3050
Sök

Ljud som kommer från motor-området

3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Hej allihopa!

Får först och främst konstatera att jag är helt okunnig när det kommer till felsökning av bilar.

Har sedan en vecka tillbaka börjat få konstiga ljud från motor-området. Ett av ljudet är ett rasslande (precis som att det skulle vara grus i avgasröret). Det hörs framförallt när jag varvar motorn. Det andra ljudet låter som knackningar. Båda ljuden kan ni höra i följande youtube-klipp:
https://youtube.com/shorts/x5cfEgR-Nsg? … mYhdi3MXx-

https://youtube.com/shorts/TL26LjA-YdA? … p0V9sOEnat

Verkar som att det rasslande ljudet kommer från det här stället:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251686/251686-3e12b1795ad4586601310810a1f676b6.jpg

Det verkar även som att motorn låter mer efter att jag kört i ca. 30 minuter. Inga varningslampor osv. lyser!

Renault Clio TCE 0.9 2015 med ca. 15 000 mil. Precis genomgått basservice med oljebyte.

Stort tacksam för hjälp!
Senast redigerat av Flood92 (för 6 timmar sedan)

6 678 Inlägg
för 5 timmar sedan
Glidskena till kamkedja gått sönder, går fortfarande att rädda motorn om du inte kör bilen

De/Dem

3 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Är du helt säker eller är det någonting annat som du vill att jag kollar på för att göra det enklare att diagnostisera?

Har kört bilen några dagar med ljuden. Har inte märkt av att prestandan är sämre. Tror du att den kan ha tagit skada? Vad ligger reparationskostnader på ett ungefär? ?

6 209 Inlägg
för 4 timmar sedan
Det som kan hända är att kamkedjan går av eller kuggar över när inte glidskenan styr upp den och då är motorn skrot. Men redan att byta glidskenan, inklusive kamkedja och spännare, brukar vara en relativt dyr reparation

6 678 Inlägg
för 4 timmar sedan
Flood92 skrev:
Är du helt säker eller är det någonting annat som du vill att jag kollar på för att göra det enklare att diagnostisera?

Ganska vanligt om du söker på "Renault timing chain issues", bytt ett par stycken själv

Flood92 skrev:
Har kört bilen några dagar med ljuden. Har inte märkt av att prestandan är sämre. Tror du att den kan ha tagit skada? Vad ligger reparationskostnader på ett ungefär? ?

Effekten berörs inte men kamkedjan riskerar hoppar loss och skrota motorn när styrningen gått sönder tillräckligt.

15.000-30.000 utan försäkring, tredubbla om motorn rasar

De/Dem

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Flood92 skrev:

Ganska vanligt om du söker på "Renault timing chain issues", bytt ett par stycken själv

Flood92 skrev:

Effekten berörs inte men kamkedjan riskerar hoppar loss och skrota motorn när styrningen gått sönder tillräckligt.

15.000-30.000 utan försäkring, tredubbla om motorn rasar

Stort tack för hjälpen.

Jag har delkasko maskinförsäkring och bilen är inom toleransvärdet för antal mil och ålder.

Ska ringa Länsförsäkringar imorgon för att se hur dom vill att jag ska göra. Hoppas inte att det blir en strulig process med att få dom till att täcka...

Sök