2727
Sök

Svenska pickup-förhållanden

2 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Jag föddes i USA men flyttade till Sverige som liten, men mina bland mina första minnen var ljudet av en brummande V8 i farsans pickup.
Tror det var en Ford F-100 (men inte säker), men en av dom tidigaste bilderna på mig så sitter jag på huven på vår andra familjebil som var en Bronco.
Trotts att jag inte varit tillbaka i USA sen dess och jag nu är 45 så är min kärlek för dessa fordon evig och jag följer noggrant utvecklingen bland pickisar.
Jag har däremot bott i många år i Sydafrika och Brasilien är off-roading inte bara är en hobby utan enda sättet att ta sig fram.
Och det är i min hjärna helt logiskt att vilja ha en flakbil som familjebil.
Hjälpa polaren flytta, hämta den där fåtöljen som bortskänkes på blocket, hämta ved, till jakt, gödsel till koloninlotten, det finns 1000 skäl till att vilja ha en pickup.
Men det är något skumt med just Sverige, att vilja köpa en pickup som privatperson verkar bortom dom flestas förstånd.
Går man in på någon annonssida så visas nästan alltid priserna ex moms, det går inte att privatleasa en pickup etc.
Självfallet så går det att köpa som privatperson men när jag tänker efter så känner jag inte en enda person som har en pickup i Sverige till skillnad från många andra länder jag varit i där varannan kotte körde en.
Ändå så vet jag många som har landställe med dåliga vägar, jägare etc.

Vad beror det på att Sverige har en så liten pickup kultur?

5 787 Inlägg
för 3 timmar sedan
Pickup är ett rent arbetsfordon i dlm flestas ögon.
Samt onödigt stor och bränsletörstig för 99% av körningen man gör som privatperson.
Sen att flaket är öppet är ofta en stor nackdel när man lastar resväskor och annat man vill hålla rent och torrt.

Normen i Sverige är en kombi (eller suv nu i modernare tider) och sen antingen äger man ett släp eller hyr ett släp då när man ska hjälpa någon flytta m.m.

4 236 Inlägg
för 2 timmar sedan
Håller helt med dig om att pickup är fantastiskt.

Ett otroligt mångsidigt fordon.

Men skall man vara krass så finns det bättre fordon för dom flesta.
Lyfthöjden i kombination med väderutsattheten gör att dom flesta nog har bättre nytta av en kombi och ett 750 kg släp än en pickup.

Man "slösar" ju bort halva bilens storlek på ett flak som är relativt begränsat i sitt användningsområde.

Är man hantverkare så är det väldigt mycket smidigare med en skåpbil att ha sina verktyg i än att börja greja med kåpa och slädar för att förvara grejerna.(släde så man kan nå sina grejer som förvaras i kåpan)

Hämta en fotölj hade jag hellre gjort med en skåpbil om det skulle regna(vilket det ju gör halva året i sverige)

Hämta gödsel hade jag definitivt inte offrat mitt flak för, det hade jag tagit på en liten släpkärra. Samma med ved.

Till jakten hade det väll varit ganska smidigt att slänga upp ett rådjur på flaket, tills man inser att man kommer ha massa torkat blod på flaket och behöva spola av det. Då hade jag hellre använt en heckpack. Men visst, vildsvin på 100+kg hade en pickup varit ett bra alternativt till, om man orkar lyfta upp grisen på flaket. Många lite äldre kämpar ju med att få i en 80 kg gris i heckpacken så att dom skulle få upp grisen på flaket känns långsökt utan någon typ av liftanordning.

Det enda jag själv anser pickupper vara överlägset bäst på är att dra släp, men då bör man ha BE körkort vilket många inte har. Har du bara B kort får du ju i många fall dra betydligt mindre med en RAM 1500 än vad du får dra med en V70.

Med det sagt, jag saknar verkligen min pickup ibland. Funderar serriöst på att göra mig av med teslan och köpa RAM istället.

2 Inlägg
för 32 minuter sedan
Trådstartare
Det kanske bara är jag men har har oftare saker bilen (förutom människor)
som jag hellre skulle ha på ett flak, just för att det går att spola av. Lerig hund blodigt rådjur osv. Med en kåpa så är ju regn ingen fara.
Bara att få in en cykel i bilen är ett pain in the ass. Måste då ta bort framhjulet och ändå vara försiktig att inte riva upp taket, skita ner eller skada en ruta.
Att det är högt tycker jag bara är skönt då jag är 1.90 och tycker snarare det är jobbigt att krypa ur en V60.
Att lyfta 100kg på 2 man är inga problem för dom flesta jag känner.
Om 99% av körning inte lämpar sig för en pickup så undrar jag vad som gör svenskar så annorlunda än folk i alla andra länder?

Jag ser det lite som en Leatherman, har du aldrig haft en så kanske du inte ser användni gen för den. Men så fort du har en dyker det upp saker hela tiden som den löser. Och utan den känner man sig ganska naken.

5 787 Inlägg
för 20 minuter sedan
Förstår varför du vill ha en pickup, har själv haft två (ja egentligen 3) pickuper, dock endast en "riktig" vilket var en VW Amarok.

Brukskör en VW Transporter DH pickup just nu och har min LT31 biltransport

Fruktansvärt praktiskt för mig som inte lever svensson-liv.
Kör mest själv så baksätet i dubbelhytten används för finare last som resväskor, verktyg, paket m.m
Flaket använder jag för snöskotrar, bildelar, byggmaterial m.m.

Terrängkörning kör jag dock inte, grusväg och när plogbilen inte hunnit köra på vintern är det värsta väglagen jag kör.
Sen har vi ju även Terrängkörningslagen förbjuder i princip allt motordrivet utanför vägnätet förutom snöskoter när det är tillräckligt med snö.

Sök