2335
Sök

Misständningar Volvo S60 T5 2008

36 Inlägg
torsdag 16:38
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som har problem med misständningar. Misständningarna är som värst när bilen är riktigt varmkörd och den står på tomgång.  Bilen kan också rycka till nån gång medan man kör men mest vid låga varv i så fall. Inga felkoder på bilen och ingen motorlampa är igång.

Bra att veta är att bilen har ett ATM400-kit och är mappad av Autotech med både en E85-mapp och en BF98-mapp. Problemen uppstod/blev värre när jag bytte till bensinmappen. Har testat att byta plats på spolar och tändstift utan att problemet flyttat på sig. Att flytta på spridare flyttade problemet till en annan cylinder dock kvarstod misständningarna även efter att ha testat och byta de "felande" spridarna med några av de extra spridarna (Siemens deka 630cc) som jag har liggandes. Någon som har några idéer och tankar kring vad problemet kan vara? All hjälp uppskattas!
Senast redigerat av Hultmult (torsdag 17:59)

129 Inlägg
söndag 13:52
#2
Hultmult skrev:
Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som har problem med misständningar. Misständningarna är som värst när bilen är riktigt varmkörd och den står på tomgång.  Bilen kan också rycka till nån gång medan man kör men mest vid låga varv i så fall. Inga felkoder på bilen och ingen motorlampa är igång.

Bra att veta är att bilen har ett ATM400-kit och är mappad av Autotech med både en E85-mapp och en BF98-mapp. Problemen uppstod/blev värre när jag bytte till bensinmappen. Har testat att byta plats på spolar och tändstift utan att problemet flyttat på sig. Att flytta på spridare flyttade problemet till en annan cylinder dock kvarstod misständningarna även efter att ha testat och byta de "felande" spridarna med några av de extra spridarna (Siemens deka 630cc) som jag har liggandes. Någon som har några idéer och tankar kring vad problemet kan vara? All hjälp uppskattas!

Jag hade bytt tändstift och spolar ändå.. Misständningar utan felkod i dessa bilar är 9 av 10 kass spole. Man springer väl på 1 frisk spole på 100 dåliga ungefär. Brukar gå att köra med kassa spolar i en sugis, men inte trimmad T5. Har själv slängt 15st än så länge, bara i år.


36 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#3
Alright, ska kika på det! Tycker dock det vore märkligt då misständningarna inte följt spolen när jag bytt runt.

129 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
Hultmult skrev:
Alright, ska kika på det! Tycker dock det vore märkligt då misständningarna inte följt spolen när jag bytt runt.

Ja, jag vågar dock nästan lova att om du viker ner gummit på spolarna och lyser med en ficklampa, så kommer du hitta sprickor. Förutsatt att spolarna inte är bytta.

Du kan ju lämna in spridarna på kontroll.
Sen är "livedata" användbart, inte alltid det finns felkoder. Men oregelbundna värden går att se. Gäller ju dock att man vet vart saker ska ligga. Man bör köra en logg när bilen fungerar, så man har något att jämföra med.

Hittar man inget med dator får man gå back to basic. Manuellt felsöka timing, kam & vevgivare, lmm, lambda, bränsle och tändning. Det mesta går att felsöka med multimeter.


36 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#5
Ska ta och kolla alla spolar samt stift och se om de ser bra ut.  Hittar jag inget blir det nog som du säger att mäta livedata och testa runt för att se vart värdena är märkliga. Tack för tipsen!


Sök