för 7 timmar sedan
Trådstartare
Jag föddes i USA men flyttade till Sverige som liten, men mina bland mina första minnen var ljudet av en brummande V8 i farsans pickup.
Tror det var en Ford F-100 (men inte säker), men en av dom tidigaste bilderna på mig så sitter jag på huven på vår andra familjebil som var en Bronco.
Trotts att jag inte varit tillbaka i USA sen dess och jag nu är 45 så är min kärlek för dessa fordon evig och jag följer noggrant utvecklingen bland pickisar.
Jag har däremot bott i många år i Sydafrika och Brasilien är off-roading inte bara är en hobby utan enda sättet att ta sig fram.
Och det är i min hjärna helt logiskt att vilja ha en flakbil som familjebil.
Hjälpa polaren flytta, hämta den där fåtöljen som bortskänkes på blocket, hämta ved, till jakt, gödsel till koloninlotten, det finns 1000 skäl till att vilja ha en pickup.
Men det är något skumt med just Sverige, att vilja köpa en pickup som privatperson verkar bortom dom flestas förstånd.
Går man in på någon annonssida så visas nästan alltid priserna ex moms, det går inte att privatleasa en pickup etc.
Självfallet så går det att köpa som privatperson men när jag tänker efter så känner jag inte en enda person som har en pickup i Sverige till skillnad från många andra länder jag varit i där varannan kotte körde en.
Ändå så vet jag många som har landställe med dåliga vägar, jägare etc.
Vad beror det på att Sverige har en så liten pickup kultur?