Lösa koniska hjullager går lnappt att få så fel.
Skulle du inte driva in yttre lagerbanan riktigt i botten skulle lagret bli glappt på nolltid. Oavsett yttre eller inre som är oförbäxlingsbara pga dess diam.
Många brer dock bara på lite fett ytterst på rullarna, och dumpar resten av fettet i navkåpan i tron att "det sprider sig". Man måste verkligen massera in fettet i lagret. Finns faktiskt särskilda fettpressar för ändamålet. Så skär lagren av bristande smörja och inte sällan skyller man på inköpstället. Tex Biltema.
Precis samma scenario förekommer med drivknutar som inte är förfettade.
Även måste man dra och släppa på rätt sätt när man monterar sådana lager.
Nu säger jag inte att sådana fel har begåtts i detta fallet, men det är väldigt vanligt.
Laget som skär kan upplevas som huggande i ratten. En 245'a vred nästan ratten ur handen för mig.
Riktigt otäckt.
Men jag tror att det i detta falet är hydrualiken till bromsen som är boven.
Bromsslang, tex.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)