3253
Sök

För höga utsläpp på HC

4 Inlägg
tisdag 21:56
Trådstartare
Har en honda civic -93 med swappad motor till b18c4 vtec. Går inte igenom besiktningen pga för höga utsläppsvärden.
Kat är bytt nyligen
Eventuella luftläckage fixade
Ska leta reda på någon som kanske kan hjälpa till o se om allt är rätt i inställningar (Map) men borde inte ha hänt så mycket sen sist.
Idéer på hur jag kan få ner detta?
Ksprit har jag redan testat fått ner CO men HC vill inte gå ner ????
Senast redigerat av Hondacivicb18c4 (tisdag 21:56)

136 Inlägg
Igår 12:26
K-sprit är en gammal skröna som lever kvar sedan bensinen var utan alkohol, idag när all bensin redan har alkohol inblandad är K-sprit helt verkningslös.

Höga HC/CO värden betyder ju att förbränningen är nedsatt, vanligt på gamla motorer är att den läcker olja genom ventilstyrningar eller tar in genom vevhusvent (Olja har för tunga kolvätemolekyler för att förbrännas i bensinmotorer och ger höga avgasvärden).

Var lambdavärdet godkänt?

4 Inlägg
Igår 13:08
Trådstartare
Ja lambda godkänd på 1,01 (max 1,03)

1 772 Inlägg
för 21 timmar sedan
Hmm, vad har du för värde på HC,n ? 

mvh/Husse

4 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Runt 280-300 gränsvärdet är på 200 på tomgång

136 Inlägg
för 8 timmar sedan
Hondacivicb18c4 skrev:
Ja lambda godkänd på 1,01 (max 1,03)

Ok, då kan vi ju utesluta att den ger signal om att feta på blandningen iaf.
Hur går bilen då? Med så höga HC värden och utan vakuumläckage så kan den aldrig gå bra.
Endera borde du ha misständningar orsakade av för fet eller en så mager bränsleblandning på ngn cylinder att det inte tänder alls och oförbränd bensin passerar rakt ut i avgassystemet.

4 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Den går alldeles utmärkt, har aningens låga varvtal vid uppstart men går över på några sekunder. Jag är inne på att den får fel blandning via ECU så jag ska försöka kika på det o byta O2 sensorn för den kan vara "gammal"

3 580 Inlägg
för 7 timmar sedan
Har du fått allt rätt ang vevhusventilationen?

För högt tryck där skulle kunna skicka HC i höjden, utan att nödvändigtvis gå märkbart sämre.
Senast redigerat av Mossan1 (för 7 timmar sedan)

136 Inlägg
för 7 timmar sedan
Hondacivicb18c4 skrev:
Den går alldeles utmärkt, har aningens låga varvtal vid uppstart men går över på några sekunder. Jag är inne på att den får fel blandning via ECU så jag ska försöka kika på det o byta O2 sensorn för den kan vara "gammal"

"Fel blandning via ECU" är ju inte möjligt utan att ngn av givarna är dåliga, det är dessa som ger ECUn all information den behöver för att överhuvudtaget kunna gå.

Finns inte en chans att motorn går bra med en sån fet blandning dock, skulle man köra den i bänk skulle den visa att kraften är nedsatt ordentligt.

Sök