2757
Sök

Regler för tung släpvagn (BE) i Finland?

* Voff voff *
10 935 Inlägg
lördag 09:25
Trådstartare
Är det någon här som vet om Finland har samma regler kring BE-körkort som vi har i Sverige?

Saken är den att min V70 får dra 1600 kg och vi har en husvagn som har en totalvikt på 1700 kg (330 kg lastvikt). Här i Sverige är det inga problem, då lastar vi den bara så den väger max 1600 kg. Men frågan är då om Finland har samma regler, dvs att man utgår ifrån bruttovikt även där när man har BE-körkort?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

591 Inlägg
lördag 13:21
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184417/184417-f6f1d62da78ea7a00d850068f1a404ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184417/184417-f6f1d62da78ea7a00d850068f1a404ff.jpg

Jag försökte hitta svaret på din fråga och fick upp att du förmodligen inte kan göra som du gör för att köra lagligt i Sverige.
Hittade ingenting om Finska regler tyvärr.

320 Inlägg
lördag 17:04
TS verkar ha bättre koll än AI (på svenska regler). Men så har nog inte AI något BE-kort...

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
lördag 17:16
JN1975 skrev:
TS verkar ha bättre koll än AI (på svenska regler). Men så har nog inte AI något BE-kort...

eftersom vi har släpvagnskalkylatorn så är det ju väldigt lätt att veta svenska reglerna.    där står det svart på vitt vad som gäller. 

smile

men mitt tips är att inte åka utomlands med något släp efter i något land smile  det är säkrast så förbannat jobbigt att stå med rasad bil inga hyrbilar som får dra vagnen och ingen försäkring som täcker flytt med fordon med tillkopplat släp så man blir totalt strandad smile

Kör fort så hinner inget hända...

591 Inlägg
lördag 17:36
JN1975 skrev:

När jag tog BE kort så var det så att man räknade släpets totalvikt även om det var tomt. Är det inte så längre?

3 617 Inlägg
lördag 17:55
Vet ej om Finland, men med BE i Sverige är det släpets BRUTTOVIKT som inte får överstiga bilens dragvikt.

Andra regler gäller för utökat B vet jag, men inte exakt vad

Annars har dom ändrat sedan jag tog BECE för (förvisso) väldans länge sedan.
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 17:56)

1 521 Inlägg
lördag 19:09
Traficom (Finlands motsvarighet till Transportstyrelsen) skriver i exemplet på denna sidan
Största tillåtna släpvagnsmassa för personbil A är 1 500 kg när släpvagnen dras (uppgiften finns i registreringsbeviset). Enligt registreringsbeviset har släpvagn P en totalmassa på 1 800 kg. Det är tillåtet att dra släpvagn P med bil A om släpvagnens verkliga massa är högst 1 500 kg när den dras och dragbilen A väger högst 1 700 kg. Då kan personen dra kombinationen i fråga med B-kort (kombinationens totalmassa får vara högst 3 500 kg).

Om dragbil A alltså väger mer än 1 700 kg behövs B96- eller BE-kort. Med B96-kort får dragbil A väga högst 2 450 kg i det här fallet. Den som kör med BE-kort behöver bara notera att dragbil A är en person- eller paketbil när släpvagn P har en totalmassa på 1 800 kg.

Det som går att utläsa är att man även med enbart B-körkort tycks kunna köra ett släp med totalvikt högre än vad bilen får dra så länge inte bruttovikten överstiger bilens maximala dragvikt. Rimligtvis borde man kunna göra samma sak även med BE. Men säkrast är kanske om du kan komma i kontakt med Traficom och ställa en direkt fråga, jag försökte själv ta reda på hur hög en lastbil fick vara i Finland för några år sedan och det var väldigt svårgooglat om man säger så smile
Senast redigerat av trubbelturbo (lördag 19:25)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 521 Inlägg
lördag 19:21
Pininfarina406 skrev:

Jag försökte hitta svaret på din fråga och fick upp att du förmodligen inte kan göra som du gör för att köra lagligt i Sverige.

Med BE-körkort är det bruttovikt man utgår ifrån, sedan några år tillbaka kan man under vissa förutsättningar även med enbart B-körkort köra efter bruttovikt.

AI-svaret är bara trams.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

7 471 Inlägg
Igår 07:25
trubbelturbo skrev:
Pininfarina406 skrev:

Med BE-körkort är det bruttovikt man utgår ifrån, sedan några år tillbaka kan man under vissa förutsättningar även med enbart B-körkort köra efter bruttovikt.

AI-svaret är bara trams.

aha  för när jag tog BE ca 12 årsen så var det att an räknade på totalvikt på släp, punkt slut, med B kort medans på BE så räknades bruttovikt, vilket gör att jag kan dra tyngre bilar på släpet, jag brukar ta lös batteri stolar och reservhjul och lägga dem i dragbilen, å vips är man laglig smile

3 617 Inlägg
Igår 09:56
granadadr skrev:
[jag brukar ta lös batteri stolar och reservhjul och lägga dem i dragbilen, å vips är man laglig smile

Har själv gjort så, och japp, man är laglig så länge man inte överskrider bilens lastvikt givetvis och även har rätt N-värde på lasten.
(N-värde är var tyngdpunkten på lasten skall vara i fordonet för rätt axelbelastning)
Man kan ju inte lägga all last allra längst bak, tex.

Att tänka på är att kultrycket också räknas som bilens last.

Det är en liten vetenskap att ha reda på.

26 Inlägg
Igår 11:16
Brådhis skrev:
... Men frågan är då om Finland har samma regler, dvs att man utgår ifrån bruttovikt även där när man har BE-körkort?

Svaret tycks vara ja, dom "utgår från bruttovikt" även i Finland.

trubbelturbo skrev:
AI-svaret är bara trams.

Man utgår från bruttovikt (i det här sammanhanget) oavsett om körkortet är B eller BE.
Reglerna för körkort gäller däremot totalvikt.

Den snabba "AI-Overview" som visas i tråden är ganska OK:
"Bilen får inte dra ett släp som väger mer än vad den (bilen) är konstruerad för."
Så är det.
Att AI inte just då använde Transportstyrelsens definition av ordet "totalvikt" får man nog räkna med när frågeställaren inte förtydligat det. Det är ju AI. Och som man frågar får man svar.

7 471 Inlägg
för 20 timmar sedan
Blixen skrev:
Brådhis skrev:
... Men frågan är då om Finland har samma regler, dvs att man utgår ifrån bruttovikt även där när man har BE-körkort?

trubbelturbo skrev:
AI-svaret är bara trams.

Man utgår från bruttovikt (i det här sammanhanget) oavsett om körkortet är B eller BE.

"Bilen får inte dra ett släp som väger mer än vad den (bilen) är konstruerad för."
Så är det.
Att AI inte just då använde Transportstyrelsens definition av ordet "totalvikt" får man nog räkna med när frågeställaren inte förtydligat det. Det är ju AI. Och som man frågar får man svar.

AI suger, jag hoppar allt som har med Ai att göra

* Voff voff *
10 935 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Blixen skrev:
Brådhis skrev:

trubbelturbo skrev:
AI-svaret är bara trams.

Så är det.

Ja, utifrån länken till Traficom tolkar jag det också som att man kör samma regler som här.
Senast redigerat av Brådhis (för 13 timmar sedan)

* Voff voff *
10 935 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
Traficom (Finlands motsvarighet till Transportstyrelsen) skriver i exemplet på denna sidan
Största tillåtna släpvagnsmassa för personbil A är 1 500 kg när släpvagnen dras (uppgiften finns i registreringsbeviset). Enligt registreringsbeviset har släpvagn P en totalmassa på 1 800 kg. Det är tillåtet att dra släpvagn P med bil A om släpvagnens verkliga massa är högst 1 500 kg när den dras och dragbilen A väger högst 1 700 kg. Då kan personen dra kombinationen i fråga med B-kort (kombinationens totalmassa får vara högst 3 500 kg).

Om dragbil A alltså väger mer än 1 700 kg behövs B96- eller BE-kort. Med B96-kort får dragbil A väga högst 2 450 kg i det här fallet. Den som kör med BE-kort behöver bara notera att dragbil A är en person- eller paketbil när släpvagn P har en totalmassa på 1 800 kg.

Det som går att utläsa är att man även med enbart B-körkort tycks kunna köra ett släp med totalvikt högre än vad bilen får dra så länge inte bruttovikten överstiger bilens maximala dragvikt. Rimligtvis borde man kunna göra samma sak även med BE. Men säkrast är kanske om du kan komma i kontakt med Traficom och ställa en direkt fråga, jag försökte själv ta reda på hur hög en lastbil fick vara i Finland för några år sedan och det var väldigt svårgooglat om man säger så smile

Okej, även om exemplen är en smula röriga tolkar jag det som att reglerna är samma som i Sverige helt enkelt. Vilket väl är rätt väntat. Tackar!

* Voff voff *
10 935 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Growe skrev:
men mitt tips är att inte åka utomlands med något släp efter i något land smile  det är säkrast så förbannat jobbigt att stå med rasad bil inga hyrbilar som får dra vagnen och ingen försäkring som täcker flytt med fordon med tillkopplat släp så man blir totalt strandad smile

Kan hålla med dig om att det faktiskt tyvärr är väldigt vanligt att folk inte har koll på att släp är ett eget fordon som kräver egen försäkring för tex bärgning. I vårt fall så är dock både dragbilen och husvagnen (och även mina andra släp) försäkrade på alla tänkbara vis så den biten är löst. :-)

Sök