2869
Sök

Fråga Toyota service

105 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Köpte en Toyota Corolla förra året. Gjorde första servicen 2 månader senare på 85xx mil. Det var en mellan service då, betalar typ 3600.

Nu fick jag sms om att det är dags snart för min nästa service. Jag går in och ska boka ny service. Min bil har gått 98xx nu. Service intervallen är antingen 1500 mil eller varje år, det som kommer först.

Då ser jag att man ska göra någon obligatoriskt tillägg 9000 mil inspektion!!!

Sitter nu med mindre panik. Har jag missat en service som påverkar min försäkring och sånt nu? Verkstaden är stängd och därför ställer jag frågan här.
Senast redigerat av Kimpan90 (för 5 timmar sedan)

3 573 Inlägg
för 4 timmar sedan
Var det Toyota som servade sist?
Om ja, har dom koll på sådant och du kan vara lugn.

Var det inte Toyota som servade sist så se till att allt Toyota rekomenderar följs.  Större firmorna har koll på sådant, och det ska duga åt försäkringsbolagen.

Ev goodwill från Toyota (om sådant fel skulle inträffa mot all förmodan) så påverkas den om man servar utanför Toyotasfären helt oavsett om intervallerna följs minutiöst.
Precis som alla märken.

Är du rädd att bilen ska gå sönder kan du vara HELT lugn.

Är du rädd att maskinskadeförsäkringen inte ska gälla så är den knappast påverkad.
Mycket tveksamt. I alla fall om den utförs nu.

Är du orolig för om du har Toyota relax / kvalitetsgaranti, och att den ska påverkas så är det mycket tveksamt. Den omaktiveras vid varje service till 10år eller 20.000mil.
Så aktiverades den sist gäller den till det är servicedags igen pga mil eller tid. Skulle den auktoriserade Toyotaverkstaden (annars har du inte relax) ha missat något borde inte DU påverkas.

Var mycket noga att inte passera mil/tid ens det minsta lilla om du har Toyota Relax. Skulle du mot förmodan få ett jättehaveri som täcks vill du inte ha minsta plump I protokollet.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

105 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Var det Toyota som servade sist?
Om ja, har dom koll på sådant och du kan vara lugn.

Var det inte Toyota som servade sist så se till att allt Toyota rekomenderar följs.  Större firmorna har koll på sådant, och det ska duga åt försäkringsbolagen.

Ev goodwill från Toyota (om sådant fel skulle inträffa mot all förmodan) så påverkas den om man servar utanför Toyotasfären helt oavsett om intervallerna följs minutiöst.
Precis som alla märken.

Är du rädd att bilen ska gå sönder kan du vara HELT lugn.

Är du rädd att maskinskadeförsäkringen inte ska gälla så är den knappast påverkad.
Mycket tveksamt. I alla fall om den utförs nu.

Är du orolig för om du har Toyota relax / kvalitetsgaranti, och att den ska påverkas så är det mycket tveksamt. Den omaktiveras vid varje service till 10år eller 20.000mil.
Så aktiverades den sist gäller den till det är servicedags igen pga mil eller tid. Skulle den auktoriserade Toyotaverkstaden (annars har du inte relax) ha missat något borde inte DU påverkas.

Var mycket noga att inte passera mil/tid ens det minsta lilla om du har Toyota Relax. Skulle du mot förmodan få ett jättehaveri som täcks vill du inte ha minsta plump I protokollet.

Tack för ett väldigt utförligt svar.

Det den köptes och servades senast på samma ställe, MotorTrend (Toyota). Så en Toyota handlare. Förhoppningsvis har de koll på läget.

Jag är sån som helst inte vill riskera något med bilar och annat som är dyrt. Det skulle kännas riktigt surt om jag skulle missat något. Köpte bilen med 7900 och servade sen när den skulle servas (8500) och att sen missa en obligatorisk service på 9000 (Inte som att jag förvänta mig att behöva serva igen efter 500mil) jag förväntade mig att den skulle ske på 10,000 är riktigt surt.
Senast redigerat av Kimpan90 (för 3 timmar sedan)

Sök