2356
Sök

Svenska pickup-förhållanden

6 Inlägg
torsdag 01:36
Trådstartare
#1
Jag föddes i USA men flyttade till Sverige som liten, men mina bland mina första minnen var ljudet av en brummande V8 i farsans pickup.
Tror det var en Ford F-100 (men inte säker), men en av dom tidigaste bilderna på mig så sitter jag på huven på vår andra familjebil som var en Bronco.
Trotts att jag inte varit tillbaka i USA sen dess och jag nu är 45 så är min kärlek för dessa fordon evig och jag följer noggrant utvecklingen bland pickisar.
Jag har däremot bott i många år i Sydafrika och Brasilien är off-roading inte bara är en hobby utan enda sättet att ta sig fram.
Och det är i min hjärna helt logiskt att vilja ha en flakbil som familjebil.
Hjälpa polaren flytta, hämta den där fåtöljen som bortskänkes på blocket, hämta ved, till jakt, gödsel till koloninlotten, det finns 1000 skäl till att vilja ha en pickup.
Men det är något skumt med just Sverige, att vilja köpa en pickup som privatperson verkar bortom dom flestas förstånd.
Går man in på någon annonssida så visas nästan alltid priserna ex moms, det går inte att privatleasa en pickup etc.
Självfallet så går det att köpa som privatperson men när jag tänker efter så känner jag inte en enda person som har en pickup i Sverige till skillnad från många andra länder jag varit i där varannan kotte körde en.
Ändå så vet jag många som har landställe med dåliga vägar, jägare etc.

Vad beror det på att Sverige har en så liten pickup kultur?

5 787 Inlägg
torsdag 05:59
#2
Pickup är ett rent arbetsfordon i dlm flestas ögon.
Samt onödigt stor och bränsletörstig för 99% av körningen man gör som privatperson.
Sen att flaket är öppet är ofta en stor nackdel när man lastar resväskor och annat man vill hålla rent och torrt.

Normen i Sverige är en kombi (eller suv nu i modernare tider) och sen antingen äger man ett släp eller hyr ett släp då när man ska hjälpa någon flytta m.m.


4 241 Inlägg
torsdag 06:15
#3
Håller helt med dig om att pickup är fantastiskt.

Ett otroligt mångsidigt fordon.

Men skall man vara krass så finns det bättre fordon för dom flesta.
Lyfthöjden i kombination med väderutsattheten gör att dom flesta nog har bättre nytta av en kombi och ett 750 kg släp än en pickup.

Man "slösar" ju bort halva bilens storlek på ett flak som är relativt begränsat i sitt användningsområde.

Är man hantverkare så är det väldigt mycket smidigare med en skåpbil att ha sina verktyg i än att börja greja med kåpa och slädar för att förvara grejerna.(släde så man kan nå sina grejer som förvaras i kåpan)

Hämta en fotölj hade jag hellre gjort med en skåpbil om det skulle regna(vilket det ju gör halva året i sverige)

Hämta gödsel hade jag definitivt inte offrat mitt flak för, det hade jag tagit på en liten släpkärra. Samma med ved.

Till jakten hade det väll varit ganska smidigt att slänga upp ett rådjur på flaket, tills man inser att man kommer ha massa torkat blod på flaket och behöva spola av det. Då hade jag hellre använt en heckpack. Men visst, vildsvin på 100+kg hade en pickup varit ett bra alternativt till, om man orkar lyfta upp grisen på flaket. Många lite äldre kämpar ju med att få i en 80 kg gris i heckpacken så att dom skulle få upp grisen på flaket känns långsökt utan någon typ av liftanordning.


Det enda jag själv anser pickupper vara överlägset bäst på är att dra släp, men då bör man ha BE körkort vilket många inte har. Har du bara B kort får du ju i många fall dra betydligt mindre med en RAM 1500 än vad du får dra med en V70.

Med det sagt, jag saknar verkligen min pickup ibland. Funderar serriöst på att göra mig av med teslan och köpa RAM istället.


6 Inlägg
torsdag 08:41
Trådstartare
#4
Det kanske bara är jag men har har oftare saker bilen (förutom människor)
som jag hellre skulle ha på ett flak, just för att det går att spola av. Lerig hund blodigt rådjur osv. Med en kåpa så är ju regn ingen fara.
Bara att få in en cykel i bilen är ett pain in the ass. Måste då ta bort framhjulet och ändå vara försiktig att inte riva upp taket, skita ner eller skada en ruta.
Att det är högt tycker jag bara är skönt då jag är 1.90 och tycker snarare det är jobbigt att krypa ur en V60.
Att lyfta 100kg på 2 man är inga problem för dom flesta jag känner.
Om 99% av körning inte lämpar sig för en pickup så undrar jag vad som gör svenskar så annorlunda än folk i alla andra länder?

Jag ser det lite som en Leatherman, har du aldrig haft en så kanske du inte ser användni gen för den. Men så fort du har en dyker det upp saker hela tiden som den löser. Och utan den känner man sig ganska naken.

5 787 Inlägg
torsdag 08:53
#5
Förstår varför du vill ha en pickup, har själv haft två (ja egentligen 3) pickuper, dock endast en "riktig" vilket var en VW Amarok.

Brukskör en VW Transporter DH pickup just nu och har min LT31 biltransport

Fruktansvärt praktiskt för mig som inte lever svensson-liv.
Kör mest själv så baksätet i dubbelhytten används för finare last som resväskor, verktyg, paket m.m
Flaket använder jag för snöskotrar, bildelar, byggmaterial m.m.

Terrängkörning kör jag dock inte, grusväg och när plogbilen inte hunnit köra på vintern är det värsta väglagen jag kör.
Sen har vi ju även Terrängkörningslagen förbjuder i princip allt motordrivet utanför vägnätet förutom snöskoter när det är tillräckligt med snö.


* Voff voff *
10 903 Inlägg
torsdag 09:51
#6
Är det verkligen så ont om pickisar i Sverige? Nu bor jag iofs på landet men här har ju var och varannan en pickis.

Däremot är det ont om amerikanska pickisar, är väl mest överbetalda plattsättare i storstäderna som kör Dodge RAM, medan folk på landet kör tex Isuzu, Nissan eller Toyota... Troligen för att man för halva bränslekostnaden får allt man behöver minus attityden. wink

Jag skulle definitivt egentligen behöva en pickis på ett sätt, men samtidigt är det enormt opraktiskt för mig. Båtprylar eller saker till huset är ju bara att slänga upp på flaket, det är smidigt. Men slänger jag dom sakerna där kan inte hundarna vara där. Då måste hundarna vara i kupén och då i baksätet. Då har jag plötsligt en tvåsitsig bil och är vi då fler än två som ska åka så uppstår ett problem även där...

Så för min del är en vanlig kombi + ett släp i typ alla avseenden, utom framkomlighet och attityd, bättre. smile

Men jag fattar att man vill ha en pickis. Och då ska man köpa en! Bilar ska uteslutande handlas med hjärtat och på känsla, inte med förnuft! smile
Senast redigerat av Brådhis (torsdag 09:52)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 208 Inlägg
torsdag 12:41
#7
Där jag bor ser man de amerikanska pickuperna rätt ofta men det kanske är för att Malmgren bil ligger här, de säljer både Dodge Ram, Cheva Silverado och Ford F-150. Men Toyota Hilux är nog trots detta ännu vanligare. Tror det har med mentalitet att göra, folk här är lite mindre urbana och mera fritänkande och då blir det lätt en pickup.

7 611 Inlägg
torsdag 12:53
#8
Brådhis skrev:
Bilar ska uteslutande handlas med hjärtat och på känsla, inte med förnuft! smile

Just det, så ska det låta!!!!!!

7 611 Inlägg
torsdag 13:12
#9
Själv har jag ägt två pickisar - en vardera Land Rover Defender Storm 2004 och en Land Rover Defender Puma 2009.
Men dom användes inte som arbetsredskap, utan som njutningsmedel offroad och hundsport = viltspår.
Synnerligen opraktiska och okomfortabla båda två.
Hunden, en labbetik, fick jag lyfta in på passagerarstolen.
Där fick hon sitta i hundsäkerhetssele.
Båda bilarna var nämligen höjda 4" och hade större däck = 33".
Men båda tämligen kompetenta i spenaten.
Hade kapell bak till båda och flaklock dessutom till den ena.
Tillverkade egna lastlådor av plywood med låsbart lock till lådorna, som var fastskruvade i flaket.

4 241 Inlägg
torsdag 14:55
#10
torsen skrev:
Själv har jag ägt två pickisar - en vardera Land Rover Defender Storm 2004 och en Land Rover Defender Puma 2009.
Men dom användes inte som arbetsredskap, utan som njutningsmedel offroad och hundsport = viltspår.
Synnerligen opraktiska och okomfortabla båda två.
Hunden, en labbetik, fick jag lyfta in på passagerarstolen.
Där fick hon sitta i hundsäkerhetssele.
Båda bilarna var nämligen höjda 4" och hade större däck = 33".
Men båda tämligen kompetenta i spenaten.
Hade kapell bak till båda och flaklock dessutom till den ena.
Tillverkade egna lastlådor av plywood med låsbart lock till lådorna, som var fastskruvade i flaket.

Synd att du inte laddat upp några av dina bilar här på garaget Torsen, hade varit skoj att se.
Du har ju haft en ganska stor vagnspark under åren vad jag förstått:)


315 Inlägg
torsdag 17:44
#11
Nu köper jag ju mest gamla, amerikanska bilar från 70-90-talet om det blir något av den typen. Men så fort jag inte har antingen en pick-up eller en van stående så känns det som om något saknas. Idealet är ju en stor, amerikansk pickis med V8 eller diesel, automat, fyrhjulsdrift, rejäl flakkåpa, minst fem sittplatser och personbilskomfort. Då har man allt man behöver, kanske inte bränsleekonomi men allt annat. smile


4 241 Inlägg
torsdag 17:51
#12
Jag skulle dock vilja påstå att pickup är bra mycket vanligare i Sverige än vad det är söder ut iaf, kolla bara på Danmark.
Där framstår ju V70 som enorm jämfört med deras övriga bilflotta.

Tog min Navara på en liten semester genom Danmark för några år sedan.
Skulle parkera i ett parkeringsgarage i Köpenhamn, men det var så trångt så det gick knappt.

Som tur var fanns där en parkeringsvakt som kunde lotsa mig förbi lysrör och annat jag skulle slagit ner med takräckena och som lät mig parkera på en handikapplats under besöket:)

En sak jag nog dock aldrig glömmer är när jag såg en Ram med en enorm aluminium husvagn tog några varv runt triumfbågen i Paris. Det såg ganska svettigt ut:)
Senast redigerat av zemet (torsdag 17:51)


3 560 Inlägg
torsdag 19:45
#13
Som skogsägare har man stor nytta av Pickup. Slipper ha röjsåg och motorsåg +bränsledunk att lukta i kupen. 
Men jag gillar personbilspickuperna bäst trots att ha genomgått några JapanPickuper från både Mazda, Nissan och Izuzu.
Så smidiga i jämförelse.
Har och haft haft flera CaddyPickuper men åldern börjar ta sin rätt på dom.
Billiga att köpa och ha och dieslarna går på frisk luft, nästan.

6 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#14
Om jag skulle ha en top-lista av pickups som jag drömmer om att ha men sorgligt nog aldrig kommer äga så skulle den se ut så här.
1. 2010-14 F-150 SVT Raptor
2. 2022 Chevy Colorado ZR2 Bison
3. 2017-ish Toyota Tacoma TRD off-road
4. 2020 F-250 Tremor
5. 2020 Jeep Gladiator

(Och ja, jag älskar terrängfordon)

Men vad som är verkligt och inom budget är nog.

1. 2011 Hilux (Nog det vettigaste valet)
2. Nissan Navara D40
3. 2011-ish Ranger Wildtrack
4. 2010 Isuzu D-Max
5. 2008 L200 (Hade en Pajero sport innan som är byggd på samma plattform som jag var väldigt förtjust i)

Anledningen Amaroken inte kom med på den här listan är att den inte har hög/låg växel och jag har ingen erfarenhet av hela 4motion grejen.
Hur ser era drömlistor ut och är det någon av dom på nedre listan som jag bör hålla avstånd ifrån. Har hört mycket illa om D40 Navara men dom finns det gott om till bra pris om man tänker delar och så.

6 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#15
torsen skrev:
Själv har jag ägt två pickisar - en vardera Land Rover Defender Storm 2004 och en Land Rover Defender Puma 2009.
Men dom användes inte som arbetsredskap, utan som njutningsmedel offroad och hundsport = viltspår.
Synnerligen opraktiska och okomfortabla båda två.
Hunden, en labbetik, fick jag lyfta in på passagerarstolen.
Där fick hon sitta i hundsäkerhetssele.
Båda bilarna var nämligen höjda 4" och hade större däck = 33".
Men båda tämligen kompetenta i spenaten.
Hade kapell bak till båda och flaklock dessutom till den ena.
Tillverkade egna lastlådor av plywood med låsbart lock till lådorna, som var fastskruvade i flaket.

Defender är inte en bekväm bil men ett jävla monster i terräng. Körde ner en Defender från Botswana till Durban i Sydafrika för massor år sedan.
Tre dagar själv, utan radio, bland det tråkigaste och jobbigaste jag gjort. Fjädringen känns som en traktor så min rygg var helt paj när jag kom fram.

4 241 Inlägg
för 2 timmar sedan
#16
Vin_Bensin skrev:
Om jag skulle ha en top-lista av pickups som jag drömmer om att ha men sorgligt nog aldrig kommer äga så skulle den se ut så här.
1. 2010-14 F-150 SVT Raptor
2. 2022 Chevy Colorado ZR2 Bison
3. 2017-ish Toyota Tacoma TRD off-road
4. 2020 F-250 Tremor
5. 2020 Jeep Gladiator

(Och ja, jag älskar terrängfordon)

Men vad som är verkligt och inom budget är nog.

1. 2011 Hilux (Nog det vettigaste valet)
2. Nissan Navara D40
3. 2011-ish Ranger Wildtrack
4. 2010 Isuzu D-Max
5. 2008 L200 (Hade en Pajero sport innan som är byggd på samma plattform som jag var väldigt förtjust i)

Anledningen Amaroken inte kom med på den här listan är att den inte har hög/låg växel och jag har ingen erfarenhet av hela 4motion grejen.
Hur ser era drömlistor ut och är det någon av dom på nedre listan som jag bör hålla avstånd ifrån. Har hört mycket illa om D40 Navara men dom finns det gott om till bra pris om man tänker delar och så.

Jag körde min D40 från 10K mil till 24k mil.
Hade i princip inga problem alls med den.

Bytte ett hjullager, lite spindelleder och stabilisatorstag. Annars var det bara vanlig service.

Kollegans hilux var som en traktor i jämförelse och riktigt seg.

Skulle jag köpa pickup i 100K prisklassen hade jag valt D40 igen:)


6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#17
zemet skrev:
Vin_Bensin skrev:
Om jag skulle ha en top-lista av pickups som jag drömmer om att ha men sorgligt nog aldrig kommer äga så skulle den se ut så här.
1. 2010-14 F-150 SVT Raptor
2. 2022 Chevy Colorado ZR2 Bison
3. 2017-ish Toyota Tacoma TRD off-road
4. 2020 F-250 Tremor
5. 2020 Jeep Gladiator

(Och ja, jag älskar terrängfordon)

Men vad som är verkligt och inom budget är nog.

1. 2011 Hilux (Nog det vettigaste valet)
2. Nissan Navara D40
3. 2011-ish Ranger Wildtrack
4. 2010 Isuzu D-Max
5. 2008 L200 (Hade en Pajero sport innan som är byggd på samma plattform som jag var väldigt förtjust i)

Anledningen Amaroken inte kom med på den här listan är att den inte har hög/låg växel och jag har ingen erfarenhet av hela 4motion grejen.
Hur ser era drömlistor ut och är det någon av dom på nedre listan som jag bör hålla avstånd ifrån. Har hört mycket illa om D40 Navara men dom finns det gott om till bra pris om man tänker delar och så.

Jag körde min D40 från 10K mil till 24k mil.
Hade i princip inga problem alls med den.

Bytte ett hjullager, lite spindelleder och stabilisatorstag. Annars var det bara vanlig service.

Kollegans hilux var som en traktor i jämförelse och riktigt seg.

Skulle jag köpa pickup i 100K prisklassen hade jag valt D40 igen:)

Tack, vilket år var din Navara?
Rent estetist så tycker jag att D40 eller Rangern är topp. Men vad jag hört när det gäller pålitlighet så är Toyota och L200 bäst, men självfallet beror det på tidigare ägare.

4 241 Inlägg
för 1 timme sedan
#18
Jag hade faceliften, min var uttagen 2010 men 2011 års modellen. D401.
190 hk motorn med KCR box.

Hilux är ju kända som världens mest pålitliga bil, så givetvis är genomsnitts hilux troligtvis bättre än genomsnitts Navaran.
Men dom kostar ju därefter också. Inredningen känns minst 10 år äldre än Navaran(Navara är på inget sätt en lyxbil invändigt)

140 hk i Hilux tycker jag personligen är väldigt lite. Jag hade väll 220 eller nåt i min Navara och den var verkligen ingen raket.

Gissning från min sida är att en Navara för samma peng om en Hilux så får du mer för pengarna med Navaran och pålitligheten är typ samma eftersom hilux har gått mycket längre eller är sämre skick.


6 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#19
Toyota behåller sitt värde det är väl det som betyder mycket och ska jag vara ärlig så tittar jag inte ens hur många mil dom gått då det inte spelar samma roll medans en Navara ska helst vara under 25000 mil om den ska vara intressant. Räknar kallt att jag blir den sista ägaren av en ev Navara så återförsäljningsvärdet är skit samma.

4 241 Inlägg
för 1 timme sedan
#20
Vin_Bensin skrev:
Toyota behåller sitt värde det är väl det som betyder mycket och ska jag vara ärlig så tittar jag inte ens hur många mil dom gått då det inte spelar samma roll medans en Navara ska helst vara under 25000 mil om den ska vara intressant. Räknar kallt att jag blir den sista ägaren av en ev Navara så återförsäljningsvärdet är skit samma.

Bra tänkt, jag instämmer:)



Sök