3367
Sök

Mazda 3 Sport 2.2 Diesel 2014 - Tappar kraft!

10 Inlägg
Igår 19:16
Trådstartare
#1
Häromdagen körde jag en lång sträcka hem med farthållaren på och från ingenstans går den ner i hastighet. Bilen tappade mycket kraft. När jag startade om bilen fick jag upp motolampa med felkoden P2262 (Turbo boost pressure not detected - mechanical).

Känner att turbon ej är aktiv men ibland över 2700 varv så kände jag hur den drog igång igen! Testade köra lite med felkodsläsaren i och märkte att trycket i insugsröret till och med går ner när jag gasar och när jag kände extra trycker vid 2700 så går den upp, men annars inte. MAF sensor ger normala värden.

Om jag med hjälp av ChatGPT tolkat den rätt så handlar det om att ?ECU förväntar sig laddtryck men får ingen ökning alls, motorn suger in luft normalt men ingen laddtrycksuppbyggnad?

Vad kan jag göra för att felsöka detta mer exakt och eventuellt åtgärda felet? Turbon sitter så dåligt på min bil så kan ej se något av den och är relativt nybörjare när det kommer till att skruva osv. Tack på förhand

3 592 Inlägg
för 16 timmar sedan
#2
Behöver ju inte vara själva turbon.
Ganska osannolikt om den inte också röker mystiskt.

Betydligt troligare är ju något som aktiverar turbotrycket.
Ofta en vakuumventil som I sin tur påverkar vastegate, mm.

10 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Behöver ju inte vara själva turbon.
Ganska osannolikt om den inte också röker mystiskt.

Betydligt troligare är ju något som aktiverar turbotrycket.
Ofta en vakuumventil som I sin tur påverkar vastegate, mm.

Mossan1 skrev:
Behöver ju inte vara själva turbon.
Ganska osannolikt om den inte också röker mystiskt.

Betydligt troligare är ju något som aktiverar turbotrycket.
Ofta en vakuumventil som I sin tur påverkar vastegate, mm.

Det låter rimligt! Hur kan man felsöka detta, behöver man någon apparat eller finns det ett annat sätt att se om vakuumet håller?

3 592 Inlägg
för 4 timmar sedan
#4
Du kan ju aktivera med munnen och se om något rör sig, som borde röra sig.
Samt försöka blåsa genom ventilen få se så den inte är tät.  Eller otätt någonstans.

Har själv en "sugspruta" (tex som är med flytande alvedon, fast större) som jag satt en fjäder i. Den kan sätta och hålla vakuum i mindre kretsar.

För brott I själva magneten till ventilen  är det nog inte. För då skulle den sätta felkod på öppen krets, tex.

3 003 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
Det låter som att wastegaten står öppen.
Vid ett högre varvtal = stor avgasvolym som får fart på turbon.
Sen är det frågan om det är en vanlig ventiltallrik som styr det där, eller om det är en turbo med variabel geometri.
Likaså om det är vakuumstyrt eller elektroniskt.

Lossa axeln mellan wastegateställdon och hävarm på turbon.
Känn om du kan röra armen in och ut utan något större motstånd, sedan kollar du om hävarmen rör sig fritt.

Edit: googlade och fick se att det verkar vara en dubbelsnurra på dom där motorerna.
Kan vara så att lillturbon är ur funktion just nu vilket även det skulle kunna förklara symptomen.
Annan felorsak är om det sitter en ventil som styr avgasflödet mellan dem.

Bara att dra på sig pannlampan och inspektera. smile
Senast redigerat av Jesper328 (för 2 timmar sedan)



Sök