Ligier Js50 DCI, accelerationen upphör efter några sekunder

Petter0910
9 juni 2022 · 3 Inlägg

Ligier Js50 mopedbil från 2013 med en Lombardini 492 dci.

Som sagt i rubriken så upphör accelerationen efter några sekunder av gas. Detta sker enbart i drive och revers, när man är i neutral så varvar den som vanligt. Det känns nästan som att bilen tappar signal från gaspedalen och då slutar accelerera till och med att man släpper gasen helt och trycker på den igen. Då accelererar den som vanligt i några sekunder tills problemet återkommer igen.

Förutom problemet så går den mycket bra i motor och inga varningslampor syns. Jag har kollat bränslefilter och testat byta gaspedalgivare utan resultat.

Mycket tacksam för tips på lösningar!

Brådhis * Voff voff *
10 juni 2022 · 10 276 Inlägg

Lyser bromsljusen? Finns ju rätt många bilar som stryper gasen om broms och gas hålls nere samtidigt (eller om bilen tror det).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
10 juni 2022 · 4 385 Inlägg

"Kollat" ,bränslefiltret? Vadå,har du bara tittat på det,eller bytte du det?

Petter0910
11 juni 2022 · 3 Inlägg

Tack för tipsen! Jag vet med säkerhet att bromsarna inte ligger på men ska kolla om det är så att bromsljusen lyser och bilen tror att bromsarna ligger på.

Jag har inte bytt bränslefiltret, men jag tycker inte det borde ha någon betydelse då den går som den ska i neutral. Eller vad tror du?

Jeebz
11 juni 2022 · 540 Inlägg

Min Volvo C30 1.6D dog vid accelaration när dieselfiltret var igensatt. Gick utmärkt att varva utan växel men dog vid belastning.

Brådhis * Voff voff *
11 juni 2022 · 10 276 Inlägg

Petter0910 skrev:
Tack för tipsen! Jag vet med säkerhet att bromsarna inte ligger på men ska kolla om det är så att bromsljusen lyser och bilen tror att bromsarna ligger på.

Jag har inte bytt bränslefiltret, men jag tycker inte det borde ha någon betydelse då den går som den ska i neutral. Eller vad tror du?

Jag säger inte att bromsarna ligger på, det jag menar är att bilar stryper gasen om bromsljuskontakten aktiveras, antingen genom att pedalen trycks ner eller genom att bromsljuskontakten tex är trasig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Petter0910
12 juni 2022 · 3 Inlägg

Tack för förklaring arna! Jag ska kolla det.

Har funderat lite och tänker att det kanske är problem med att det är glapp i växelväljaren eller vad tror ni?

Mikpet
8 juli 2022 · 2 Inlägg

Hej!
"Jag" (dotter) har en Ligier JS50 dci.
Har samma problem, varvar som den ska i neutral men lägger man i fram eller back så stannar bilen efter någon sekund.
På min så beror det på att bromspedalen glappar något. Håller jag upp bromsen med foten medans jag kör funkar det som vanligt.

Jag behöver nu försöka "spänna" bromspedalen så den inte glappar men det är trångt som s***n, tar gärna emot tipps på hur det ska gå till.
Känns som det sitter någon form av justermutter bakom pedalen.

/Micke

Senast redigerat av Mikpet (8 juli 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juli 2022 · 17 459 Inlägg

Mikpet skrev:
Hej!
"Jag" (dotter) har en Ligier JS50 dci.
Har samma problem, varvar som den ska i neutral men lägger man i fram eller back så stannar bilen efter någon sekund.
På min så beror det på att bromspedalen glappar något. Håller jag upp bromsen med foten medans jag kör funkar det som vanligt.

Jag behöver nu försöka "spänna" bromspedalen så den inte glappar men det är trångt som s***n, tar gärna emot tipps på hur det ska gå till.
Känns som det sitter någon form av justermutter bakom pedalen.

/Micke

Du får dyka ner under pedalstället och se vad som pågår. Ej ryggvänligt. Låter som pedalen behöver spännas upp eller bromskontakt ska justeras ner.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mikpet
8 juli 2022 · 2 Inlägg

Tack för respons men hur justerar man ner bromskontakten?

husseman
10 juli 2022 · 1 588 Inlägg

Hehe, huu e´man smidig(som ja inte är) så går det faktiskt att hitta den lilla fan. När man hittat den, så gäller det att flytta den. Inte följt med i tråden- men du ska flytta den närmare pedalen om du vill att den ska reagera senare o i ditt fall längre från pedalen...hmm njä nu vart ja osäker -testa.. 50/50%
lycka till /Husse

Senast redigerat av husseman (10 juli 2022)

annagrenell
3 november 2022 · 1 Inlägg

Jag har samma problem som trådstartaren, har bytt matarpump, högtryckspump, filter, rengjort tank och kört spridarrengörning men felet är kvar.
Hur löste ni det?

Topolino1953
28 maj 2023 · 1 Inlägg

Samma problem.
Ligier 2017 DCi
Lösning: Jag drog ur sladden till bromsljuskontakten på bromspedalen. Bilen fungerar igen men saknar bromsljus. Ny kontakt skall inhandlas.

Wilsvik
29 juni 2023 · 1 Inlägg

Hej ni,

Jag har samma symptom som ni ovan men det är ingen skillnad om jag drar ut bromsljuskontakten under / uppe vid fästet till bromspedalen.

Jag tycker mig inte se något fel på variatorerna heller, fanns det något annan åtgärd på utmaningarna här ovan tro?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2023 · 13 733 Inlägg

Brådhis skrev:

Petter0910 skrev:
Tack för tipsen! Jag vet med säkerhet att bromsarna inte ligger på men ska kolla om det är så att bromsljusen lyser och bilen tror att bromsarna ligger på.

Jag har inte bytt bränslefiltret, men jag tycker inte det borde ha någon betydelse då den går som den ska i neutral. Eller vad tror du?

Jag säger inte att bromsarna ligger på, det jag menar är att bilar stryper gasen om bromsljuskontakten aktiveras, antingen genom att pedalen trycks ner eller genom att bromsljuskontakten tex är trasig.

det är ingen modern dieselmotor i dom där..  det är så mekaniskt och orenat man kan tänka sig smile

så det är en mekanisk och väldigt enkel högtryckspump med allt inbyggt i. 

tror mer på bränslebrist.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2023 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Petter0910 skrev:
Tack för tipsen! Jag vet med säkerhet att bromsarna inte ligger på men ska kolla om det är så att bromsljusen lyser och bilen tror att bromsarna ligger på.

Jag har inte bytt bränslefiltret, men jag tycker inte det borde ha någon betydelse då den går som den ska i neutral. Eller vad tror du?

Jag säger inte att bromsarna ligger på, det jag menar är att bilar stryper gasen om bromsljuskontakten aktiveras, antingen genom att pedalen trycks ner eller genom att bromsljuskontakten tex är trasig.

det är ingen modern dieselmotor i dom där..  det är så mekaniskt och orenat man kan tänka sig smile

så det är en mekanisk och väldigt enkel högtryckspump med allt inbyggt i. 

tror mer på bränslebrist.

Läs gärna inlägget ovanför ditt... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2023 · 13 733 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Jag säger inte att bromsarna ligger på, det jag menar är att bilar stryper gasen om bromsljuskontakten aktiveras, antingen genom att pedalen trycks ner eller genom att bromsljuskontakten tex är trasig.

det är ingen modern dieselmotor i dom där..  det är så mekaniskt och orenat man kan tänka sig smile

så det är en mekanisk och väldigt enkel högtryckspump med allt inbyggt i. 

tror mer på bränslebrist.

Läs gärna inlägget ovanför ditt... wink

finns ju liksom ingen elektonik på motorerna är världens simplaste kina motor..  isånt fall är det en shutoff ventil som stängs av och på..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Marre_holding
29 oktober 2023 · 7 Inlägg

Har de löst sig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang