onsdag 15:01
Trådstartare
Så som rubriken beskriver så har jag en BMW E60 2007 med n53 motor som inte vill gå igenom besiktningen. Första besiktningen så fick jag dessa värden
Tomgång CO-halt för hög 0.8 (0.3)
Tomgång HC-halt för hög 262 (200)
Förhöjd tomgång Co-halt för hög 0.9 (0.2) 2500 varv
Därefter körde min mekaniker någonslags rengöring på katalysatorn. Den blev varmkörd i 30 min och det verkade funka men fick fortfarande nedslag. Däremot förhöjda tomgången fick jag godkänt på! Värdena blev bättre men nu behöver jag veta vad som är problemet? Katalysatorn kan inte vara pajj för att den verkar funka vid förhöjd tomgång utan problem medans det är själva tomgången det är fel på. Så körde en efterkontroll och fick dessa värden
Tomgång CO-halt för hög 0.6 (0.3)
Tomgång HC-halt 220 (200)
Förhöjd tomgång 0.0 (0.2) godkänt
Min fråga är vad kan det bero på? Relativt ny olja, nya tändstift och tändningen funkar som den ska när jag åker dock så är bilen lite orolig vid tomgång och får ibland lite misständningar på cylinder 3 4 som har inte dykt upp på ett tag. Jag gissar starkt på lambdasond men ville kolla om någon mer erfaren har någon åsikt!
Uppskattar all hjälp
Ha en fortsatt trevlig dag!