2020
Sök

Verkstad bytte stabilisatorstag, nu oljud vid motorvägskörning?

141 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#1
Tjena!

Har en Renault Megane R.S. som verkstaden nyligen bytte stabilisatorstag på fram.

Nu när jag kör i motorvägshastigheter hör jag ett väldans oljud från framvagnen. Det är liksom däckljud som man kan höra på motorvägen ibland, men väldigt högt och konstant. Supersvårt att beskriva ljudet och kommer inte få det på film.

Ni som kan bilar - är det möjligt att ett nymonterat stabilisatorstag kan medföra kraftiga oljud i form av typ däck/vindljud?
Och kan det ha att göra med att man måste "köra in" stabilisatorstaget? Har inte kört bilen mer än några få mil sedan det sattes på nämligen.

3 614 Inlägg
25 februari
#2
Stabilisatorstaget är en länk mellan bärarm/fjäderben och krängningshämmare.

Nej, den ger inga ljud utom klonk i gupp när den är glapp. Gnekande om det kommer in vatten i den, och allt det bara i gupp.
En ny är tyst och efter en slät väg hör du inte av en glapp sådan heller.

Ljud du beskriver orsakas av annat.
Kan dom ha orsakat ljudet vid bytet?
Teoretiskt ja, tex stukat en bromssköld som nu tar i skivan, en lös plastdetalj som tar i hjulet, visslar av fartvinden, osv...

Ryck i hjulet för säkerhetsskull så det inte är löst.  Missat att dra hjulskruvar/muttrar händer lätt den som jobbar med sådant.  Än mer i hjulbytartider av förståeliga skäl.

Leta efter annat löst också.
Tycker du ska åka tillbaka och förklara.

Se bara till så du inte har en sidoruta nere nån mm.  Det är bara pinsamt.
Senast redigerat av Mossan1 (25 februari )

141 Inlägg
27 februari
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Stabilisatorstaget är en länk mellan bärarm/fjäderben och krängningshämmare.

Nej, den ger inga ljud utom klonk i gupp när den är glapp. Gnekande om det kommer in vatten i den, och allt det bara i gupp.
En ny är tyst och efter en slät väg hör du inte av en glapp sådan heller.

Ljud du beskriver orsakas av annat.
Kan dom ha orsakat ljudet vid bytet?
Teoretiskt ja, tex stukat en bromssköld som nu tar i skivan, en lös plastdetalj som tar i hjulet, visslar av fartvinden, osv...

Ryck i hjulet för säkerhetsskull så det inte är löst.  Missat att dra hjulskruvar/muttrar händer lätt den som jobbar med sådant.  Än mer i hjulbytartider av förståeliga skäl.

Leta efter annat löst också.
Tycker du ska åka tillbaka och förklara.

Se bara till så du inte har en sidoruta nere nån mm.  Det är bara pinsamt.

Tack!

Det är inga sidorutor som är nere hehe. Dragit och känt i hjulen, de sitter på som de ska.
Tror du kan vara något på spåren gällande bromssköld, det låter ju som att något går emot i varje fall.
Verkstaden får kika på det.

7 651 Inlägg
27 februari
#4
Min teori är att verkstaden vid bytet av krängningshämmarens länkar böjde innerskärm eller plastschok under motorutrymmet lite för att komma åt att jobba bättre.
Alternativt att man lossade på några av de plastnitar som håller plastschoket under motorn på plats, och glömde återmontera dessa nitar.
Om så är fallet kan dessa ev lösa plastbitar börja vibrera/fladdra av fartvinden.


Sök