Volvo 240 med B230F ifrån -88. Planad 3mm samt annan kam och högre bränsletryck. Har haft problem med att tomgången kan fastna runt 1200rpm å ibland mer. Gasar man till så släpper det ett tag. Misstänkte då TPS då klicket som ska höras var riktigt tyst. Bytte den till en annan som klickar betydliget högre. Satte dit den och lät gasspjället vara stängd som vanligt. Vred TPS lite lätt tills jag hörde ett klick, sen backade jag den jätte lite och skruvade åt. Såg till att den klickade när man vred på gasspjället vilket den gjorde. Passade även på att byta temperatursensorn då jag tydligen kört med en sensor för LH2.4 å inte LH2.2 som min bil har vilket fått den svårstartad varm.
Tog även lös tomgångsmotorn och sprayade rent den med WD40. Tog ett batteri med kablar och provade om den gick runt lätt vilket den gjorde. Satte tillbaka den och provstartade bilen. Gick lite bättre men upplev att tomgången gick upp till 2000 ganska snabbt därefter.
Kopplade ur tomgångsmotor men ingen skillnad i tomgången. Tog lös slangen som går ifrån insuget till tomgångsmotorn och pluggade båda ändarna. Då sjönk tomgången. Provade även att justera TPSen lite gran och då fick jag den att sluta rusa (om jag minns rätt) dock sjönk tomgången drastiskt. Kunde även få ner tomgången genom att pressa tillbaka hävarmen till gasspjället. Konstiga är att den inte alls rör sig men pressar man på den blir det bättre!?
Misstänker att nya TPSen eller temperatursensorn inte fungerar korrekt. Kan också var så att jag satte TPS så den STÄNGER tomgångsmotorn när gasspjället går till noll, och när man gasar så öppnar sig tomgångsmotorn istället. Upplevt att bilen kan gå jätte dåligt när man gör plattan i mattan, typ som att den stryper sig själv. Håller man den tillräckligt länge så släpper det och bilen drar iväg. Så var det ej innan jag började pilla på allt.
Ska ta löst hela gasspjället och göra rent den samt göra en ny och bättre grundinställning av både spjäll och TPS. Eventuellt byta tillbak till förra TPSen då den faktist hade en tomgång. Sist så blir det att byta tillbaka till gamla LH2.4 temperaturgivaren (upplev att bilen gick starkare och bättre med den bortsett från svajig start när varm).