2761
Sök

Biltemas rostomvandlare,funkar det?

93 Inlägg
23 april
Trådstartare
Ska försöka fixa till lite rostskador på bilen.Tidigare ägare har bättrat lite men troligtvis endast sprayat på lite färg för att dölja skadorna!
Undrar om BILTEMAS rostomvandlare dels kan funka som tillfälligt roststopp och att man kan ha det som primer innan man lägger på spackel
och grundfärg?
Jag vet att det är en nödlösning,men hoppas att kunna hålla liv i bilen ett par år,men finns det nåt som funkar bättre ?
Mvh Thomas

144 Inlägg
11 maj
Fungerar alldeles utmärkt till det som rostomvandlare är avsedd att användas till, dvs att neutralisera rostporer som kan finnas kvar även efter man slipat. Dock så är det inget rostskydd i sig utan det måste målas över med riktig rostgrund/kallgalv och färg inom 12-24 timmar.

6 413 Inlägg
11 maj
Hej!
Biltemas rostomvandlare är helt verkningslös!
Den bästa rostbortagaren är "Corroprotect Rostätare" ! Men även den fordras att man slipar med sliprondell och liknande i omgångar.
Hur mycket rost är det du har??

576 Inlägg
11 maj
Jag tog bort lite rost i motorrummet på min bil och använde mig av Biltemas rostätare och det funka fint. Plåten blev lila/svart sen måla jag över med primer och färg och det har inte kommit tillbaka någon rost än iaf. Är väl 2 år sen jag gjorde det.

Edit: För att förtydliga så slipade jag ju såklart den värsta rosten först. Sen rostätare.
Senast redigerat av Jeebz (11 maj )

6 413 Inlägg
11 maj
Så gör inte jag när jag tar bort rost med rostätare! Rosten finns ju fortfarande kvar under det svarta!
Jag gör så här:  Slipar med stålborste för att ta bort så mycket som möjligt av rosten, Ibland använder jag även vinkelslip med stålborste.  Efter det penslar på corroprotect och låter det sitta någon halvtimme och slipar sedan igen med stålborste eller vinkelslip försedd med stålborste. Penslar återigen på Corroprotect och låter det ligga på någon halvtimme eller så (inte så noga med tiden), slipar igen osv. Så här håller jag på till minsta svarta rostprick är borta! Allt brukar ta en vecka.

Sen penslar eller sprutar jag på 2komp grundfärg. Efter någon dags torkning sprutar (eller penslar beroende på om det bara är små ytor) jag på sprutspackel och slipar sedan . Har på mer sprutspackel och slipar igen. Efter att ha gjort så 2-3 gånger slipar jag ner ytan med 500 papper och sprutar så på 2komp billack.

tummen mitt i handen
182 Inlägg
för 14 timmar sedan
Rostätare är ju inget annat än fosforsyra utbldat med vatten. Ren fosforsyra, vill minnas att den högsta koncentration som är "laglig" att få sälja i Sverige är 85%, är mycket starkt frätande. Utspädd med vatten, i vart fall ca 25% fosforsyra och resten vatten, är inte frätande på hud i vart fall men jag skulle ändå använda gummihandskar.

25% fosforsyra är MYCKET EFFEKTIVT MOT ROST! Pensla på fosforsyran, gärna uppblandad med ex tapetklister så blir den tjockare och sitter kvar bättre. Låt den sitta kvar ett par dygn. Alt om det är mindre delar lägg helt enkelt ned delen i ett plastkärl med 25% fosforsyra och låt den rostiga delen få "bada" ett par dygn. Ta sedan upp delen, stålborsta av och spla mycket mycket noga med vatten, låt torka och grundmåla den.

Här hittar du 85% koncentrerad fosforsyra: https://gdsbutiken.se/produkt/fosforsyra-85/

LÄS DENNA VARNING FÖRST!!!
Senast redigerat av elektronikfreak (för 14 timmar sedan)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

Från Finland
396 Inlägg
för 13 timmar sedan
Jag har blandat citronsyra med matsoda för att skapa natriumcitrat vilket är en mer pH neutral lösning med liknande rostomvandlande egenskaper som Evaporust. Jag doppar dock hela delar i den lösningen men kanske om man kunde få den mera geleaktig kunde man pensla på den.

Annars funkar fosforsyra men man får ju vara försiktig.

Professionell nybilshatare

144 Inlägg
för 13 timmar sedan
Viktigt i den här tråden är också att skilja på Rostomvandlare och Rostätare, dom är inte samma saker.

Rostomvandlare tar inte bort rost som rostätare gör, den omvandlar rosten till ett neutralt skikt och förhindrar därigenom fortsatt rostbildning och kan även användas som grundfärg som man sedan målar direkt på.
Rostätare är syra som fräter bort rost (och metall) så den måste man tvätta bort om man inte vill att det skall fräta hål på plåten också.

6 413 Inlägg
för 10 timmar sedan
Helt rätt Koster! Men är man seriös så vill man TA BORT rosten! Inte måla över med något som till slut alltid gör att rosten kommer tillbaka.

Sök