3159
Sök

Amazon 64 med B18 motor

10 Inlägg
12 april
Trådstartare
#1
Eftersom jag inte fick något svar på rubriken "felsökning" så lägger jag upp den här också. Kanske är det fler som läser här?
Bilen startar på första kolvslaget men dör strax efter. Pillar man lite på fördelaren och gör rent så startar den en liten stund. 4-5 sek. Har dragit loss soppaslangen och kollat att den får bränsle. Även kollat alla stift som har fin gnista. Testat med andra fördelarlock och rotor, ingen skillnad. Någon som har förslag på åtgärd? Då menar jag inte att skrota eländet....

Diagnostekniker
2 977 Inlägg
12 april
#2
Zenith 36?
Har något gjorts med förgasaren?

Up the RA

10 Inlägg
12 april
Trådstartare
#3
Ja jag renoverade den för ett tag sedan men den har gått som vanligt efter det. Det sitter en Strombergare 175 i den och det enda som jag är osäker på är den gula delen men bimetall i. Jag har några extra förgasare man kanske ska prova med någon annan förgasare i stället?

3 559 Inlägg
12 april
#4
"Gula grejen" är temperaturkompensatorn.
Skulke knappast ge dom symptomen.

Känner du att centrifugalregleringen fjädrar lite när du vrider på rotorn?
Vet några fall där den rostat fast och ger fel tändning med skumma fenomen. Många har stått LÄNGE.

Du har nte ett massivt vakuumläckage? Kan ju vara brustet membran I bromsservon som inte syns utifrån.
Tror en 1964 har servobromsar.

Hur mår förgasarmembranet?
ATF Olja till dämpkolven?
Hur ser trottel och nålen ut?

Vilken typ av huvudmunstycke har den?
Gamla som man justerar under förgasaren eller nyare där man justerar nålen genom dämpkolvens hål.

Har du rätt rör för vevhusventilationen och vakuumbromsarna.  Dom är typ lika grova, men väldigt stor skillnad i hålet igenom.

Har du förkopplingsmotstånd till tändspolen? Isf är det ström fram till tändspolen när tändningen är på?
Annars kan du ha gnista bara när startmotorn går. Typ om det är brott I motståndet. När startmotorn går får den ström från en pol på startmotorn och går då förbi motståndet för kraftigare gnista. Överspänning på spolen.
När startmotorn inte går är strömförsörjningen via motståndet och normal gnista.
Senast redigerat av Mossan1 (12 april )

6 386 Inlägg
12 april
#5
Min  Amazon -64 har inte servobromsar, sporten däremot hade och också skivbromsar fram.


614 Inlägg
13 april
#6
Amazon med skivbromsar fram, sport 1962-1966. och 121 1965-1967, var utan servo. Servo kom 1967 på sporten och 1968 på 121

10 Inlägg
20 april
Trådstartare
#7
Tack för tips och svar. Jag renoverade en annan förgasare och bytte sedan. Har provstartat den och den verkar gå som den ska. Jag misstänker att det var oringen som sitter på "bottenpluggen" av mässing som inte tätade ordentligt. Jag vet att jag satt dit en som hade rätt diameter men var antagligen för smal. Nu tog jag en med lite för stor diameter men man kände att den tätade ordentligt när man skruvade i den. Jag kan rekommendera ett par riktigt bra videor som finns på "tuben". Där redovisas även funktionen på ett bra och pedagogiskt sätt. Tack än en gång för all hjälp!

10 Inlägg
måndag 22:10
Trådstartare
#8
Nu har vi äntligen hittat felet. Det var tändspolen som inte funkade. Dvs den funkade när den själv hade lust till att funka. Vi bytte till en annan spole och direkt så funkade allt som det ska. Då var ett problem ur världen. Nu så ska jag ordna 2:orna på Peugoten det är inga konstigheter hjullager och några styrstag. Men sen så kommer det mer avancerade felsökningen om det inte bara är en slang som har spruckit på min 57:a MB. den läckte glycol när jag körde in den för ett par år sedan. Jag återkommer med uppdatering när den står på lyften. smile

10 Inlägg
Igår 16:20
Trådstartare
#9
Nu tog jag nog ut segern i förskott! När vi hade bytt tändspolen så körde vi in och ut i garaget flera ggr och lät den även stå på tomgång ett tag. Idag skulle jag köra ut bilen och tvätta den. Den gick i 5sek sen dog den. Ingen gnista igen. Eftersom det var en begagnad spole som vi satt dit så gick tanken på att den kanske inte fungerade som den skulle. Letade i gömmorna ett tag och hittade en annan gammal spole. Monterade och testade på nytt......ingen gnista?!? Det lutar åt att jag måste köpa en ny spole men jag ska prova dom som jag har. Har någon gammal bok där det står hur man gör. Men jag ska leta lite till få se om jag hittar ytterligare en spole som jag kan prova. Jag återkommer. smile

3 559 Inlägg
för 7 timmar sedan
#10
Är det ström till spolen?
Så du inte har ett dåligt tåndlås.

Har du förkopplingsmotstånd?
Kan bli brott I dom som går isär med minsta värme.

Felet är inte oxiderade kontakter på brytaren?  Har du en "loppa" på brytaren har du kass kondensator.

Ja, dom kan gå och stanna som dom vill med dom felen.
Var det första man kollade "när det begav sig"
Senast redigerat av Mossan1 (för 7 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 574 Inlägg
för 5 timmar sedan
#11
kolla klacken på brytaren  om man använder fel tändspole utan motstånd kan den smälta klacken på brytarspetsen och då slutar den öppna helt.  konstigare saker har ju hänt  det kan ju vara 2olika problem först gick spolen sönder  det är ju endå förbrukningsvara och sen monterade du en för stark spole som smälte klacken osv smile
råkade ut för det när jag monterade brytarspetsar på en 740 jag hade för jag blev förbannad på elektronik skiten bilen gick klockrent till jag kom en bit sen sten dog den  startade sen en gång sen var den död då hade klacken smält problemet försvann direkt efter byte till en spole från en b23a istället för b230a som jag hade satt där

Kör fort så hinner inget hända...


Sök