Mossan1 skrev:
Låter det dom innuti bilen eller utifrån?
Det känns som det sker hyfsat nära föraren, jag tror i alla fall inte att det kommer från vänster upphängning, men det är svårt att vara 100%.
Mossan1 skrev:
Känner du i ratten?
Det finns inga glapp i ratten, och jag känner inga vibrationer i ratten när oljudet uppträder, styrningen är tight och bra, även i höga hastigheter.
Det är elektronisk servo, om det hjälper...
Mossan1 skrev:
En knut som vore lös borde tystna med lite vridmoment, tex om du styr lite.
Kan du dra ratten ut och in i ett glapp, dvs axiellt?
Nej ratten rör sig inte alls i det läget såvida jag inte låser upp den dvs.
Mossan1 skrev:
Rattaxelknutar brukar snarare rosta fast än lossna. I alla fall nedre.
Ofan, jag får väl lägga mig under och se vad jag kan känna på någon dag!
Mossan1 skrev:
Eftersom man kollat för, är det nog bara ett irriterande ljud och kan vara ruskigt svårfunnet. Tex något bakom instrumentbrädan och då tar det arbetstid att fixa.
Misstänker det, då jag är sjukskriven så läggs enbart pengar på riktigt akuta problem på bilen, jag har själv bytt alla bromsok och belägg, skivor osv, denna sommaren, så det blir inga mer utlägg såvida det inte är kris.
Mossan1 skrev:
Så klart du kan känna på skruvar om dom är lösa, men, dom ska vara LÖSA för sådant ljud. Så du inte drar något på tok för hårt. Övre knuten kommer man ofta åt om man tar ner plasten över pedalerna. Där kan du ju rycka och knacka på saker generellt och lyssna. För JAG tror ljuskällan är inne i bilen invid stydkonsollen, ev högre upp mot rutan.
Tack, jag ska se om jag kan ta loss lite paneler under ratten och känna efter.
Jag kan nästna framkalla ljudet om jag slänger ratten våldsamt höger och vänster, men det är inte exakt samma ljud... svårt att säga.
Tack för alla tips!!