3120
Sök

Hjullager fram

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Jag har bytt lager fram men får inte till det, då bromsen ligger på trotts omfattande felsökning så misstänker jag att jag inte får dit lagret/chimsen korrekt. Min tanke är om chimsen sitter fel eller att lagret/bromsskivan kommer för långt ut/in så kommer ju bromsen ligga helt fel eftersom lagret sitter direkt i bromsskivan på min modell, lagret blir även varmt och går sönder efter bara några månader..

Jag har den avsmalnande axeln där lagrena sitter direkt i bromsskivan som ses på ena bilden.

Är det nån som har koll och kan förklara hur och i vilken ordning jag ska montera chimsen/lagret för att få det korrekt?

Lagrets delar kan ses på den andra bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243523/243523-dd299fda1d384346264deec6be4c32a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243523/243523-205b5248f3ae177d05ba32f7bcd683ab.jpg

6 676 Inlägg
för 2 timmar sedan
Och det är inte bromsok som kärvar så lagret överhettas?

De/Dem

3 547 Inlägg
för 2 timmar sedan
Varför misstänker du HJULLAGRET om bromsarna ligger an?

Ska bromsskivan ligga så fel i linjeringen med bromsoket att inre eller yttre belägget  inte kan backa nog långt skulle du ha problem OMEDELBART. Det skulle lukta bränd broms osv  och AVTA allt eftersom bromsbelägget slits ner.
Du hade ju kört I månader....

Ett tunt shims hit eller dit påverkar alltså inte bromsen.

Du har sannolikt fel i bromshydrualiken.
Kärvande i bromsoket eller dess ev gliddetaljer eller internt brusten bromsslang som agerar lite som en backventil.   Det senare händer ganska ofta.
Många känner också på kolvar i bromsoket när det är kallt, helt utan att tänka på att det är när kolven svällt av värme det är intressant. Varm blir den helt normalt varje gång man bromsar.

Om sen hjullagret ger sig i förtid av hetta (MYCKET HETT) från bromsen, för hårt/löst åtdragen stödmutter eller bristande infetttning vet vi inte säkert.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Och det är inte bromsok som kärvar så lagret överhettas?

Bytte bromsoket i höstas, bytte hållaren/bryggan förra sommaren, bytte huvudbromscylindern för 1,5 år sedan, bytte glidbultar igår kväll, luftade förra veckan.

Jag kan ligga på en väg och köra normalt och från ingenstans utan att ha bromsat eller rört bromspedalen så hugger höger eller vänster broms tag och bromsar till, inte mycket men mer än tillräckligt för att vara märkbart i både bilen och ratten. Ibland när jag bromsar så drar bilen åt nått håll för att bromsen på den sidan ligger på/tar mer. Min tanke är om jag t.ex. inte fått lagret rätt så skivan "rör sig" och då ger denna plötsliga bromsning som släpper efter en stund, räcker med några km körning så är skivan skållhet och omöjlig att lägga handen på utan att bränna sig

6 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Varför misstänker du HJULLAGRET om bromsarna ligger an?

Ska bromsskivan ligga så fel i linjeringen med bromsoket att inre eller yttre belägget  inte kan backa nog långt skulle du ha problem OMEDELBART. Det skulle lukta bränd broms osv  och AVTA allt eftersom bromsbelägget slits ner.
Du hade ju kört I månader....

Ett tunt shims hit eller dit påverkar alltså inte bromsen.

Du har sannolikt fel i bromshydrualiken.
Kärvande i bromsoket eller dess ev gliddetaljer eller internt brusten bromsslang som agerar lite som en backventil.   Det senare händer ganska ofta.
Många känner också på kolvar i bromsoket när det är kallt, helt utan att tänka på att det är när kolven svällt av värme det är intressant. Varm blir den helt normalt varje gång man bromsar.

Om sen hjullagret ger sig i förtid av hetta (MYCKET HETT) från bromsen, för hårt/löst åtdragen stödmutter eller bristande infetttning vet vi inte säkert.

Det har du absolut rätt i, dock har jag bytt allt som har med broms hydrauliken under senaste året, det ända jag kan tänka mig just nu är att huvudbromscylindern gett upp och inte drar tillbaka bromsen som den ska. Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara då jag kollat och felsökt allt många gånger ordentligt..

Det konstiga är att jag kan ligga på en väg och köra och utan att ha rört bromspedalen eller bromsat så kan bromsen hugga tag i skivan så man märker det i både ratt och bil, tänker då om det är skivan som rör sig och inte sitter som den ska, om den skulle röra sig en mikroskopisk millimeter så kan det ge bromsverkan från ingenstans? ?

3 547 Inlägg
för 1 timme sedan
Lösa koniska hjullager går lnappt att få så fel.
Skulle du inte driva in yttre lagerbanan riktigt i botten skulle lagret bli glappt på nolltid. Oavsett yttre eller inre som är oförbäxlingsbara pga dess diam.

Många brer dock bara på lite fett ytterst på rullarna, och dumpar resten av fettet i navkåpan i tron att "det sprider sig".  Man måste verkligen massera in fettet i lagret. Finns faktiskt särskilda fettpressar för ändamålet.  Så skär lagren av bristande smörja och inte sällan skyller man på inköpstället. Tex Biltema.

Precis samma scenario förekommer med drivknutar som inte är förfettade.

Även måste man dra och släppa på rätt sätt när man monterar sådana lager.

Nu säger jag inte att sådana fel har begåtts i detta fallet, men det är väldigt vanligt.

Laget som skär kan upplevas som huggande i ratten.  En 245'a vred nästan ratten ur handen för mig.
Riktigt otäckt.

Men jag tror att det i detta falet är hydrualiken till bromsen som är boven.
Bromsslang, tex.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

6 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Lösa koniska hjullager går lnappt att få så fel.
Skulle du inte driva in yttre lagerbanan riktigt i botten skulle lagret bli glappt på nolltid. Oavsett yttre eller inre som är oförbäxlingsbara pga dess diam.

Många brer dock bara på lite fett ytterst på rullarna, och dumpar resten av fettet i navkåpan i tron att "det sprider sig".  Man måste verkligen massera in fettet i lagret. Finns faktiskt särskilda fettpressar för ändamålet.  Så skär lagren av bristande smörja och inte sällan skyller man på inköpstället. Tex Biltema.

Precis samma scenario förekommer med drivknutar som inte är förfettade.

Även måste man dra och släppa på rätt sätt när man monterar sådana lager.

Nu säger jag inte att sådana fel har begåtts i detta fallet, men det är väldigt vanligt.

Laget som skär kan upplevas som huggande i ratten.  En 245'a vred nästan ratten ur handen för mig.
Riktigt otäckt.

Men jag tror att det i detta falet är hydrualiken till bromsen som är boven.
Bromsslang, tex.

Jag har hört om det men tack och lov sluppit uppleva det.

Jag har luftat bromsarna runt om bilen enligt den ordning som rekommenderas och fick fram bromsvätska och bromsverkan på båda kolvarna/luft nippeln fram, hur skulle du rekommendera att jag kollar om det är broms röret som är boven?

Isf är det av okänd anledning att bromsen inte går tillbaka som den ska, fattar inte heller riktigt hur det kan ge en plötslig bromsning utan att man bromsar ?

Det kan inte ha med huvudbromscylindern att göra?
Senast redigerat av volvo740_940 (för 1 timme sedan)

Sök