2358
Sök

VW Polo TDI 2009 9N motor dör vid start

5 736 Inlägg
tisdag 16:50
#81
Man måste skjuta på vevaxellåsningen för annars hamnar det som på bilden och det blir inte helt 100% rätt.
Går alltså inte att bara lägga verktyget ovanpå kuggarna och trycka ner det utan måste skjutas på från framsidan.

Så länge pilarna stämmer mot varandra är det rätt låsverktyg.
Finns två olika, på ena sitter pilen i botten på kuggen och på andra i toppen av kuggen.


6 228 Inlägg
tisdag 21:35
#82
Har ingen aning hur man tar bort och kollar turbon på din motor men... Det är mycket som är konstigt, t,ex att du säger att batteriet drar ur lätt när du försöker dra runt motorn!- Lösningen på det är att ladda batteriet! För du har väl batteriladdare? Och Multimeter så att du åtminstone kan kolla batterispänningen, och gör det under belastning (alltså när du vrider om tändningsnyckeln)...så att du åtminstone har koll på att batteriet är skapligt.

Som "Simlar" säger... det där tandade verktyget du köpt för att ställa vevaxeln...det verkar inte vara avsett för din bilmodell!


99 Inlägg
tisdag 22:52
Trådstartare
#83
simlar skrev:
Man måste skjuta på vevaxellåsningen för annars hamnar det som på bilden och det blir inte helt 100% rätt.
Går alltså inte att bara lägga verktyget ovanpå kuggarna och trycka ner det utan måste skjutas på från framsidan.

Så länge pilarna stämmer mot varandra är det rätt låsverktyg.
Finns två olika, på ena sitter pilen i botten på kuggen och på andra i toppen av kuggen.

jaka54 skrev:
Har ingen aning hur man tar bort och kollar turbon på din motor men... Det är mycket som är konstigt, t,ex att du säger att batteriet drar ur lätt när du försöker dra runt motorn!- Lösningen på det är att ladda batteriet! För du har väl batteriladdare? Och Multimeter så att du åtminstone kan kolla batterispänningen, och gör det under belastning (alltså när du vrider om tändningsnyckeln)...så att du åtminstone har koll på att batteriet är skapligt.

Som "Simlar" säger... det där tandade verktyget du köpt för att ställa vevaxeln...det verkar inte vara avsett för din bilmodell!

Batteriet är fulladdat, och det jag tror är att det blir för tungt för motorn för att den ska orka dra runt.
Att det blir för mycket komp tillslut. Därför går den att starta lätt i början och blir svårare och svårare för varje gång den dör och jag behöver starta den igen.
Därav att batteriet verkar tomt.
Det kanske är som så att jag är dålig på att förklara.
Men det är också därför jag vänt mig hit för att få hjälp.
Jag är fast besluten att gå till botten med detta och har startat säkert 7 trådar på olika forum.
Men det är bara här som jag fått feedback.
Det är som du säger mycket som inte stämmer, och när jag googlar på problemet så blir jag inte mycket klokare då symptomen pekar på problem med bränsle tillförsel.
Men här sägs det att det inte kan vara det.

Men är det alltså fel verktyg jag beställt?
Jag förstår inte?
Har jag satt i den fel?
Jag har skjutit i den framifrån.
Och så som jag visat och förklarat är väll rätt väg att gå?

Jag börjar bli inne på att det är krökt ventil, medans en vän till mig tror det är topppackningen.

99 Inlägg
tisdag 22:54
Trådstartare
#84
simlar skrev:
Man måste skjuta på vevaxellåsningen för annars hamnar det som på bilden och det blir inte helt 100% rätt.
Går alltså inte att bara lägga verktyget ovanpå kuggarna och trycka ner det utan måste skjutas på från framsidan.

Så länge pilarna stämmer mot varandra är det rätt låsverktyg.
Finns två olika, på ena sitter pilen i botten på kuggen och på andra i toppen av kuggen.

Pilarna stämmer mot spetsarna, men står "tjugo i elva" Vilket jag tycker ser konstigt, men är lixom ända sättet jag får det till att passa

6 228 Inlägg
Igår 12:05
#85
Om jag förstår dig rätt så ska man på din motor skjuta in en stång med rund kula i hålet övre kamremshjulet och samtidigt ha det  tandade/kronliknande urtaget uppåt på kamremshjulet...samtidigt ska det nedre tandade hjulet på vevaxeln stå så att man kan skjuta in det tandade verktyget framifrån så alla tänderna passar in i vevaxelhjulets tandade urtag.
-Stämmer det???
Om det är så så verkar du ha fått fel verktyg för på bilderna så får du inte in det tandade verktyget i alla urtag på nedre vevaxelhjulet!

Hur är det ...kan du vrida runt motorn för hand utan problem (med en 30-40cm hävstång)?? Naturligtvis ska det gå lite trögt men det ska ju inte vara helt stumt!
En annan sak! Jag har tidigare frågat dig om batteriet är ok...hur vet du det i så fall? Att bara mäta spänningen (ska helst vara 12,6 V eller mer) säger inte så mycket. Man måste mäta spänningen under belastning eller kolla med en belastningsmätare.



Sök