2959
Sök

Antikrundan på 4 hjul! Ford Model T 1923

Följ mitt äventyr med en 100 år gammal bil!

2 069 Visningar
Uppdaterades senast igår 22:55
2 342 Inlägg
4 maj
Trådstartare
#1
Då var det äntligen dags för något helt annat! Sedan ca 16 års ålder har jag varit fascinerad av Ford Model T och även andra bilar från samma tid. Önskar jag kunde svara på just varför, men det enda jag kan komma på är just hur man kan bygga en bil så enkel i sin konstruktion men fortfarande ha en fungerande bil. Så mitt intresse för teknik stäcker sig även baklänges, alltså nästan ingen teknik alls i detta fall! lol En sak som jag antar är udda måste väl vara att någon som mig som är född på mitten av 90-talet skulle intressera sig för något sånt här och faktiskt sedan se till att köpa en. Jag har väl aldrig blivit kallad för "normal" vad jag kan minnas dock! lol

Vid inköp av bilen är jag 30 år gammal om det nu intresserar någon. Min ålder förvånade säljaren i alla fall! lol I början av 2024 började jag hålla koll på T Ford klubben som finns via Facebook. Kände att det var dags att försöka förverkliga min dröm som jag haft sedan tonåren. I slutet av sommaren dök det upp en bil som verkade perfekt, just vad jag ville ha! Tyvärr var den hela vägen upp i Haparanda. Man är ju olika men jag kände inte alls för en så pass lång resa, så jag fortsatte hålla koll.

I oktober dyker det upp en annons igen. Exakt en sån jag vill ha! Nu blir man lite stressad! lol



Bilen står bara en timme från där jag bor så jag tar kontakt med säljaren och vi bestämmer en dag som jag ska komma och kolla på bilen. Jag har ingen aning om pris och jag har bara en bild på bilen. Vid telefonsamtalet får jag fram att den startar och sen vet jag inget mer. Det blir den 17 oktober 2024 och jag kör direkt efter jobbet. Varför är det alltid så nervöst när man ska åka och kolla på bil? big_smile Det var fler som ville köpa den men säljaren var riktigt snäll och höll den till mig då jag hörde av mig först, den hade inte blivit min annars. Rullar in på gården och det är lite overkligt att se en T-Ford i en miljö som inte är ett museum då det oftast är där man ser dem. Blir välkomnad med "Ska en så ung grabb som dig köra T-Ford?" så då var vi ingång! lol

Blev ett trevligt besök och massa bilsnack såklart som avslutades med en liten provåkning i Forden så att jag kunde få se vilket skick den var i rent mekaniskt. Jag skriver "provåkning" då jag satt som passagerare. Jag frågade inte ens om jag fick provköra för det hade inte varit lönt då jag enbart kan principen med alla reglage men inte har någon faktisk erfarenhet bakom ratten. Detta är dessutom första gången jag sitter i en sån här bil någonsin. För er som inte vet så är T-Ford mer lik en traktor än en bil när det gäller pedaler och spakar. Man kan alltså inte bara hoppa in och köra som man gör i bilar som följer standard layout på reglage som vi alla är vana vid idag.

Efter en kort provåkning stod det klart att det fanns saker att göra på bilen men att den på det stora hela var i bra skick, speciellt med tanke på sin ålder som då var 101 år. Det största var att den lät något helt brutalt mycket, precis som om det enbart satt ett grenrör på motorn men inget avgassystem. Det var alltså lite svårt att få en känsla för allt när vi bokstavligen fick skrika till varandra under provåkningen.

Kände mig lite kluven när jag väl stod där med bilen. I detta läget visste jag att om jag tackar nej så kommer någon annan och hämtar den illa kvickt. Det är nu priset avslöjas och det var något lägre än jag trott. Givetvis finns det ingen prutmån när två andra står redo med sina släp och kan komma och hämta den redan samma vecka. Jag tar beslutet att köpa den!

Vad kostar en sådan här pärla då? Jo, jag gav 90000 och det är där dem ligger faktiskt om det gäller just denna modellen, så för en gångs skull köpte jag en bil och kände inte att jag betalade ett överpris! lol Kunde inte ta med mig bilen hem där och då tyvärr. Säljaren var återigen väldigt snäll och sa att den kunde stå i hans garage tills att jag kunde hämta den! smile Hela 10 dagar går innan det löser sig att bilen kan få komma med hem! Under tiden hinner jag läsa på enormt mycket på nätet om dem här bilarna, vilket såklart skulle komma att behövas. Det mesta är så pass annorlunda konstruerat att mycket av den erfarenhet jag redan har av bilar inte är till speciellt mycket nytta.

Den 27 oktober 2024 rullar in och då får bilen äntligen komma med hem! Såklart börjar det regna så bilen får sig en rejäl invändig tvätt! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a059e835d04108e22f5a264bc20d1fd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-181b1ab69efcf587196ebd43b9e7f457.jpg

Detta är väl ändå en syn när man kollar bakåt eller? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dd65d02913a8d2464291df0360817952.jpg

Bilen äntligen hemma på infarten! Den har knuffats på plats då jag fortfarande känner mig osäker på att starta den. Jag vill göra en genomgång av lite saker innan en uppstart sker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4ff3c894d5214b9bd2b0253b05d0f57b.jpg

Taket har här kommit upp. Det är inte alls som cabbställningar blev sen. Detta taket är svårt att hantera även om man är två personer. Har lyckats att både fälla upp och ner det själv med det är riktigt jobbigt! lol Detta är ju såklart något jag kommer bli bättre på med tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6d17b0a51cdacd5e3686ea191d96750e.jpg

Tyvärr når inte taket fram till rutan och dem tillhörande låsen. Troligen har tyget krympt. Med det sagt så fattar jag inte riktigt hur det ska kunna passa oavsett för det krockar med både backspegel och torkare. Löste detta enkelt med buntband tillsvidare. Funkar utmärkt när bilen ändå inte går så fort! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cbdce02b5c9f860dd9c981b24f06ec39.jpg

Här ser vi utsikten från baksätet. Har dålig koll på hur det var med speglar på dessa men den har en vanlig enkel spegel på vänster sida och en rektangulär där uppe. Man har väldig nytta av dessa även om dem såklart vibrerar något enormt. På höger sida sitter en sökarlampa som har en vidvinkelspegel på sin baksida, denna visade sig verkligen vara till stor nytta. Det sitter även eftermarknads blinkersarmar på rutramen som inte funkade när bilden togs. Blinkers? Vad är det för modern lyx? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5358e3e4e11bc3c603fa54b7ede7df19.jpg

Dags att börja mecka med bilen kanske? Jag lär mig allteftersom då det som sagt är helt annan konstruktion på dessa bilar är vad jag är van vid. Det finns mycket information att komma över på nätet som tur är. Har hittills fått kolla upp information om varenda sak jag ger mig på. Bara en så enkel sak som att plocka av hjulen är inte helt självklart om man inte vet hur det går till. lol Började med att plocka ut batteriet och kasta i ett nytt. Otroligt nog finns det att köpa på Biltema som passar perfekt! Batteriet sitter under golvet bak som man bara lyfter upp, det sitter inte fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-832831272742ebecff2a037e73506fa3.jpg

Den gamla batteriet var nog inte helt kört så jag sparar det som reserv. Det var riktigt tajt passform mellan batteri och batterilåda och man får inte riktigt bra grepp om det. Då 6 voltsbatterier inte väger så hemskt mycket så kunde jag faktiskt ta tag i polerna och lyfta ut batteriet så istället. Det går att kabla igång dessa bilar med 12 volt men det är stora risker inblandade då startmotorn kan gå i delar och dessa smådelar hamnar illa till och mer grejer går sönder.  Finns ju vevstart som man såklart får ta till om det behövs. (Ja det är faktiskt riktigt kul att veva igång den, om den är på humör vill säga.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-98f909314e59d94dcff9eda70336d93b.jpg

Härnäst lyfte jag ur golvet fram. Det är i tre delar som även dem bara ligger löst på plats. Ja dem blir kvar faktiskt. Täcks med en svart gummimatta som säkert hjälper till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1266c36f2754c35fd7818c9b0e581d8d.jpg

Blev ganska tydligt varför bilen lät så mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70649f577b87f1def669702f47524bcf.jpg

Muttern har skruvat loss sig. Muttern ifråga heter "Pack nut" och det var ett vanligt fel att dem backade loss även när bilarna var nya för 100 år sen. Det finns bra lösningar på detta som vi ska titta på längre fram. Monterade tillbaks muttern och vågade nu provstarta motorn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4bd8360e664c3e56135b6cb5c1a3be9b.jpg

Detta var väldigt nervöst för man måste ha en del saker i åtanke. Man har ju hört folk som beklagar sig över att bilen dem fick lära sig köra i hade en choke, och hur lyxigt det är idag utan en sådan. På en T-Ford är ju en choke bara en liten del i processen, här finns lite mer saker att hålla koll på! lol Kommer gå in på sånt här mer i detalj framöver. Det kom ett konstigt ljud från fläkten som hörs i videon. Kommer till det senare.

LÄNK TILL VIDEO:
https://youtu.be/SfL3BINu5gw


Nästa steg var kylsystemet. Det är väldigt enkelt. Till en början kan vi nämna att det inte finns någon vattenpump. Vattnet rör sig med en princip som på Engelska heter "Thermosiphon". Vi har inte heller något termostat. Systemet är dessutom inte under tryck. Det går alltså att ta loss kylarlocket med uppvärmd motor. Man ska trots detta inte utmana ödet utan såklart ha respekt för hett vatten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a9ad0a6572f3c3407440b5659f9f505.jpg

Målet nu är att tömma vattnet och sedan spola igenom ordentligt på alla olika håll och sen i med nytt kylarvatten. Har läst mig till att dem funkar som best med rent kranvatten utan glykol. Det är dock inte ett alternativ då det blir för kallt här i vårat avlånga land. Vissa har testat destillerat vatten men då ska dem tydligen rosta något helt enormt mycket. Det är just rostflagor som är den stora boven här. Dem sätter igen kylaren och flödet begränsas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b55979b30f8b05cf6ffdeb8ff04e46d3.jpg

Det finns en kran man kan öppna för att tömma vattnet. Dels såg det ut som att den satt fast men då systemet ska spolas så finns det ingen anledning att använda den. (Fick ingen bild på den.) Det ska egentligen sitta ett rör här som har en gummislang i var ända. Jag har dessa delar men denna flexislangen satt där vid inköp så någon har bytt till den av någon anledning. Behåller denna på plats tillsvidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d572defe5708c58ed1c05ece2c243644.jpg

Vid påfyllning får man passa sig för detta röret som är till för att släppa ut överflödigt vatten. Enklast är att använda en tratt eller sätta en skruvmejsel i röret. Man häller nytt kylarvatten rakt ut på marken om det kommer där i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e986903e0f835802a319433573dbedc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7d65988c29dbb51be827a24e535b2dfb.jpg

Spolade systemet på lite olika håll och höll för något rör och bytte igen osv. Det tog förvånansvärt lång tid innan vattnet var rent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1e25b7b70a10eac77a6808551935ab76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d0cf435078d96dbac49ff13b79ba3739.jpg

Kom ut sådana här rostflagor som såklart kommer från motorblocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0d4053d3217f6720e29a3d062250cab1.jpg

Slangen tillbaks på plats igen med nya klämmor då dem gamla såg lite tråkiga ut. Ser ni att jag använt moderna slangklämmor från Biltema? Aj aj aj.... lol Fick i ca 15 liter kylarvatten, mycket mer än jag hade vågat gissa på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-319e2d6a1f88e7295dce5ad75dc26fc6.jpg

Plockade loss fläkten då den lät konstigt. Dessa har inget kullager utan det är brons eller mässing (minns inte) som man får smörja in kontinuerligt. Hittade inget fel mer än att det behövde smörjas upp igen. Tryckte i SKF kullagerfett vilket antagligen är helt fel och satte dit den igen. Det är nu jag upptäcker att ett av fläktbladen är lite böjt och slår i drivremmen ibland och skapar ljudet, vilket kändes väldigt logiskt i efterhand. Så det var bara att böja det bladet lite sen var allt bra igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4059347cd97daf31e555955fd870fdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e31b2984f607ce8bc2b8b0d9af8d759.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e13077dc3971ec25ec29a2452881f4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2fc497087907ecaf4d2a6f8db51ca57f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15e07a407f27a16f7eb95f3c2de1687d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dceb6ef5ec8fa37c2aef2b64df9df718.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e0023acc817f7e436500fbb8ee30446.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1e32f5772dc65ccf375acf6e877c5a47.jpg

Vid uppstart vandrade remmen bakåt. Visade sig att armen satt i lite annan vinkel innan med hjälp av en mycket tunn halv bricka. Det är vad jag kom fram till genom att titta på bilderna igen. Den har ju ramlat bort vid demo då jag inte visste att den satt där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a711cedd8924b4f07892713407ff0ed.jpg

Tryckte in en saxpinne i fästet och nu går remmen i mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-87128ca35f5c984d6166805a32ba4ba6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f272c2e51136494d6e30e668ad898cbd.jpg

Ja, så vad säger ni? Är jag ute på hal is nu eller verkar detta spännande att läsa om? lol


Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 477 Inlägg
5 maj
#3
Kul med riktigt gamla bilar. Denna projekt tråd kommer följas :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Gorgilus addictus
4 768 Inlägg
5 maj
#4
Nej fy fan va coolt!
Åkt med en sån här för en massa år sen, och det var minst sagt en upplevelse! Jävligt mysiga bilar på sitt egna sätt smile
Följer!

Allt för den där jävla hatten!

2 342 Inlägg
10 maj
Trådstartare
#5
Vi fortsätter! Nästa problem var den obefintliga parkeringsbromsen! Den finns men det händer absolut ingenting när man drar i spaken. lol Så nu ska bakhjulen av. Jag har ingen aning hur man gör så får kolla upp detta också! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2c6f817d0930b84f759ad208bdf2c7a9.jpg

Centrumkåpan är skruvad på plats, inga problem där!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fbbe4a7dbae6bfd41179fa15a0a318c1.jpg

Blir en bra avlastningsyta här, absolut inte van vid denna möjligheten! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-893fb497f04ac89f068387bb2a3347b5.jpg

Fram med stora domkraften och lyfta i bakaxeln. Att lyfta i ramen är inte helt enkelt för den är så högt upp. Lyfta i axeln är smidigare här då man slipper att fjädringen hänger ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eee19eac8cc38c4291e91ba47052d18b.jpg

Plockade bort saxpinnen och muttern som satt här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1eb2c18c34ff3c396084945e62f35297.jpg

Är det bara jag eller är denna gängan skum? Den ser så väldigt grovhuggen ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6b503e7b6f24fe24d4d67c8ee2f33e40.jpg

Härnäst behöver man specialverktyg! Japp även på gamla bilar faller man dit ibland. Det fanns ett sådant bland delarna som ingick som tur var!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8e18edc4512a5799f57ff612f5642e8.jpg

Den gängar på där centrumkåpan satt sedan kan man spänna skruven i mitten så hoppar hjulet av från axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a33074f82b9996654058968ecd41a28b.jpg

Tydligen följer trumman med på dessa bilarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c5a3201611c7e26ce4dfae109ac6c8d6.jpg

Nu blir det lite förvirrande för detta ser inte alls ut som det gjort på dem videos jag kollat. Efter att ha läst mer på nätet visar det sig att bromsarna ser ut såhär på årsmodell 26-27. Det är alltså dem två sista årsmodellerna, dem skiljer sig på ganska många sätt från övriga årsmodeller. Som jag fattat kan man inte montera 26-27 bromsar på en 08-25 bakaxel så då måste ju det betyda att hela bakaxeln är utbytt någon gång? Spännande! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f65d519cda8a91ee3b028d582c23a340.jpg

På denna sidan hade bromsbacken (ja där sitter ju bara en) hoppat av sina spår och missar därför klacken som ska öka diametern på den för att kunna bromsa. Kan ju förklara varför det funkar så dåligt. Eller ja, inte alls!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-885ae2106187e9f7025caecd8f746115.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b9763e00889772a618e9e5bc1c19aa99.jpg

Var extremt lätt att plocka av bromsbacken, nästan lite pinsamt lätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-51dbc7b89801adad037129649d6057b3.jpg

Justerade klackarna som ska hålla den på plats då dem var lite väl öppna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f101bf9bb9ad6b776c65d6c2fc6bbefc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3746e46e0fb8de0704e6a964a770c9f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8940f70ebb5f724674b77332334927de.jpg

Mätte trumman och det är den stora 11 tum trumman som mycket riktigt är för årsmodell 26-27. Den ska vara på 8 och en halv tum annars om jag läst rätt. Så detta är en uppgradering antar jag?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8fa1d74b905cfe6b1df6e86ea6b0b75.jpg

Trumman såg typ okej ut invändigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-43df7c34b615c46c7fbc2a0b0771fc96.jpg

Axeltätningen var hyffsat tät och axeln glappade inget ut och in. Om dem glappar för mycket in och ut kan diffen kugga över och då har du enbart handbromsen då färdbroms sitter i växellådan. Det ska tydligen vara brickor i babbit från fabrik som håller axeln från att röra sig in och ut. Det rekomenderas att man uppgraderar till starkare material då babbit är lite för ömtåligt. Verkar som att man gjort detta på denna bilen så det känns betryggande! Hjullagret hade minimalt med glapp vilket man bäst känner om man lyfter i drivaxeln. Tror inte det är ett problem att ta tag i nu iaf. Tätningen börjar läcka och häller ut bakaxel olja på bromsarna om det blir för illa dock. Då har man enbart färdbromsen. Krysskilen åkte tillbaks på axlen och hela hjulet med bromstrumma lyftes på plats igen, var inte helt lätt! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-455d56822c9767236fa676a525d73d09.jpg

Här sätter jag saxpinnen på fel sätt så muttern skruvade loss sig men stoppades av saxpinnen som tur var. I okänt antal mil körde jag med löst höger bakhjul. Upptäckte detta senare som tur var och inget var skadat. ops.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-54d55c4fafb5d0bf492e95027932356a.jpg

Vänster sida hade en annan typ av mutter. Funkar också antar jag? Är nog mer såhär det ska se ut egentligen. Andra sidan har en vanlig mutter med ett hål borrat igenom för saxpinnen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-970ba6688151bfb7d166cd26efa2b58b.jpg

Här såg jag först inga fel men det uppdagade sig tillslut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-509497bd2d745679c5ad9c46b2402c06.jpg

Trumman var rejält uppsliten och även kladdig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25c73815d5888fc68359b45c4f95cba9.jpg

Här ser man var backen legat emot och käkat på trumman. Trots justeringar lyckades jag inte få den att sluta göra så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a8a0bffb9c2b66ad05a6c172a7c079c3.jpg

Backen var tyvärr dränkt i olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-19438c6ee3d73a09b97a072fc7a70893.jpg

Justerade hakarna även här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-39b8a03180a40bf626d33934291c40ed.jpg

Monterade backen upponer i förhoppning att den skulle lägga sig lite annorlunda och inte käka på trumman men det funkade inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b49a52d0eabf76e392cb5d0a20d3dfb.jpg

Var sida bromsar oberoende av varandra via stag till handbromsen. Om den ena sidan kollapsar totalt så funkar andra sidan precis som vanligt. Där sitter alltså ingen typ av utjämnare. Ser det som en fördel med denna bilen. Hängslen och livrem som gäller när man pratar bromsar. Lossade låsmuttern här framme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-91d7e0d9c0d8dc0f357a639f88d941f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0696e0a28c447a51d69200d1e79389b8.jpg

Sedan får man lossa en pinne här bak och snurra hela staget för att ändra längd tills det funkar bra. Gjorde detta på båda sidor och nu är där "symbolisk" handbroms istället för ingen alls. lol Jag kommer att behöver återkomma till bromsarna igen då dem helt enkelt är för dåliga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9aa57f68ec51cd4e3085ab50906f062d.jpg

Höger strålkastare funkar inte. Kan undra varför? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2e4591e433c631b9219e5446f439190.jpg

Glaset sitter inte heller rakt. Man får loss glas och ring genom att vrida ringen moturs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a10c332a535334789c69f2df37b49c15.jpg

Ingen gummipacking här inte! Här använder man rep istället! lol Plockade ut lampan och den såg sådär halvbra ut. Beställde nya men råkade köpa 12volt trots att jag dubbelkollade att det var 6volt jag lagt i kundvagnen, fattar inte hur jag lyckades. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1fcc4e81ee5d480ece726af2c035bb50.jpg

Monterade tillbaks glas och ring igen och det var bara att vrida lite längre så satt den rakt! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a129d0735b66aacf9dc9255183c89887.jpg

Plockade ut hylsan bak i lyktan. Bara att trycka in och vrida. Denna går att sätta in upponer, likaså glödlampan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-118508970b5d1a852eadff6b8366bdf5.jpg

Skalade kablarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c5a6d614ecc722d1131eb2b421cb3e6.jpg

Det går ju att sätta dessa på fel plats. Blev lite mixtrande så att jag fick det likadant på höger och vänster sida och att det dessutom blir halvljus när man har vredet på halvljus och helljus likaså. Här kallas det för "dim" och "bright" och inte "low beam" och "high beam" som det heter numera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-104d7e8b2b2953df18c5ccc6d170ea7d.jpg

Ska sitta ett lock här som jag fattas, dem går att köpa nya dock. Kommer säkert ihåg att beställa en sån, någon gång. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c77916ff1f6c8f58e286ecb837d8356f.jpg

Inte bländar vi någon med denna belysningen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-04d3bcc210ee0b0527cc7c7c92d9d24b.jpg

Vänster lykta satt löst, var bara att spänna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-08e5e74b0dc0c23cba379a47c7db2cc6.jpg

När jag var hos säljaren och vi provåkte bilen så kom det gnistor från höger sida av motorrummet. Huven var stängd så kunde inte se mer än så. Det har inte slått gnistor när jag provstartat dock. Med tanke på var jag såg gnistorna komma ut så måste det vara generatorn. Till en början så laddar den inte så något är fel där oavsett. Enklaste lösningen nu när det är sent på säsongen och man bara vill köra några helger till vore ju att köra utan generatorn då det finns en till "generator" som matar tändspolarna under färd, kallad "Magneto". Batteriet kan vi ladda medans bilen är parkerad hemma, det behövs bara till startmotor, lampor och tuta. Tyvärr är det inte så lätt som att "hänga av remmen" då generatorn har drev istället. Plocka ut hela generatorn går inte heller då det blir ett hål in i motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e5b178023c800a9446efc1409e783cae.jpg

Lösningen blir att deaktivera generatorn med hjälp av en bit koppartråd. Muttern är utgång från generatorn och den leder nu till godset, alltså jord. Allt som laddas går rakt till jord och den laddar inget alls. Det ska förtydligas att man kan göra såhär på denna typen av generator som kallas för "Third brush generator". Gör inte såhär på din växelströmsgenerator! lol För er som undrar så har T-ford minusjordat och likströmsgenerator och allt detta på 6 volt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7c073d241fa91792de72c70482f40f48.jpg

För säkerhets skull så har jag kopplat loss kabeln som går till batteriet (röd pil). Japp den "stora pluskabeln mellan generator och batteri" är just denna! lol Att lossa den kabeln utan att ha koppartråden på plats hade resulterat i att generatorn laddar upp mer och mer tills volten är så hög att den börjar smälta. Jag misstänker lite att det är något i stil med detta som hänt. Man ska alltså inte köra dessa utan batteri utan att göra något åt generatorn först, för det går faktiskt att köra utan batteri. Årsmodell 1908 till 1918 hade faktiskt inget batteri, det kom 1919 tillsammans med startmotorn. Grön pil pekar på en finurlig grej som heter "Cut out". Detta är inte en laddningsregulator. Det är så skumt att om generatorn är kopplad till batteriet hela tiden så laddar batteriet ur. Därför har man detta relä som kopplar till när generatorn laddar minst 6volt och kopplar från om den laddar mindre. Om den aldrig kopplar till så laddar generatorn mer och mer hela tiden tills det börjar slå gnistor. Jag misstänker att detta är problemet. I framtida inlägg plockar jag isär hela generatorn och fixar iordning den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f307a5abc3cd0ac1ddda3ca3a8103a34.jpg


1 165 Inlägg
10 maj
#6
Det här måste man följa!
Jag fick faktiskt provköra en modell T för några veckor sen, och det var verkligen en upplevelse! 
Krävs lite koncentration för att hantera reglage och pedaler, speciellt när man ska stanna eftersom ryggmärgsreflexen ju säger att vänsterpedalen (kopplingen i en normal bil) ska ner i botten, men gör du det i en T-ford tuffar bilen glatt vidare på 1ans växel.

Jag har aldrig varit intresserad av såhär gamla bilar innan men det väckte definitivt ett ha-begär...


182 Inlägg
15 maj
#7
Kul med så gammal bil. Följer.

2 342 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#8
Tog mig en kik under baksätet och där fanns diverse delar, tillbehör och verktyg! Smidigt! Sittdynan sitter inte fast, typ, sitter tajt men inget lås eller så. Mycket sitter ihop med hjälp av gravitation! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e329aec29c4238eca8889655e2397d03.jpg

Plockade ut tändstiften och skrapade rent dem. Använder här en 24mm nyckel från Biltema. Tror Henry Ford hade svimmat om han såg detta. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7699655843808103d64cdcf95b661fc4.jpg

Har ju fått friskt med bränsle iaf! lol lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44d1ed30ca5b203ce70364c567101b9c.jpg

Justerade gapet till 0.6mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-deeaba092ab82abbef5e4aaf633e1b3a.jpg

Detta är inte likadana stift som dem hade original. Dem var delbara så man kunde göra rent dem ordentligt. Hittade några sådana i bilen men har missat att ta bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ae19729ca06a9aba338fbfefec24b06c.jpg

Fick inga bilder men det var nog här, den 1a November som jag körde bilen för första gången. Ville bara köra ut på gatan en liten sväng i mycket låg hastighet. För det första så hade jag väldiga problem att starta den. Lyckades köra ut på gatan och får kärringstopp direkt och nu är den extremt tjurig och vill inte igång. Många varv på startmotorn och justerande av reglage så går den igång igen! Lyckas köra lite fram och tillbaka utanför huset. Solen har gått ner så jag sitter med pannlampa för att kunna se vad jag gör. Att alla reglage gör något annat än vad man är van vid är rejält ansträngande och det hela var inte riktigt njutbart helt ärligt.

Parkerar bilen igen. Har vi någon bensin?

Tanken sitter under framsätet och även här är sittdynan bara helt lös om än ganska tajt. Bränslenivån kollar man genom att antingen titta ner i tanken eller stoppa ner en pinne och se hur mycket som blev blött. När man står på macken och tankar ser det ut som att man häller soppa i framsätet! lol Men ja, tanken var i princip tom, så detta förklarade mycket av problemen jag hade vid min lilla provrunda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5e9226616cf4905b59c445969f6242b2.jpg

Tittade ner i tanken och den hade en hel del rost. Det sitter en del som på Engelska heter "sediment bowl" som fångar den mesta skiten men något riktigt filter finns inte. Finns ingen bensinpump som kan sätta igen iaf, tanken sitter högre än förgasaren så det rinner av sig självt. Kan flika in att jag har väldigt begränsad kunskap gällande dem svenska namnen på dem olika delarna då jag lär mig om dessa bilarna på Engelska så ni får stå ut med detta. tongue Jag har en T-ford manual på Svenska från 1926 som jag bevisligen behöver läsa mer i. Men dem har fått kämpa dem också och har i en del fall skrivit engelska namn även där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9b062b9ded6b1988309d6d8fdcbee76.jpg

Det var helt omöjligt att köra bilen i en stadig hastighet och det kändes som att något med gasen justerade om sig själv hela tiden. Detta är på vänster sida i motorrummet. Av dessa tre stag så är den i mitten rattstången, den närmst kameran är till tändvinkel, alltså spaken på vänster sida om ratten. Det staget längst ifrån kameran är det som är av intresse nu och det är till gasen, alltså spaken till höger om ratten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8d225ef50a984a8a1bbb5e58707f7367.jpg

Sitter en liten arm här och den sitter på den långa stången med en saxsprint och staget som sedan går till förgasaren sitter också med saxsprint. Det är rejält mycket glapp i detta. Ser ni vart staget tar vägen? Förgasaren sitter ju på andra sidan motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-677193a0e99955010c5c38c7b8bf7490.jpg

Japp, det är HÅL rakt igenom motorn. Man kan se lyftarna i detta hål! lol lol lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e63394835b641e2454ac29fc855af853.jpg

Staget kommer ut på denna sidan och ansluter till förgasaren. Här har jag monterat en returfjäder. Det satt ingen innan så i kombination med vibrationerna från motorn och det faktum att det är så mycket glapp i allt så kunde motorns varvtal ändras av sig själv hela tiden. Fjädern löste hela problemet, nästan. Man kan se på bilden att det är svetsat i gaslänkaget, så något har hänt. Har ingen bild på det men det ligger emot i hålet som går igenom motorn och trögar därmed. Plockade ut hela staget och böjde till det så det gick fritt allting. Nu funkar det riktigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33e7dfd18841bedfcd8c9a01893ba9b7.jpg

Under denna processen har jag fått springa mellan vänster och höger sida och då har jag fått öppna och stänga hela tiden då man inte kan ha båda sidor öppna samtidigt. Lösningen är att ta loss motorhuven. Den sitter inte fastskruvad, bara ihakad på ett ställe i mitten uppe mot torpeden och sedan har den två hakar per sida nedtill.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cebbcd8ffdb09fd41173cc226f8a123.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83fadd494f6f46e5a4bea70fb17b1b5c.jpg

Och såklart ett evigt laddande hela tiden! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-98c7fbf538e0a1bb70d75e0cc6e7a0eb.jpg

Dagen därpå den 2e November så ville jag köra bilen en lite längre runda! En sak behövde fixas först! Ljuddämparen är sprängd! Bild tagen ovanifrån, smidigt med löstagbara golv! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-726ef6c83afe6709af9331937daf615e.jpg

Men det får bli att jobba underifrån trots allt. Hela tre skruvar måste lossas. Man slipper hissa bilen, vilket är väldigt smidigt, den är så hög redan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4358eb63afd87a5b5e5756299ef6e40e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ac0ea6c90b06f010fe6163ce9a32533b.jpg

Mycket av avgaserna har gått uppåt och det är duktigt sotigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3322b5415c2a145d24edb71703818f2f.jpg

Ja, vackert! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9c632ade8261f5fafc6e2cd3eec48dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6d2a7a14e2eb9a58961edef7be216a91.jpg

Det går att skruva isär dessa. Kom fram till att jag tyvärr måste svetsa ihop den, kommer aldrig bli tätt annars då den är så sjukt deformerad på alla håll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-999a10efb3496e177064e0de647f19b8.jpg

Blev inte sådär snyggt för jag kunde inte få plåtarna att överlappa snyggt som den kunnat en gång i tiden. Svetsade bara denna remsan men kommer behöva svetsa resten också då det läcker som ett såll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2bed15a0a1f44bf3a99c0174f85c6709.jpg

Med det så kunde jag nu köra en mer seriös provrunda! Nu i dagsljus dessutom! Åkte iväg med Hondan och köpte 10 liter soppa så nu gick det mycket bättre. lol

LÄNK TILL VIDEO:
https://youtube.com/shorts/BHWutRwjh1E


Har absolut enbart ett koncentrerat ansiktsuttryck. När jag sett videos på nätet så verkar folk lära sig fort och både den som lär ut och den som blir upplärd tycks inte ha någon som helst konsekvenstänk alls så självklart går allt mycket fortare. Jag ville ta allt detta i små steg för allas bästa. Vill absolut inte krocka är vad jag försöker säga. Första steget var att nu i dagsljus köra fram och tillbaka på gatan några gånger och sedan ge sig ut i byn på en lite längre runda men enbart i 1ans växel. När man lägger i 2an så går bilen av sig själv. Man kan släppa allt och den tuffar på själv. Behöver bli bekväm med 1ans växel innan jag vågar något annat. För mig är denna bilen mycket svårkörd, jag har blivit mycket bättre och det var nog först efter jag hade iaf 10 timmar bakom ratten som jag började känna mig lite avslappnad. För någon som vuxit upp på en gård och kört traktor så är detta troligen inga problem. Men en sak ska jag vara tydlig med, det är väldigt kul att köra T-Ford! big_smile lol

Sedan bilen kom ut från vinterförvaring i Mars så har jag kört den väldigt mycket och nu går det verkligen bättre, klarar att köra i stadstrafik och kö utan att det känns jobbigt. Ibland får man en liten kortslutning i hjärnan och råkar tänka att man ska hantera pedalerna som i en modern bil men det hoppar alltid tillbaks rätt igen på 1 sekund. Det viktiga har varit att inte bli för självsäker och kaxig utan istället helt respektera att det är en annorlunda layout och tillhörande körstil som ska till, och då har det gått bra tycker jag. Idag kan jag helt njuta av körningen utan att jag känner att hjärnan är överbelastad hela tiden.
Senast redigerat av Xebers76 (för 22 timmar sedan)


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 546 Inlägg

Sök