2608
Sök

Oljenivå sticka - Toyota

13 Inlägg
Igår 10:22
Trådstartare
Hej,

Jag gjorde servicen på min bil för 3-4 månader sendan, jag körde ca 500 mil, nu när jag kollar oljestickan, så kan jag inte typ tolka nivån, ordentligt,
då är det olje på lägstanivån, sen är lite tomt och olje på högstanivån, se bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250910/250910-8ac11a1b55267164bd2dfc6aa2677c77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250910/250910-544aad1b5aa9e350c7caa3f22489f612.jpg

* Voff voff *
10 936 Inlägg
Igår 10:47
Har du låtit bilen stå lite efter att du kört innan du kollat oljan?

Har du torkat av stickan och stoppat ner den eller bara dragit upp den och tittat?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 618 Inlägg
Igår 10:48
Drog du upp stickan och torkade av den innan du kollade igen?
Annars kan nivån luras då det skvätter runt i motorn, och centrifugalkrafter rör runt nivån när man åker.

Torka av stickan och kolla igen. Alltid.

Nu kanske så gjordes, och är det något är det en smula för mycket olja.
Inte mycket nog att jag skulle hänga upp mig på det.

Det är i alla fall inte en typ av luftbubbla som gör att det saknas en bit mellan oljan på stickan. DET, kan jag garantera.

Ofta smetas det ut lite i röret på släta stickor som denna när den drar upp.

13 Inlägg
Igår 10:48
Trådstartare
Brådhis skrev:
Har du låtit bilen stå lite efter att du kört innan du kollat oljan?

Har du torkat av stickan och stoppat ner den eller bara dragit upp den och tittat?

Jag har gjort allt enligt instruktionerna

6 438 Inlägg
Igår 11:10
Motorn måste ha varit avstängd ca 10-20 min så all motorolja har chans att sjunka ner i oljetråget! Torka sen av stickan  igen! Och kolla!

13 Inlägg
Igår 11:24
Trådstartare
jaka54 skrev:
Motorn måste ha varit avstängd ca 10-20 min så all motorolja har chans att sjunka ner i oljetråget! Torka sen av stickan  igen! Och kolla!

Samma resultat

6 438 Inlägg
Igår 11:42
Torka då av stickan med aceton så att all gammal oljehinna är borta...!

3 618 Inlägg
för 23 timmar sedan
Nivån är ok.
Häng inte upp dig på att den runnit runt lite på den släta stickan.

Ska man ha mer precis avläsning ska stickan ha som ett mönster som håller kvar oljan, och det har sällan Toyota. Det blir ofta lite diffus gränsmed slät sticka, men man ser ändå att det är good enogh.

Tuta och kör.

13 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Nivån är ok.
Häng inte upp dig på att den runnit runt lite på den släta stickan.

Ska man ha mer precis avläsning ska stickan ha som ett mönster som håller kvar oljan, och det har sällan Toyota. Det blir ofta lite diffus gränsmed slät sticka, men man ser ändå att det är good enogh.

Tuta och kör.

Tack Snälla!

6 438 Inlägg
för 20 timmar sedan
Då är det bara att ta ett slippapper och rugga upp ytan så ser man lättare var oljenivån är!

Sök