2344
Sök

Köpråd: Äldre Volvos 740/940

309 Inlägg
måndag 16:14
Trådstartare
#1
Tjenare, går i tankarna på att köpa en till bil då det känns som min nuvarande är på väg att ge upp. Det är en 945 -95 på 46k mil och automatlådan börjar gå konstigt samt är bilen bara allmänt trött för att vara en FT. Det är heller ingen bil som är värd att byta lådan på då den är rostig som bara den.

Jag har fastnat i gamla volvo träsket så det lutar antingen mot en till Volvo 944/945 eller gå tillbaka till 744.

Det jag undrar över egentligen är hur bra är volvo 740 från 88A och äldre? Eller vore det bättre att satsa på något "nyare" från -88B till -98?

Hittade en annons på en fin Volvo 744 GLE från -86 med b230e samt m46. Princip likadan som jag hade som förstabil, samma kulör och hela paketet så man blir väldigt sugen på att slå till.
Senast redigerat av dwadw (torsdag 00:56)

5 813 Inlägg
måndag 21:01
#2
Alla Volvo 740 är så pass gamla nu ändå så det är inget att fundera över om det är en "bättre" eller "sämre" årsmodell.
Är bilen dugligt fräsch så är det en bra 740.

88B och nyare så är enda fördelarna egentligen att det är elektronisk insprutning och grövre vevstakar original (endast ett plus om man ska trimma, spelar annars ingen roll).

Så vill du köpa en likadan som du hade som första bil så är det inget att fundera på, bara slå till och sen se till att hålla den i skick.
Tvätta den ofta och rostskydda den i hålrum och underrede varje år så kommer karossen överleva länge till.

Spara motorn, kabelhärva, spridarmotstånd och boxar från din 945 så kan du enkelt uppgradera 744an med turbomotor, inga problem att registrera ett sådant motorbyte.


309 Inlägg
torsdag 00:59
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Alla Volvo 740 är så pass gamla nu ändå så det är inget att fundera över om det är en "bättre" eller "sämre" årsmodell.
Är bilen dugligt fräsch så är det en bra 740.

88B och nyare så är enda fördelarna egentligen att det är elektronisk insprutning och grövre vevstakar original (endast ett plus om man ska trimma, spelar annars ingen roll).

Så vill du köpa en likadan som du hade som första bil så är det inget att fundera på, bara slå till och sen se till att hålla den i skick.
Tvätta den ofta och rostskydda den i hålrum och underrede varje år så kommer karossen överleva länge till.

Spara motorn, kabelhärva, spridarmotstånd och boxar från din 945 så kan du enkelt uppgradera 744an med turbomotor, inga problem att registrera ett sådant motorbyte.

Detta är bilen i fråga, hur troligt kan det vara att den knappt gått 10 000 mil? Ser rätt hyffsad ut på bilderna iallafall. Annars finns den här, fin kalsongblå med bara 2 ägare inom samma familj (regnr bxa048). Den blå ligger dessutom bara en halvtimma bort ifrån mig, medans den andra ligger 6-7 timmar bort...
Senast redigerat av dwadw (torsdag 01:00)

6 220 Inlägg
torsdag 05:50
#4
B230E skall man helst undvika eftersom den mekaniska insprutningen är svår att laga när den krånglar, det finns inte mycket kunskaper och information om den att hitta. Men det är ju svårt att tala emot en 740 som gått under 10k mil...

5 813 Inlägg
torsdag 05:51
#5
Dom såg båda riktigt fina ut på bilderna, dock väldigt få bilder på den blå.

Den guldiga ser milen ut att stämma på med tanke på hur minimalt slitage det är på förarstolen samt att besiktningshistoriken när man kollar upp den på car.info visar inga tecken på att mätarställningen blivit backad.

Om du bryr dig om eventuell värdeminskning när du ska använda bilen som bruksbil så är den blå ett bättre köp då den redan gått så pass "långt" så fler mil på den påverkar inte värdet lika mycket som på den som gått just under 10k mil.


309 Inlägg
torsdag 18:55
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Dom såg båda riktigt fina ut på bilderna, dock väldigt få bilder på den blå.

Den guldiga ser milen ut att stämma på med tanke på hur minimalt slitage det är på förarstolen samt att besiktningshistoriken när man kollar upp den på car.info visar inga tecken på att mätarställningen blivit backad.

Om du bryr dig om eventuell värdeminskning när du ska använda bilen som bruksbil så är den blå ett bättre köp då den redan gått så pass "långt" så fler mil på den påverkar inte värdet lika mycket som på den som gått just under 10k mil.

Värdeminskningen bryr jag mig inte så jättemycket om, det är inte några utställningsbilar direkt även om dom såg ut att vara väldigt fina på bild jämfört med andra där ute. Jag har tänkt att använda som bruksbil med omsorg och hålla den så fin så möjligt.

Det svåra blir nog bara att bestämma sig för om man vill åka 7 timmar för att kika/eventuellt köpa den guldiga eller om man ska kolla på den blå som ligger dryga 30 minuter bort. Kalsongblåa 740s är inte så tokiga heller även om den inte är som min första bil

309 Inlägg
torsdag 18:58
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
B230E skall man helst undvika eftersom den mekaniska insprutningen är svår att laga när den krånglar, det finns inte mycket kunskaper och information om den att hitta. Men det är ju svårt att tala emot en 740 som gått under 10k mil...

Ja jag har då mest erfarenhet av b230f motorerna än E. Men min första bil krånglade princip aldrig och det är som du säger också, svårt att stå emot en som gått så lite.


Sök