3351
Sök

Körförbud- fjädern fram av

6 Inlägg
Igår 12:08
Trådstartare
Hej,
Åkte idag att besikta bilen och fick körförbud.
Fjädern höger fram blev av.
Efter jag åkte därifrån till verkstaden hörde jag klunkande ljud från bilen men innan det hördes absolut ingenting . Undrar vad har hänt ? Något måste hade hänt under besiktningen.
Undrar om det är någon mening att överklaga .
Måste ändå ny byta fjädern men frågan är vad kunde hade hänt ?

Diagnostekniker
2 954 Inlägg
Igår 12:15
Det som har hänt är att fjädern har flyttat sig och hamnat i ett annat läge när de lyft upp bilen.
Bara att byta fjäder, är fjädern av så är den och det är inget som hänt på besiktningen.

Up the RA

6 Inlägg
Igår 12:19
Trådstartare
Hej ,
Tack för svaret. Då troligen hade hänt samma sak men kanske i mitten av körningen.
Ja den ska bytas .

7 585 Inlägg
Igår 16:30
Laura85 skrev:
Hej ,
Tack för svaret. Då troligen hade hänt samma sak men kanske i mitten av körningen.
Ja den ska bytas .

Man byter fjädrar parvis på samma axel!

* Voff voff *
10 868 Inlägg
Igår 17:56
Laura85 skrev:
Hej ,
Ja den ska bytas .

Och var väldigt glad att dom hittade det på besiktningen och att den inte flyttade sig under körning. På sambons BMW hon hade förut så small den av medan jag körde i 60-70 km/h och gick in i framdäcket. Det var en upplevelse kan jag säga...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
Igår 20:39
Trådstartare
Jag körde hela vägen från Rumänien upp till norra Sverige och var framme förra veckan.
Jag tänker att med allt otur som är att få körförbud jag hade ändå tur.
Som du säger det kunde hade hänt i mitten av körningen på en motorväg till exempel. Så vilken tur att det har hänt på bilbesiktningen nära hemmet.

6 204 Inlägg
Igår 20:52
Håll lite koll på bilen när den står parkerad på slät mark, så den inte är lägre i något hörn. Jämför med hur mycket luft det brukar vara mellan däck och skärmkant. Dagens fjädrar verkar vara sämre än de var förr, både för mig och andra går de av oftare numera. Vissa hävdar att det beror på att tillverkarna nu tvingas blanda in en andel återvunnet stål i blandningen men jag vet inte.

6 Inlägg
Igår 21:12
Trådstartare
Bilen är en Kia Ceed från 2012. Har nästan aldrig bytt delar på den. Och inte fjädrar i alla fall. Men som sagt den gick av när de hissade bilen på besiktning. Jag var inte glad när jag hörde att det var körförbud men nu fattar jag att det var tur att det hände då.
Jag brukar ha bra koll på allt men allt kan hända trots det. Det ända är att första tid till mekaniken är 22/4, då blir det lite att vänta.

3 530 Inlägg
för 12 timmar sedan
Extemt osannolikt att den skulle gått av just inne på bilprovningen.
Du körde in med trasig fjäder nästan till 100%, säkerhet, men själva ljudet uppstod efter. Detta för att brustna fjädern ändrade läge vid lyftet. Har kunnat ske vid vilket större gupp/trottoarkant som helst, och då hade den kunnat peta ut i däcket också.

Körförbud och inte "bara" ombesiktning fick du säkert för att fjädern var av på ett väldigt dåligt sätt. Ibland kan dom ligga bra trots att dom är av.
Ska givetvis bytas snarast ändå, men inte lika akut.
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 timmar sedan)

7 585 Inlägg
för 12 timmar sedan
Brådhis skrev:
Laura85 skrev:
Hej ,
Ja den ska bytas .

Och var väldigt glad att dom hittade det på besiktningen och att den inte flyttade sig under körning. På sambons BMW hon hade förut så small den av medan jag körde i 60-70 km/h och gick in i framdäcket. Det var en upplevelse kan jag säga...

Samma sak hände för en grannfru för några år sedan på en VW.
Vänster framfjäder hoppade ur, p g a a den brast, och "svarvade upp" däcket på insidan och orsakade punktering.

På hemväg från en offroadträff, med en Land Rover Defender, såg jag blårök i backspegeln.
Stannade och konstaterade att vänster bakfjäder hoppat ur fjädertallriken och låg mot däckets insida.
Spåret var ungefär ½ cm djupt i sidan.
Men någon punka blev det inte, tack och lov.
Bara jobbigt att stå på motorvägen, med alla tutande bilister, och mecka fjädern på plats med hjälp av bl a High-Lift mm.

6 204 Inlägg
för 11 timmar sedan
Jag stannade vid en rastplats längs E6 i norra Bohuslän en gång och hamnade intill en polsk bilist som fått fjäderbrott och punkterat framdäck. "Kurwa" var nog det mildaste ordet han sa. En annan gång besiktade jag bilen i Lysekil dagen före midsommar och bilen som en annan besiktningsman kollade samtidigt fick körförbud på grund av brusten fjäder. Ägaren där var sommargäst från Gbg som tänkte passa på att besikta i Lysekil för att det var enklare att få tid där, men blev strandad utan fortskaffningsmedel i stället. Själv har jag legat i snöyra på en parkeringsplats vid ett norsk köpcenter och bytt fjäder till en som inte riktigt passade för att den var till en annan bil, men jag kom hem i alla fall.

7 585 Inlägg
för 8 timmar sedan
På Mercedes 123 var det så vanligt med fjäderbrott att fjädrarna okulärbesiktades, och befanns hela, innan besiktningen fullföljdes av ASB.
Om man, och det hände, lyfte framvagnen på en 123:a kunde fjädern hoppa ut och orsaka allvarliga personskador.
Hände några gånger på ASB, men även på stillastående bilar om man gungade dom.
Över huvud taget är tyska bilar mer drabbade av fjäderbrott.
Har själv haft fjäderbrott på vänster bak på en Geländewagen.
Del av nedersta varvet.
Upptäcktes när jag bytte till höjningsfjädrar, så jag hade inget obehag av den brustna fjädern.

6 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Jag tänkte också besikta bilen på ett annat ort var de kanske är inte lika petiga som här var jag bor. Men som turen var gjorde jag inte det. Annars hade varit större problem att vara 8 mil bort från hemorten med en trasig bil .
Men det ska lagas i slutet av maj och om besikta . Då förhoppningsvis får man köra bilen ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 547 Inlägg
för 4 timmar sedan
det är ju så att om dom ser en brusten fjäder drar dom och bryter lite i fjädern för att se om den riskerar att åka ur sitt läge. 
och det brukar räcka för att den inte ska ligga så bra på plats sen.  för antingen blir det en bra att veta eller så blir det körförbud för det är okej med brusten fjäder så länge den inte riskerar att åka ur sitt läge eller att bilen lutar för mycket så klart smile

torsen skrev:
På Mercedes 123 var det så vanligt med fjäderbrott att fjädrarna okulärbesiktades, och befanns hela, innan besiktningen fullföljdes av ASB.
Om man, och det hände, lyfte framvagnen på en 123:a kunde fjädern hoppa ut och orsaka allvarliga personskador.
Hände några gånger på ASB, men även på stillastående bilar om man gungade dom.
Över huvud taget är tyska bilar mer drabbade av fjäderbrott.
Har själv haft fjäderbrott på vänster bak på en Geländewagen.
Del av nedersta varvet.
Upptäcktes när jag bytte till höjningsfjädrar, så jag hade inget obehag av den brustna fjädern.

var faktist med om att en fjäder flög ur polarns gamla ambulans när den stått parkerad flera månader på samma ställe rätt vad det var smällde det till och ena framfjädern rullade ut från bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Ja ?. Så är det. Bättre att få körförbud än att skada sig själv eller andra. Men det kom så plötsligt att jag förstod inte i början att det var verkligen körförbud?.

Sök