Hej, har köpt mig en volvo 945 turbo där det satt en sportratt från någon ägare innan. Såg att srs lampan lyste redan när jag provkörde bilen, tänkte inte mer på den än att det var sportratten utan airbag som orsakade det.
Jag satt dit original ratt med hopp om att det skulle slockna men gjorde det inte. Och dessutom utan kunskap om hur kontaktrullen fungerar så har säkert pajjat den när jag satt dit ratten.
Jag undrar om det är den som kan vara trasig. Skickar med några bilder på den nedanför.
Den måste vara i mitten (så den kan röra sig lika långt åt båda håll) när ratten/hjulen står rakt, annars kan tråden gå sönder. Ser inget på bilderna som uppenbart tyder på att det hänt, däremot är ju kablarna på utsidan ganska misshandlade.
Dock så släcks inte SRS-lampan av sig själv även om felet återställs, utan den måste släckas manuellt med typ Vol-fcr. Så det är inte omöjligt att du löste felet genom att sätta tillbaks ratten, men oavsett vilket kommer lampan lysa tills man släcker den manuellt. Tyvärr.
Vissa sena 945 har ju OBD-uttag, då går det att läsa ut och radera felkoder den vägen (går att bygga en enkel läsare och blinka ut koder). Andra har blinkdosan under huven, då går det att både läsa ut och radera felkoder där.
Men eftersom man som alltid bevarar info om bilen som en kär hemlighet så går det inte att svara på det mer än så...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Den svarta "cylindern" med ett hål i som man ser på första bilden, det finns en skruv på insidan av ratten (original) som man ska stoppa i det hålet för att airbagrullen inte ska körva upp sig innan man drar av ratten. Så den är nog utrullad/kass.
Vissa sena 945 har ju OBD-uttag, då går det att läsa ut och radera felkoder den vägen (går att bygga en enkel läsare och blinka ut koder). Andra har blinkdosan under huven, då går det att både läsa ut och radera felkoder där.
Men eftersom man som alltid bevarar info om bilen som en kär hemlighet så går det inte att svara på det mer än så...
Ber om ursäkt för det, var bara fundersam ifall kontaktrullen var pajj eller inte.
Men det är en 95a med dosa under huven så det är lugnt.
Jag böt ut kontaktrullen mot en hel, läste ut felkoderna 2-1-2 för något trasigt kretskort. Raderade dom och läste igen, 1-1-1 så nu slockna srs lampan.