2761
Sök

2000 Volkswagen passat 1.9tdi ryker tjock vit rök från avgassystemet

7 Inlägg
Igår 01:25
Trådstartare
#1
Tjenare! Jag har ett problem med min passat med en 1.9TDI AJM som gör att det ryker tjock vit rök från avgassystemet. Jag startade den för första gången på 5 år och när den stått igång i ett par minuter så var det som en tjock dimma bak vid bilen som jag inte lagt märke till när jag suttit i bilen och då misstänkte jag givetvis att den kommit från bilen.
Den felsökning jag hunnit gjort är att kolla oljestickan och oljan ser helt okej ut men senare idag när jag har tid så tänkte jag kolla vanliga fel som uppstår när topplockspackningen gått som skum i oljelocket, kylarvätska som är blandad med olja och sådana saker.
Jag skulle uppskatta ifall det finns andra förslag på vad jag kan göra och vad felet kan vara.

Mvh. Gustav
Bild på hur röken såg ut https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251755/251755-99095563fd1ed99f30765ad4b3a8baac.jpg
Senast redigerat av ElGurra (för 23 timmar sedan)

5 814 Inlägg
Igår 05:47
#2
Kan vara en spridare som fastnat öppen eller läcker igenom, motorn får då på tok för mycket bränsle och kan då ryka rejält vitt.

Även om turbon rasat kan den ryka rejält vitt.

Kan ju även vara så enkelt att det bara är kondensvatten i avgassystemet som blivit varmt och röken är då vattenånga.

Hur luktade röken?
Senast redigerat av simlar (Igår 05:49)


3 626 Inlägg
Igår 05:51
#3
Fortsatte den ryka efter att ha blivit varm och gått en del?

Jag har startat upp mycket saker som stått länge och det kan ryka REJÄLT ett tag. Allt från fukt (främst om dom stått ute) till råttbo i avgasröret.
Kan komma ut mycket skit där när man gasar lite.

Bränslen i tanken är ofta dåligt också.
Om du inte kör den på tillfällig tank/slang ner i dunk.

Antar du inte behövde ha i olja för kolvarna satt fast eller liknande.
DÅ, blir det moln....
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 05:52)

7 Inlägg
Igår 11:01
Trådstartare
#4
[quote="simlar"]Kan vara en spridare som fastnat öppen eller läcker igenom, motorn får då på tok för mycket bränsle och kan då ryka rejält vitt.

Även om turbon rasat kan den ryka rejält vitt.

Kan ju även vara så enkelt att det bara är kondensvatten i avgassystemet som blivit varmt och röken

[quote="simlar"]Kan vara en spridare som fastnat öppen eller läcker igenom, motorn får då på tok för mycket bränsle och kan då ryka rejält vitt.

Även om turbon rasat kan den ryka rejält vitt.

Kan ju även vara så enkelt att det bara är kondensvatten i avgassystemet som blivit varmt och röken är då vattenånga.

Hur luktade röken?[/quote]
Svårt och förklara men det luktade typ
som lite bränt blandat med avgaser och ?bränd olja? Jag lade in en bild på hur röken såg ut
Senast redigerat av ElGurra (för 23 timmar sedan)

7 Inlägg
Igår 11:04
Trådstartare
#5
[quote="Mossan1"]Fortsatte den ryka efter att ha blivit varm och gått en del?

Jag har startat upp mycket saker som stått länge och det kan ryka REJÄLT ett tag. Allt från fukt (främst om dom stått ute) till råttbo i avgasröret.
Kan komma ut mycket skit där när man gasar lite.

Bränslen i tanken är ofta dåligt också.
Om du inte kör den på tillfällig tank/slang ner i dunk.

Antar du inte behövde ha i olja för kolvarna satt fast eller liknande.
DÅ, blir det

[quote="Mossan1"]Fortsatte den ryka efter att ha blivit varm och gått en del?

Jag har startat upp mycket saker som stått länge och det kan ryka REJÄLT ett tag. Allt från fukt (främst om dom stått ute) till råttbo i avgasröret.
Kan komma ut mycket skit där när man gasar lite.

Bränslen i tanken är ofta dåligt också.
Om du inte kör den på tillfällig tank/slang ner i dunk.

Antar du inte behövde ha i olja för kolvarna satt fast eller liknande.
DÅ, blir det moln....[/quote]
Jag lät den gå en stund och bli lite varm och gasade lite, tidigare ägaren som lämnade bilen där den står sa att han misstänkte en topplockspackning vilket gjorde att jag misstänkte det först.
Den gick på alla cylindrar så ingen olja behövdes. Jag lade in en bild på hur röken såg ur i originalinlägget
Senast redigerat av ElGurra (för 23 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 646 Inlägg
för 22 timmar sedan
#6
hur har den stått för fukt kan ryka rejält  men bara lukta med näsan du kommer avgöra direkt om turbon är rökt  eller om den förbränner glykol eller om det bara är rent vatten som är varmt.. 

jag skulle kolla att oljan är utan vatten (inte kolla oljelocket utan på stickans nedre del)  att det finns kylarvatten hela tiden sen kolla nivån på oljan då och då och se till att varmköra den rejält. 
har tex bilen stått i mycket vatten är det ju inte omöjligt att bakre ljudämparen är totalt fylld med vatten. 

skulle inte oroa mig jättemycket så länge det inte går åt mycket oljja eller att bilen blandar vatten i oljan..  och tempen är stadig.

Kör fort så hinner inget hända...

3 626 Inlägg
för 21 timmar sedan
#7
Parkerades den med redan misstänkt fel är läget annorlunda.

För annars ryker dom som sagt ofta när dom stått länge. Kan lukta surt-bränt.

Jag har sett myyycket värre än bilden....
Stående i skogsliknande miljö. Säkert smått och gott i det avgasröret som ska ut. Kanske hel mus-generation...
Senast redigerat av Mossan1 (för 21 timmar sedan)

7 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#8
Growe skrev:
hur har den stått för fukt kan ryka rejält  men bara lukta med näsan du kommer avgöra direkt om turbon är rökt  eller om den förbränner glykol eller om det bara är rent vatten som är varmt.. 

jag skulle kolla att oljan är utan vatten (inte kolla oljelocket utan på stickans nedre del)  att det finns kylarvatten hela tiden sen kolla nivån på oljan då och då och se till att varmköra den rejält. 
har tex bilen stått i mycket vatten är det ju inte omöjligt att bakre ljudämparen är totalt fylld med vatten. 

skulle inte oroa mig jättemycket så länge det inte går åt mycket oljja eller att bilen blandar vatten i oljan..  och tempen är stadig.

Okej, ska hitta en generator åt den så fort jag kan då den inte har det så multiremmen kan driva vattenpumpen. Den står i ett skogsparti med ganska mycket gräs.
Senast redigerat av ElGurra (för 20 timmar sedan)

Forummoderator
18 279 Inlägg
för 20 timmar sedan
#9
ElGurra skrev:
Growe skrev:
hur har den stått för fukt kan ryka rejält  men bara lukta med näsan du kommer avgöra direkt om turbon är rökt  eller om den förbränner glykol eller om det bara är rent vatten som är varmt.. 

jag skulle kolla att oljan är utan vatten (inte kolla oljelocket utan på stickans nedre del)  att det finns kylarvatten hela tiden sen kolla nivån på oljan då och då och se till att varmköra den rejält. 
har tex bilen stått i mycket vatten är det ju inte omöjligt att bakre ljudämparen är totalt fylld med vatten. 

skulle inte oroa mig jättemycket så länge det inte går åt mycket oljja eller att bilen blandar vatten i oljan..  och tempen är stadig.

Okej, ska hitta en generator åt den så fort jag kan då den inte har det så multiremmen kan driva vattenpumpen. Den står i ett skogsparti med ganska mycket gräs.

Har den stått på gräs/jord i fem år? Kolla hur balkarna ser...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 646 Inlägg
för 19 timmar sedan
#10
ElGurra skrev:
Growe skrev:
hur har den stått för fukt kan ryka rejält  men bara lukta med näsan du kommer avgöra direkt om turbon är rökt  eller om den förbränner glykol eller om det bara är rent vatten som är varmt.. 

jag skulle kolla att oljan är utan vatten (inte kolla oljelocket utan på stickans nedre del)  att det finns kylarvatten hela tiden sen kolla nivån på oljan då och då och se till att varmköra den rejält. 
har tex bilen stått i mycket vatten är det ju inte omöjligt att bakre ljudämparen är totalt fylld med vatten. 

skulle inte oroa mig jättemycket så länge det inte går åt mycket oljja eller att bilen blandar vatten i oljan..  och tempen är stadig.

Okej, ska hitta en generator åt den så fort jag kan då den inte har det så multiremmen kan driva vattenpumpen. Den står i ett skogsparti med ganska mycket gräs.

har gen skurit eller?!   det är ganska lätthittade generatorer till dom där  sitter istort samma generatorfästen idag på nya vw smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
ElGurra skrev:
Growe skrev:
hur har den stått för fukt kan ryka rejält  men bara lukta med näsan du kommer avgöra direkt om turbon är rökt  eller om den förbränner glykol eller om det bara är rent vatten som är varmt.. 

jag skulle kolla att oljan är utan vatten (inte kolla oljelocket utan på stickans nedre del)  att det finns kylarvatten hela tiden sen kolla nivån på oljan då och då och se till att varmköra den rejält. 
har tex bilen stått i mycket vatten är det ju inte omöjligt att bakre ljudämparen är totalt fylld med vatten. 

skulle inte oroa mig jättemycket så länge det inte går åt mycket oljja eller att bilen blandar vatten i oljan..  och tempen är stadig.

Okej, ska hitta en generator åt den så fort jag kan då den inte har det så multiremmen kan driva vattenpumpen. Den står i ett skogsparti med ganska mycket gräs.

Har den stått på gräs/jord i fem år? Kolla hur balkarna ser...

Ja det har den. Balkarna ser okej ut lite rostig men vad ska man förvänta sig på en 25 år gammal bil

7 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#12
Growe skrev:
ElGurra skrev:
Growe skrev:
hur har den stått för fukt kan ryka rejält  men bara lukta med näsan du kommer avgöra direkt om turbon är rökt  eller om den förbränner glykol eller om det bara är rent vatten som är varmt.. 

jag skulle kolla att oljan är utan vatten (inte kolla oljelocket utan på stickans nedre del)  att det finns kylarvatten hela tiden sen kolla nivån på oljan då och då och se till att varmköra den rejält. 
har tex bilen stått i mycket vatten är det ju inte omöjligt att bakre ljudämparen är totalt fylld med vatten. 

skulle inte oroa mig jättemycket så länge det inte går åt mycket oljja eller att bilen blandar vatten i oljan..  och tempen är stadig.

Okej, ska hitta en generator åt den så fort jag kan då den inte har det så multiremmen kan driva vattenpumpen. Den står i ett skogsparti med ganska mycket gräs.

har gen skurit eller?!   det är ganska lätthittade generatorer till dom där  sitter istort samma generatorfästen idag på nya vw smile

Nej, någon har varit och tagit den, det står en transporter från 98 inte så långt bort som jag ska ta generatorn ifrån för den har jag kikat lite på och den har en likadan generator bara att den laddar lite mer


Sök