2780
Sök

Optimerad BMW 330e, Defekt drivlina. Hur ställer sig FB till detta?

1 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Som ni kanske vet finns det en trend där folk b.l.a jag trimmar våra 330e då effekten blir markant bättre med endast Steg 1.

Bilens differential gav upp idag och vet att jag har bara mig själv och skylla. Men till frågan!

Jag har BMW - märkesförsäkring hos Trygg Hansa. När jag ringde deras akuta händelser idag, blev jag endast tilldelad en verkstad som de hade ett avtal med. Verkstaden de hade avtal med är MECHANUM eller Bilia i mitt lokalområde. Valde dock att köra den på biltransport till en skadeverkstad som är BMW Auk. för skador och ge dem ett försök.

I med att diffen är helt fördärvad och behöver ersättas med en ny samt drivaxlar, så undrar jag om någon här varit med om att försäkringsbolaget accepterat Maskinskadeärendet trots att bilen är optimerad.

Har hört från en bekant som också gillar att optimera sina bilar och bränna lite gummi, där en växel i lådan gav sig. Garantin täckte ej då bilen var optimerad däremot kunde Länsförsäkringar ta det på Motor och elektronikförsäkringen.

Vill också påpeka att ingenting är utbytt såsom insug eller liknande. Den ser helt original ut under huven och undertill och är endast ECU optimerad.

Har läst lite här inne och lite andra forum att det oftast inte kollar så noggrant och att man får spela lite lyckligt ovetandes om att mappningen kan ha orsakat haverit.

Så min fråga är om någon är varit med om att maskinskadeförsäkringen täckte skadorna trots bilen varit optimerad eller ej?

Eller ska jag snacka med mekanikern som kommer utesluta vad som kommer att behöva bytas ut och be han att inte nämna om bilen varit optimerad eller inte. Antar att försäkringsbolagen har ett såpass stor förtroende för deras avtalsverkstäder så att de räcker med att de säger att bilen ej är trimmad och kanske låtsas som ingenting.

Tacksam för kloka svar och inte vad man tror kommer hända.

Fri fart för ett fritt folk!
14 616 Inlägg
för 17 timmar sedan
alltså du väljer att köra bilen till bmw   dom enda som kan se att den är optimerad.. det måste jag säga att det är väldigt genomtänkt smile

och pricken över i säga till mekanikerna att inte säga till försäkringsbolaget att bilen är optimerad..  ännu smartare. 

man lämnar in bilen bilen är trasig du vet inte varför du vet inte hur den är bara trasig. 

sen får man ta resten när dom frågar  man får självklart inte ljuga för försäkringsbolag det är försäkringsbedräger men att inte säga att bilen är optimerad är inte ett försäkringsbedrägeri. 

och var så säker att det första bmw teknikern gör är att koppla upp bilen online och då ser dom att den är optimerad direkt. 
det ingår i felsökningen dom gör för att se vad som är problemet med bilen.  med bmw avläsare ser dom det direkt.
medans dom universala inte brukar se sånt som fristånde verkstäder använder.

sen beror det mer på mekanikern än något annat. 

sen förstår jag inte hur diffen skulle dö av en burnis. visst en drivaxel kan gå med lite otur och det brukar räcka för att dom ska sluta driva
Senast redigerat av Growe (för 17 timmar sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
för 15 timmar sedan
ALLA biltillverkare och försäkringsbolag existerar av ett enda syfte, att tjäna så mkt pengar som möjligt.
Kan dom hitta minsta lilla anledning att neka ersättning/garanti så kommer dom att göra det!

Motoroptimering och trimmning överhuvudtaget är dessutom är olagligt pga helfordonsgodkännandet och avgasregler, så det är inte ngt som tillverkare eller försäkringsbolag får se mellan fingrarna på heller.

Om du själv ägde BMW eller ett försäkringsbolag, skulle du då acceptera att betala för skador på bilar som uppkommit pga att ägeren skruvat upp effekten till en nivå som komponenterna i bilen inte är dimensionerade för att klara?

Sök