2520
Sök

Volvo S40 - 2007 / 2.0D / Gula lampan "Avgas" + Gula utropstecken "service"

28 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#1
Volvo S40 - 2007 / 2.0D   /   Gula lampan "Avgas" + Gula utropstecken "service"

Köpte denna dieselbilen för några veckor sedan.
Gått 200.000 km. Varit på dom flästa servicer värkar det som.

Klart kommer gula lampan (motorsymbolet) och det står något om avgaser...
Ägaren förklarade att om det börjar hakka lite, fyll på detta (dieseltillsats medföljde, 1 flaska, han hade visst reda andvändt 1 flaska), och kör 30 minuter på 3000 o/min. Fungerar detta "vindundermedel"?

Jag har altså fått två fel-indikationer, flera dagar i mellan, gula motoren + gula utropstecken (och något om service, xxx att jag glömde notera eksakt).

Jag antar gula-motoren är en sensor (borden vel kolla koden).
Men gula utropstecken/service, varning kom på motorväg, och tydligen ett annat fel, men vad...

Läste något om motorrens/hydrogen/hydrokarbon-rens.
Är det något vidundermedel? Eller måste jag ta "service" (vad gör dom?)

Skal komma tilbaks när felet dyks upp igen, för det gör det...



Förstod nettopp at jag har en Ford motor i Volvon...

VOLVO S40 (II) 2007
    TecDoc Id:17905
    Kjøring:2WD
    Chassis:Sedan
    Ventiler:4
    Brennstoffsystem:Direkteinnsprøyting
    Brennstoff:Diesel
    Motor:Diesel
    Sylindere:4
    Motorvolum CC:1998
    Motorvolum L:2
    Produsert fra:2004-01-01
    Produsert til:2010-12-01
    VIN nummer:YV1MS755272313696
    Modellår:2007
    Girkasse:Manuell
    Hestekrefter:136
    Kilowatt:100
    Registreringsdato:2010-09-15
    Framhjul:195/60-16, 205/55-16
    Bakhjul:195/60-16, 205/55-16, 205/50-17
    Dører:4
    Motor koder:D4204T
Senast redigerat av mci (onsdag 17:33)

28 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#2
Om bilen går i nödmodus för att jag inte gör service/lagar inom "tidfristen" (timern), kan jag då bara koppla från batteriet och nollställa på denna modellen?  Gjorde så flera gånger på min gamla 2007 V70.

Min "nya" S40 har lite annorlunda koppling på plusspolen på batteriet. Det hänger två stycken kopplingar på framsidan.
Vad är dissa två  Måsta jag koppla ur båda?
(vad är dom rektangulära klossarna bruna och svarta).
Se bild. Tackar....

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-a11dd857da60b91bb0a588a5b4ac80e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-536465d8912601f796d1ca62a9d3868f.jpg
Senast redigerat av mci (15 juni )

3 032 Inlägg
15 juni
#3
Börja med att läsa ur felkoder.

Det du ser på bilen är två stycken säkringar.
Skall du lossa polskon så lossar du bara lilla muttern upptill och lyfter av hela polskon.


28 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Börja med att läsa ur felkoder.

Det du ser på bilen är två stycken säkringar.
Skall du lossa polskon så lossar du bara lilla muttern upptill och lyfter av hela polskon.

Tacker. Så då bryts allt. Tenkte kanskje det va en ide att inte bryta båda två (säkringarna), va nu skilnaden är...

28 Inlägg
måndag 05:52
Trådstartare
#5
Nytt problem innan jag hunnit kolla felkoder...

Fått varning för el-system "service snarast" (rød varning).
Verkar som generatorn/dynamo tagit kvällen.

Efter varningen dyk upp, körde dotteren 3-4 mil och jag mätte batterispenningen til under något under 12V (motorn inte i gång).
Startar motorn och precis noll lyft i spänning. Det är ett Varta "Silver Dynamic".

Lånade en så-kalad "7 amp laddare" som stod hela natten, men får inte högre än 12,6V

Funderar på att byta båda generator och batteri nu...

Kom över denna video, men den visar vel en bensin, jag har diesel.
Han her måste inn via högerhjulet för att komma åt remmarna.
Är det enklare el. svårare på min diesel, att komma åt?
https://www.youtube.com/watch?v=25W5VchY8CE

Tackar mycket för tips/triks.
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-3093cf49a25dad8b48655ab205607452.jpg
Senast redigerat av mci (måndag 21:28)

3 626 Inlägg
måndag 09:06
#6
Får inte laddaren upp spänningen högre än 12.6v ännu ansluten eller som vilospänning?

Som vilospänning efter några minuter är det kanske rätt ok. Inte toppskick, men fungerande batteri.

Är det 12.6 med laddaren ansluten trots att den laddat en stund är batteiet kass. Dom kan rasa plötsligt.
Troligen en cell som rasat isf. Då försvinner ca 2v.  Det är 6 celler om 2 v var i serie.
Jag har själv råkat ut för det 2ggr. Senast i en husvagn. Det överhettade batteriladdaren så den nästan tog eld när den kämpade att nå 13.9v för att sen gå över i underhållsladdning.

Spänningen ska vara ca 14v med motor igång men har en cell rasat kanske inte systemet fungerar rätt.

Med en större portion tur kan detta nu vara hela felet, då spänningsfall skapar märkliga syndrom

I övrigt tycker jag du ska då felkoder utläsa om felet inte försvann med nytt batteri och ev generator, beroende på första frågorna.
Senast redigerat av Mossan1 (måndag 09:17)

28 Inlägg
måndag 21:09
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Får inte laddaren upp spänningen högre än 12.6v ännu ansluten eller som vilospänning?

Som vilospänning efter några minuter är det kanske rätt ok. Inte toppskick, men fungerande batteri.

Är det 12.6 med laddaren ansluten trots att den laddat en stund är batteiet kass. Dom kan rasa plötsligt.
Troligen en cell som rasat isf. Då försvinner ca 2v.  Det är 6 celler om 2 v var i serie.
Jag har själv råkat ut för det 2ggr. Senast i en husvagn. Det överhettade batteriladdaren så den nästan tog eld när den kämpade att nå 13.9v för att sen gå över i underhållsladdning.

Spänningen ska vara ca 14v med motor igång men har en cell rasat kanske inte systemet fungerar rätt.

Med en större portion tur kan detta nu vara hela felet, då spänningsfall skapar märkliga syndrom

I övrigt tycker jag du ska då felkoder utläsa om felet inte försvann med nytt batteri och ev generator, beroende på första frågorna.

Har i dag köpt nytt batteri, ny generator och en egen laddare (den andra var bara lånad).
För att få hem dom tunga grejorna måste vi bruka bilen...under 2 mil til F....Biltema. Dotteren körde och jag ba henne la motoren gå medan hon väntade.
Efter några minuter på tomgång ble plutslig styrservoen død, så jag fikk köra tilbaks hem med mycket tungt ratt...

Undervägs slutade lampor att fungera, plutsligt blinkade dom, försvann, kom tilbaks - ett reellt sirkus.
Vel hemma ville inte lamporna på dash + några på utsidan släcka. Multimeteret visade 7 volt på batteriet.
Kanskje inte merkvärdigt att det var varningslamp-sirkus smile

Med min nya laddare ville inte spenningen stiga innan jag kopplad bort pluss-polen, då gikk det kun få minuter och batt var på 12+ V.
Kan det va kortslutning i generator/regulator som "hänger på" och dro ner spenningen reell
Skal kolla lite senare, om inte i morgon, innan jag byter batteriet...

Edit:
Laddad det nya batteriet bara nån timmar (på golvet i entreen) i går.
Höll ca 13volt i dag, men under laddning i går var det över 14,nånting...



Till info:
Generator Art.nr. 63-655 (NOK 1599,-)
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele … 2000037800
Startbatteri SMF, 12 V, 88 Ah - Art.nr. 80-2902 (NOK 1299,-)
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt … 2000049729
Batterilader IP68, 12 V, 4 A - Art.nr. 37-754 (NOK 399,-)
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt … 2000035786
(Köpte en enkel laddare. Om jag måste veta ström/spenning, har jag multimeter/amperemeter).
Senast redigerat av mci (torsdag 12:29)

28 Inlägg
måndag 21:36
Trådstartare
#8
Tittat på generatorns placering, under nåt med massa slangor.
Dieselpump?

Går det att lyfta upp detta och få ur generatorn utan att koppla från dieselslangor?
Hoppas det....

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-cf8878efa3eb1a63281a9f15b5c87922.jpg

Tar gärna tips från nån som har bytt generator/dynamo på en dieselmodell.
Måste man frånkoppla denna diesel-slang-klumpen precis ovan generatorn?
(har inte torsat/orkat starta skruva...)
Senast redigerat av mci (onsdag 10:56)

28 Inlägg
torsdag 12:31
Trådstartare
#9
mci skrev:
Tittat på generatorns placering, under nåt med massa slangor.
Dieselpump?

Går det att lyfta upp detta och få ur generatorn utan att koppla från dieselslangor?
Hoppas det....

Nu vet jag. Svarta huset är dieselfilter-behållare.
Såg en video om hur den öppnades. Nu är jag lite tryggare på att det gå att plocka bort den för adkomst til generatorn...
Måste bruke lite semester till detta...

PS! Detta är tydligen en "Ford Duratorq" D4204T Engine, som sitter i mer än bara Volvo...
Senast redigerat av mci (torsdag 12:35)

28 Inlägg
Igår 17:54
Trådstartare
#10
Har nu demonterad höger innerskärm og skruvad loss dieselfilter-housing, och dynamo godt tilgängligt ovanfrån.

Många videos visar hur man med en stor torx-bit kan vrida på bältstrammar-armen (nere bakom hjulet).
Problemet är att jag inte har tilgång til något bältstrammar-arm.
Jag ser bara två remskivar från sidan.

Har en teori om att dom två övra bulterna på dynamo kan tas bort och tilta dynamo mot bilens front, och då lossna bältet.
Men bara gissning.

Någon som vet detta?

Min modell är annorlunda än dom videoerna jeg har funnit.https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-1782f5af49b6658b403d86f81151b865.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-ee7990c9da276ad0c1ed47e543b8bf91.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-2eefe1c1b5647558a962942f025cbb81.jpg
Senast redigerat av mci (Igår 18:24)


Sök