för 23 timmar sedan
Trådstartare
Jag tänkte höra om kopplingen till min Volvo V70 DrivE från 2012.
Imorse när jag kom ut, så låg pedalen närmare golvet. Det gick fortfarande att köra med dem och åkte till jobbet. Jag drog sedan upp den med foten och då kändes den som början som vanligt. Men sedan har det liksom blivit en puckel en bit upp och sedan "flapp" så kommer pedalen upp.
Jag bytte koppling för kanske fyra år sedan och då var det ett tickande ljud i motorn. Det blev riktigt dyrt - kanske 18000kr.
Och jag kör bra med kopplingen - släpper den helt och har inte kört tunga släp eller så, sedan dess.
Nu har jag inne hos en enklare verkstad, och han trodde att man behövde byta kopplingen. Han tyckte det var lite bränd lukt, men jag kände den inte riktigt själv. Så jag är osäker på om han kan ha rätt och är väldigt o-pepp på att lägga ut så mycket pengar.
Så jag undrar om han har rätt och hur jag ska gå vidare?
Är det farligt att köra med den?
Och om det nu är kopplingen som rasat igen - då borde det väl vara något annat som är fel i bilen som sliter på kopplingen? De ska väl inte rasa alls...
Och - tänker jag fel om jag tänker att om det nu luktar bränt - gör det inte det om inte kopplingen går ihop ordentligt? Om nu felet sitter någon annanstans..
Jag kan tillägga att jag inte är någon van bilmeckare själv.