2557
Sök

Toyota Prius Gen 2. Balken gick av. Reparerbart?

20 Inlägg
onsdag 21:25
Trådstartare
----
Hej.
Har en Toyota Prius Gen2  och körde på en bonnaväg då vänster bakhjul vek sig.
Balken där främre hjulupphängningen satt fast lossnade.
Går det at reparera?
Kan man skära av en bit av en balk med fäste, från en frisk skrotbil och svetsa på där,
så man får ett nytt fäste för  hjulstaget?

https://photos.app.goo.gl/crhjiZN7KFEPyv5H6

https://photos.app.goo.gl/DXoBTUeM81Pfr33z5

MagI
---------------------------

6 212 Inlägg
onsdag 21:28
Det kan man antagligen, men är det värt det? Kolla först bilen ordentligt under, om den ser likadan ut på flera ställen. Risken är att hela bilen är lika rutten och att det inte lönar sig att laga, åtminstone om du inte tänkt göra jobbet själv.

Fri fart för ett fritt folk!
14 591 Inlägg
onsdag 21:33
fyfan va rostigt det där är skroten på den där bilen.   inte lönsamt att försöka fixa det där om man inte själv kan svetsa..   det det kommer kosta en miljon att laga på en verkstad om någon ens tar i den med tång..  hur kunde den där gå igenom bes?!

Kör fort så hinner inget hända...

6 397 Inlägg
onsdag 22:01
Herre gud! Det där går inte att laga! Även om jag har svets och plats att svetsa så är det där på tok för mycket rost att försöka fixa till! -Hur gammal är bilen?

14 591 Inlägg
onsdag 22:37
jaka54 skrev:
Herre gud! Det där går inte att laga! Även om jag har svets och plats att svetsa så är det där på tok för mycket rost att försöka fixa till! -Hur gammal är bilen?

03-09 gjordes gen2

1 772 Inlägg
onsdag 22:46
Hmm, det där kan Muhammeds Bil o Kebab fixa så det går igenom hos Carsuspect . Ingen normal verkstad skulle ge sig på att laga detta. O som DIY projekt, så bör man nog ha lite koll på svetsning om man ska göra detta.- allt går, men ska det bli så man vågar åka i bilen o våga besikta på Besikta/Bilprovningen..då har man många roliga timmar framför sig. Skulle inte laga- men går man bara omkring o Chillar bidrag- så e´det möjligt. mvh/Husse

4 186 Inlägg
onsdag 23:12
Hmm  när ni får chansen så klankar ni ned på Carspect, min favoritstation

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 772 Inlägg
onsdag 23:18
Hehe- ja vill man inte veta hur illa det är, utan att bara få bilfaen igenom. Då väljer de flesta Carsuspect.
mvh/husse

319 Inlägg
onsdag 23:23
spillolja skrev:
Hmm  när ni får chansen så klankar ni ned på Carspect, min favoritstation

smile

Och Muhammeds Bil o Kebab? De har ju sjukt god kebabtallrik!

4 186 Inlägg
onsdag 23:33
kanske delen man behöver finns att köpa och svetsa dit
https://www.amayama.com/en/catalogs/toy … member-175

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 772 Inlägg
onsdag 23:48
spillolja skrev:
kanske delen man behöver finns att köpa och svetsa dit
https://www.amayama.com/en/catalogs/toy … member-175

big_smile

Hehe, mjo, men finns det inget att fästa delen i - så blir det svårt. Man kan ju inte leta en rostfri yta utan att förmodligen hamna på nåt nån meter bort. Men visst- allt går.
mvh/husse

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 319 Inlägg
Igår 07:37
jlivingstonsg skrev:
----
Hej.
Går det at reparera?
Kan man skära av en bit av en balk med fäste, från en frisk skrotbil och svetsa på där,

MagI

jlivingstonsg skrev:
----
Hej.
Går det at reparera?

MagI

Oh herre gud. Hur i helvete fick du bilen igenom besiktningen? Det ser ju ut som att hela bottenplattan är helt rutten. Jag vågar inte ens gissa på vad det skulle kosta att laga det där om du ens skulle få nån att göra det. Kostnaden överstiger bilens värde flera gånger om. Jag skulle gissa på att det är dags för skroten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 259 Inlägg
Igår 08:01
Tyvärr. Känns inte rimligt att laga. Har den stått parkerad på gräs/grus kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 791 Inlägg
för 23 timmar sedan
Allt går att laga men frågan är om det är värt det.

Har du kunskap och möjlighet att laga själv? Om inte så är det det absolut inte värt att laga.

Har du kunskap och möjlighet att laga själv så är det eventuellt värt att laga, ser dock ut som du behöver byta mycket plåt runtomkring också = måste spendera många timmar

6 212 Inlägg
för 22 timmar sedan
Den gamla vanliga nackdelen med Toyota. Tekniskt kanske de håller bättre än medelbilen men de rostar fortfarande.

3 580 Inlägg
för 21 timmar sedan
Uhhm, är det inte en subframe som har rostat sönder helt?
Karrossen i sig kan ju vara hel.

Ser man annat på bilderna missar jag det.

En subframe brukar vara skruvad mot karrossen och kan bytas i sin helhet.
Ett herrans jobb, och kan nästan garantera fastrostade skruvar man blir helless på.

Är det däremot själva karrossen som är så illa är det inte mycket att göra med bilen.
Men det vore märkligt om inte bilprovningen klankat på det innan, som redan påpekats.
En subframe kan däremot se bättre ut än den är, OCH gå fort på slutet.

* Voff voff *
10 909 Inlägg
för 21 timmar sedan
Du ska nog vara extremt glad att det där hände i låg fart. En broskarv i 110 km/h och det hade kunnat sluta helt annorlunda...

Instämmer i skaran som säger att det där är inget att laga, den bilen är slut... Tyvärr! Hur länge sedan är det den besiktigades?

Och vad har det stora buntbandet haft för "funktion"...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 622 Inlägg
för 21 timmar sedan
husseman skrev:
Hehe- ja vill man inte veta hur illa det är, utan att bara få bilfaen igenom. Då väljer de flesta Carsuspect.
mvh/husse

Instämmer!
Köpte för några år sedan en 2 år gammal bil som rullat drygt 2.000 mil och var nybesiktad hos Carsuspekt.
4 tvåor borde bilen ha fått.
När jag tog kontakt med Carsuspect så svarade dom på finska.
Krävde då av SWEDAC att dom skulle dra in ackrediteringen, men dom nöjde sig med en skrivelse till Carsuspekt, som jag inte fick ta del av!
Carsupekt är bästa alternativet för dom som kör gamla Renå.
Hos Carsuspekt besiktar man en gammal bil man vill sälja - men absolut inte köper en som är besiktad hos dom!

14 591 Inlägg
för 10 timmar sedan
simlar skrev:
Allt går att laga men frågan är om det är värt det.

Har du kunskap och möjlighet att laga själv? Om inte så är det det absolut inte värt att laga.

Har du kunskap och möjlighet att laga själv så är det eventuellt värt att laga, ser dock ut som du behöver byta mycket plåt runtomkring också = måste spendera många timmar

Jag skulle inte ta i den med kunskaperna jag har från att ha jobbat på ett ställe där vi ber qristlagade och lackade bilar.   Enda gång jag skulle tänka tanken är att allt finns att köpa färdigt. Men det måste vara en bil värd över 150k för att man ens ska orka.     Lite trösklar och någon infästning till bakvagnen är ju ingen stor grej men det där är ju klappslut hela skiten   så även att försöka fuska ihop det där kommer man då byta halva bilen och ALDRIG att den där bilen är bes  i det skicket utan att någon mutat till sig bes.   Nog bland det värre jag sätt på länge.

6 Inlägg
för 9 timmar sedan
husseman skrev:
Hmm, det där kan Muhammeds Bil o Kebab fixa så det går igenom hos Carsuspect . Ingen normal verkstad skulle ge sig på att laga detta. O som DIY projekt, så bör man nog ha lite koll på svetsning om man ska göra detta.- allt går, men ska det bli så man vågar åka i bilen o våga besikta på Besikta/Bilprovningen..då har man många roliga timmar framför sig. Skulle inte laga- men går man bara omkring o Chillar bidrag- så e´det möjligt. mvh/Husse

Tyvärr inte en chans.. dessutom måste man göra en hjul inställning oxå.. Kanske du nu ångrar att du inte gjorde en sk. Tektyl-underedsbehandling eller hur? Får man fråga hur ofta du gjort underspolning av vägsalt på vintern? Nåja underhåll lönar sig. Men katalysatorn o el-batteriet har bra skrotvärde, alltid någotLennart Holst fordonsingenjör utbildad i TPS Toyota Produktion System.. well, well.

Sök