Ej åtgärdat alla fel inför ombesiktning - Vad gäller?

SportPilot Ubåtsingenjör
25 juni 2023 · 7 252 Inlägg

Koster skrev:
Finns lagtexter om tamejfan allt, betyder inte att dom efterlevs.
Jag har aldrig blivit vare sig stoppad eller bötfälld för att jag kört bilen när jag har efterkontroll på besiktningen, med de 12 poliser som finns i Sverige så är risken absolut minimal såvida man inte bor i Stockholm eller liknande. Polisen skall ju kunna bekräfta att du inte är på väg till verkstad för att få felet åtgärdat när du blir stoppad också, och såvida dom inte följer med dig så kan dom inte det!

Det finns lagtexter,och de ska vi efterfölja så gott det går. Lite avtramp gör alla ibland, men det är inget man ska uppmana till.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
25 juni 2023 · 10 330 Inlägg

Besiktigade om sambons bil häromdagen utan att ha åtgärdat felen (2 dagar innan körförbud från första bes skulle ha inträtt). Så nu är det en månad till tills körförbud inträder. Dvs det står inte körförbud på den i vägtrafikregistret. Så den biten är glasklar.

Sedan gäller förstås fortfarande att man inte får använda den mer än vad som är nödvändigt för att åtgärda felen (i enlighet med tex it_mutts citat här i tråden).

Anledningen till att vi ombes trots att felen ej är lagade är för att hennes nya bil, som skulle kommit innan midsommar, inte gjorde det. Och ja, som vi redan konstaterat i tråden så ser det helt enkelt bättre ut med föreläggande än körförbud. wink

Senast redigerat av Brådhis (25 juni 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Besiman
24 maj · 3 Inlägg

Jo..
Man FÅR köra om det nödvändigt...o det är väl ingen som använder bilen, om det inte är nödvändigt 😆

Sen beror det på VAD det är för fel.
Lite co halt eller nåt som är allvarligt..

Besiman
24 maj · 3 Inlägg

SportPilot skrev:

Koster skrev:
Finns lagtexter om tamejfan allt, betyder inte att dom efterlevs.
Jag har aldrig blivit vare sig stoppad eller bötfälld för att jag kört bilen när jag har efterkontroll på besiktningen, med de 12 poliser som finns i Sverige så är risken absolut minimal såvida man inte bor i Stockholm eller liknande. Polisen skall ju kunna bekräfta att du inte är på väg till verkstad för att få felet åtgärdat när du blir stoppad också, och såvida dom inte följer med dig så kan dom inte det!

Det finns lagtexter,och de ska vi efterfölja så gott det går. Lite avtramp gör alla ibland, men det är inget man ska uppmana till.

Skillnad på lag och rekommendation.
Blå skyltar t ex är rekommenderat, medan gulröda är förbud.
T ex rekommenderad hastighet 30 på blå skylt. Där FÅR du köra enligt begränsad hastighet...t ex om det är 60.
Samma sak med besiktningen... Rekommenderat är inte samma sak som lag...
Antingen FÅR du eller så FÅR du inte. Det är lagstöd . Resten är ett eget ansvar och det ska bevisas uppsåt om du ska fällas .och därför har man en sån formulering så att så många som möjligt tror att det är en lag  ...
Det är därför försäkringsbolagen tolkar annorlunda än polisen.

Besiman
24 maj · 3 Inlägg

Linmareri skrev:
En del till vår bil som är beställd hinner inte komma i tid. Bilen ska ombesiktas senast 29 juni, efter det körförbud.

Vi har åtgärdat övriga fel och det är endast problemet med bältet som kvarstår (det är den delen vi väntar på). Vad är det bästa att göra i vår sits? Kan man ombesikta ändå? Får vi mer tid på oss att åtgärda felet efter det? Bilen behövs i arbetet och jag anser inte att bilen är en trafikfara, då det endast är strul med att bältet hakar upp sig när man försöker dra ut det. När man väl fått det på plats fungerar det som man ska.

Väldigt tacksam för hjälp då jag inte varit med om att vi inte lyckats åtgärda felen inom utsatt tidsram. Har försökt söka svar men känner mig fortfarande osäker.

Jag hade bytt vänster mot höger..
För vid ombesiktning så kollar man bara felet.. dvs det som verkligen var fel på.
De får inte hitta nya fel...😉

Mew
24 maj · 2 205 Inlägg

Besiman skrev:

Linmareri skrev:
En del till vår bil som är beställd hinner inte komma i tid. Bilen ska ombesiktas senast 29 juni, efter det körförbud.

Vi har åtgärdat övriga fel och det är endast problemet med bältet som kvarstår (det är den delen vi väntar på). Vad är det bästa att göra i vår sits? Kan man ombesikta ändå? Får vi mer tid på oss att åtgärda felet efter det? Bilen behövs i arbetet och jag anser inte att bilen är en trafikfara, då det endast är strul med att bältet hakar upp sig när man försöker dra ut det. När man väl fått det på plats fungerar det som man ska.

Väldigt tacksam för hjälp då jag inte varit med om att vi inte lyckats åtgärda felen inom utsatt tidsram. Har försökt söka svar men känner mig fortfarande osäker.

Jag hade bytt vänster mot höger..
För vid ombesiktning så kollar man bara felet.. dvs det som verkligen var fel på.
De får inte hitta nya fel...😉

Jodå, visst får de det. Varit med om det någon gång själv. Däremot gör de inte en fullständig kontroll vid ombes, så det brukar mest vara uppenbara saker (typ en varningslampa som tänts sedan förra besiktningen, en spricka i rutan eller rostskada som tolkas annorlunda av den nya besiktaren osv).

husseman
24 maj · 1 620 Inlägg

Hmm, vid ombesiktning kontrolleras i huvudsak de fel bilen hade vid första bes.
Men, låt oss säja att felen var bromsrelaterade(typ bromsrör, anliggande broms , ojämn broms osv- så gör man en helt ny bromstest.  Vilket betyder att om dina frambromsar va bra hos Carsuspect o de felar 50% (30 e´gränsen)hos Besikta så blir det en ny 2,a. Trots att du inte pillat på frambromsarna o nerslaget va på bromsar bak o på bromsskivor.  Dvs. - Har du fixat allt som stod på Bes. protokollet o det går igenom som en klocka.....- så kan du inte slippa ny 2,a pga. att Besiktningsföretag som Carsuspect finns. Vilket e´bra enligt mig. Kollade över bromsarna fram o konstaterade att båda oken va sopslut.. kolvarna va som en tröskel på en C3 o omöjliga att rädda. Nya ok o klossar vart det- o kunden ska inte åka till carsuspect nåt mer. Låter som en bra idé enligt mig.
Dvs. tänk på var du besiktar, för felmarginalen e´stor.

mvh/husse

Hemmamek
24 maj · 228 Inlägg

SportPilot skrev:

Koster skrev:
Finns lagtexter om tamejfan allt, betyder inte att dom efterlevs.
Jag har aldrig blivit vare sig stoppad eller bötfälld för att jag kört bilen när jag har efterkontroll på besiktningen, med de 12 poliser som finns i Sverige så är risken absolut minimal såvida man inte bor i Stockholm eller liknande. Polisen skall ju kunna bekräfta att du inte är på väg till verkstad för att få felet åtgärdat när du blir stoppad också, och såvida dom inte följer med dig så kan dom inte det!

Det finns lagtexter,och de ska vi efterfölja så gott det går. Lite avtramp gör alla ibland, men det är inget man ska uppmana till.

Utan avtramp skulle många gamla lagar som majoriteten inte står bakom idag nog finnas kvar. Exempelvis lagen mot homosexualitet.

Svea rikes lag är inte nödvändigtvis ett perfekt moraliskt rättesnöre skrivet i sten.

Senast redigerat av Hemmamek (24 maj )

Hemmamek
24 maj · 228 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, vid ombesiktning kontrolleras i huvudsak de fel bilen hade vid första bes.
Men, låt oss säja att felen var bromsrelaterade(typ bromsrör, anliggande broms , ojämn broms osv- så gör man en helt ny bromstest.  Vilket betyder att om dina frambromsar va bra hos Carsuspect o de felar 50% (30 e´gränsen)hos Besikta så blir det en ny 2,a. Trots att du inte pillat på frambromsarna o nerslaget va på bromsar bak o på bromsskivor.  Dvs. - Har du fixat allt som stod på Bes. protokollet o det går igenom som en klocka.....- så kan du inte slippa ny 2,a pga. att Besiktningsföretag som Carsuspect finns. Vilket e´bra enligt mig. Kollade över bromsarna fram o konstaterade att båda oken va sopslut.. kolvarna va som en tröskel på en C3 o omöjliga att rädda. Nya ok o klossar vart det- o kunden ska inte åka till carsuspect nåt mer. Låter som en bra idé enligt mig.
Dvs. tänk på var du besiktar, för felmarginalen e´stor.

mvh/husse

Med andra ord, se till att ombesikta på "carsuspect" också wink

husseman
25 maj · 1 620 Inlägg

Hmm, mjo, det är ju ett alternativ- men 2 fel kommer aldrig bli ett rätt.
Kan inte lämna ut såna bilar till kunder. O till den smarte som tyckte man ska byta höger mot vänster i nåt tidigare inlägg om nåt annat...-tack vare såna som du, så kör de framvagn o skit extra på skaken numer - det finns faktiskt folk, oftast på parkeringar i " våra lyckade förorter" som byter sida på en soppslut spindelled. Dvs man vägrar att byta en spindelled för 400:- man skiftar vilket i arbetstid blir rent vansinne. Men detta funkar inte längre- möjligen på carsuspect. Men där vaknar de nog oxå tillslut.

mvh/husse

Blixnabb
25 maj · 247 Inlägg

Besiman skrev:

Linmareri skrev:
En del till vår bil som är beställd hinner inte komma i tid. Bilen ska ombesiktas senast 29 juni, efter det körförbud.

Vi har åtgärdat övriga fel och det är endast problemet med bältet som kvarstår (det är den delen vi väntar på). Vad är det bästa att göra i vår sits? Kan man ombesikta ändå? Får vi mer tid på oss att åtgärda felet efter det? Bilen behövs i arbetet och jag anser inte att bilen är en trafikfara, då det endast är strul med att bältet hakar upp sig när man försöker dra ut det. När man väl fått det på plats fungerar det som man ska.

Väldigt tacksam för hjälp då jag inte varit med om att vi inte lyckats åtgärda felen inom utsatt tidsram. Har försökt söka svar men känner mig fortfarande osäker.

Jag hade bytt vänster mot höger..
För vid ombesiktning så kollar man bara felet.. dvs det som verkligen var fel på.
De får inte hitta nya fel...😉

Japp det kan man göra men jag såg på när en bil med just bilbältesproblem skulle göra en ombes, teknikern visste mycket väl att man kunde göra så så han gick helt sonika över och kontrollerade andra sidan och bad dem vänligt men bestämt att de skulle sluta med sådana dumheter och vägrade ta bort 2an, sa till dem att återkomma när båda bältena var utan skador.
Sedan så lät det på honom att han hade haft med dem att göra tidigare och visste att de alltid försökte med en fuling eller två

Lucif3r
26 maj · 2 258 Inlägg

Mew skrev:
Jodå, visst får de det. Varit med om det någon gång själv. Däremot gör de inte en fullständig kontroll vid ombes, så det brukar mest vara uppenbara saker (typ en varningslampa som tänts sedan förra besiktningen, en spricka i rutan eller rostskada som tolkas annorlunda av den nya besiktaren osv).

Då måste jag haft tur den gången då... Fick ombes. på handbromsen, fixade handbromsen och när jag vred om nyckeln för att åka till ombes så.... Började miljölampan lysa och bilen gick i nödprogrammet...
Försenad var jag med så hade inte tid att ens scanna bilen, så fick vackert åka in med ett sprillans nytt fel. Men dom sa inte ett ljud om det och jag kom ut med blankt papper.

Felkoden var på kamaxelgivaren, vilket förbryllar mig av 2 anledningar. 1: Motronic4.4 ska inte fungera öht. när det är fel på den, 2: Jag rensade felkoden och bilen gick precis som den skulle igen, och gör så ännu.. Det är väl en 2-3 år sedan det hände nu... ¯\_(ツ)_/¯

Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

Lucif3r skrev:
Fick ombes. på handbromsen, fixade handbromsen och när jag vred om nyckeln för att åka till ombes så.... Började miljölampan lysa och bilen gick i nödprogrammet...
Försenad var jag med så hade inte tid att ens scanna bilen, så fick vackert åka in med ett sprillans nytt fel. Men dom sa inte ett ljud om det och jag kom ut med blankt papper.

Felkoden var på kamaxelgivaren, vilket förbryllar mig av 2 anledningar. 1: Motronic4.4 ska inte fungera öht. när det är fel på den, 2: Jag rensade felkoden och bilen gick precis som den skulle igen, och gör så ännu.. Det är väl en 2-3 år sedan det hände nu... ¯\_(ツ)_/¯

Motoronic 4.4, är inte det en Volvo före 2002?  För med modellår 2002 får inte miljö/motorlampa lysa, och dom felkodsscannas.  Men före 2002 kvittar det, så länge avgasvärden är rätt.

Var så förr, i alla fall....

Senast redigerat av Mossan1 (26 maj )

Brådhis * Voff voff *
26 maj · 10 330 Inlägg

Mossan1 skrev:

Lucif3r skrev:
Fick ombes. på handbromsen, fixade handbromsen och när jag vred om nyckeln för att åka till ombes så.... Började miljölampan lysa och bilen gick i nödprogrammet...
Försenad var jag med så hade inte tid att ens scanna bilen, så fick vackert åka in med ett sprillans nytt fel. Men dom sa inte ett ljud om det och jag kom ut med blankt papper.

Felkoden var på kamaxelgivaren, vilket förbryllar mig av 2 anledningar. 1: Motronic4.4 ska inte fungera öht. när det är fel på den, 2: Jag rensade felkoden och bilen gick precis som den skulle igen, och gör så ännu.. Det är väl en 2-3 år sedan det hände nu... ¯\_(ツ)_/¯

Motoronic 4.4, är inte det en Volvo före 2002?  För med modellår 2002 får inte miljö/motorlampa lysa, och dom felkodsscannas.  Men före 2002 kvittar det, så länge avgasvärden är rätt.

Var så förr, i alla fall....

Skulle precis skriva samma sak, Motronic 4.4 låter som en 850/V70 och då är det innan 2002. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
26 maj · 699 Inlägg

Lucif3r skrev:

Mew skrev:
Jodå, visst får de det. Varit med om det någon gång själv. Däremot gör de inte en fullständig kontroll vid ombes, så det brukar mest vara uppenbara saker (typ en varningslampa som tänts sedan förra besiktningen, en spricka i rutan eller rostskada som tolkas annorlunda av den nya besiktaren osv).

Då måste jag haft tur den gången då... Fick ombes. på handbromsen, fixade handbromsen och när jag vred om nyckeln för att åka till ombes så.... Började miljölampan lysa och bilen gick i nödprogrammet...
Försenad var jag med så hade inte tid att ens scanna bilen, så fick vackert åka in med ett sprillans nytt fel. Men dom sa inte ett ljud om det och jag kom ut med blankt papper.

Felkoden var på kamaxelgivaren, vilket förbryllar mig av 2 anledningar. 1: Motronic4.4 ska inte fungera öht. när det är fel på den, 2: Jag rensade felkoden och bilen gick precis som den skulle igen, och gör så ännu.. Det är väl en 2-3 år sedan det hände nu... ¯\_(ツ)_/¯

Motorlampa/felkoder får lysa på bilar t.o.m. 2001.

Senast redigerat av Oreggad (26 maj )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
27 maj · 2 258 Inlägg

Mossan1 skrev:
Motoronic 4.4, är inte det en Volvo före 2002?  För med modellår 2002 får inte miljö/motorlampa lysa, och dom felkodsscannas.  Men före 2002 kvittar det, så länge avgasvärden är rätt.

Var så förr, i alla fall....

Brådhis skrev:
Skulle precis skriva samma sak, Motronic 4.4 låter som en 850/V70 och då är det innan 2002. smile

Oreggad skrev:
Motorlampa/felkoder får lysa på bilar t.o.m. 2001.

Motorlampa - Ja, Miljölampa - NEJ. Den får inte lysa på någon bil.

Senast redigerat av Lucif3r (27 maj )

Brådhis * Voff voff *
28 maj · 10 330 Inlägg

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Motoronic 4.4, är inte det en Volvo före 2002?  För med modellår 2002 får inte miljö/motorlampa lysa, och dom felkodsscannas.  Men före 2002 kvittar det, så länge avgasvärden är rätt.

Var så förr, i alla fall....

Brådhis skrev:
Skulle precis skriva samma sak, Motronic 4.4 låter som en 850/V70 och då är det innan 2002. smile

Oreggad skrev:
Motorlampa/felkoder får lysa på bilar t.o.m. 2001.

Motorlampa - Ja, Miljölampa - NEJ. Den får inte lysa på någon bil.

Med miljölampa menar du då "lambda-lampan"? Finns väl inga Volvo som har både den och motorlampa?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang