Hur gamla däck bör man köra med?

Vansterfilen
3 maj · 100 Inlägg

Dags att slänga på sommardäcken på bilen.
Två av däcken är från 2015. De har bra mönsterdjup och är premiumdäck. Bör jag kasta dem och köpa två nya?
Vad är konsekvensen av att fortsätta köra med dem? Jag hade hur bra grepp som helst förra sommaren med dem.
Har sett lite torrsprickor, men utöver verkligen i bra skick.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 maj · 14 079 Inlägg

Jag skulle hellre ställa frågan "Hur gamla däck bör man inte köra med". Är dom som hockeypuckar ska du inte köra med dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
3 maj · 5 871 Inlägg

Jag hade fortsatt köra på dom.

zemet
3 maj · 4 047 Inlägg

Jag hade kört med dom, men var uppmärksam på hur dom fungerar.

Om du gasar iväg lite halv aggresivt från ett rödljus och det är blött ute. Spinner det mycket då?
Samma på torrt?

Uplever du att dom fungerar bra så är det väll bara köra på, gör dom det inte så kan du ju köpa nya. Men är ju värt att prova först tycker jag.

Mina däck jag har på teslan nu är från 2015.

Dom greppar ändå nåt jävulskt, känns som man skall flyga genom sidorutan när man svänger skarpt.

Senast redigerat av zemet (3 maj )

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
3 maj · 7 273 Inlägg

Om mönsterdjupet är tillräckligt kan man kolla slitbanans gummi med en hårdhetsmätare(shore-meter).
Mindre torrsprickor i sidorna invid fälgarna är utan betydelse - om man inte tävlar med bilen.
Mina Michelin X på en av hobbybilarna är drygt 20 år gamla.
De har 95% mönsterdjup och är utan torrsprickor.
Men bilen förvaras i garage så att solens ultravioletta strålning bryter inte ner gummit.

Har läst att nyare "miljödäck" utan HA-inblandning i gummit åldras snabbare, speciellt om bilen står i solen.

B t w så skyddade jag förr mina husvagnsdäck mot solen med täckande skivor.

MrHyde
4 maj · 662 Inlägg

torsen skrev:
Om mönsterdjupet är tillräckligt kan man kolla slitbanans gummi med en hårdhetsmätare(shore-meter).
Mindre torrsprickor i sidorna invid fälgarna är utan betydelse - om man inte tävlar med bilen.
Mina Michelin X på en av hobbybilarna är drygt 20 år gamla.
De har 95% mönsterdjup och är utan torrsprickor.
Men bilen förvaras i garage så att solens ultravioletta strålning bryter inte ner gummit.

Har läst att nyare "miljödäck" utan HA-inblandning i gummit åldras snabbare, speciellt om bilen står i solen.

B t w så skyddade jag förr mina husvagnsdäck mot solen med täckande skivor.

Det kan jag tyvärr bekräfta, de påverkas rejält av vägsaltet också. Har sett premium vinterdäck få torrsprickor efter 2 säsonger.
Bytte premium sommardäck åt en kund igår, tillverkade 2021 och så torrspruckna att de separerat rejält.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang