2456
Sök

Behöver fylla på motorolja, okej att blanda dessa?

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
413 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-fa45a38d9aa734b61f71e007be8d4cbb.jpg

Jag behöver fylla på lite olja i min quattro pga ett oljeläckage som nu är åtgärdat i väntan på nya oljefilter o ny olja. Är det okej att blanda/fylla på med 5w20 helsyntet i 15w50 helsyntet som jag normalt kör på? Kommer inte köra några längre sträckor innan jag byter olja helt o hållet.
Senast redigerat av UrPeppe (för 1 timme sedan)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

3 673 Inlägg
för 6 timmar sedan
Nja, inte tror jag motorn kommer skära nu på sommaren, men jag hade alla dagar I veckan köpt 1l av rätt typ.
Dom hade väldigt olika egenskaper

6 475 Inlägg
för 6 timmar sedan
Vilket bilmärke???
Det står på oljedunken vilka specar som gäller.
För VW /Audi 5Wx40 helsyntetolja  t.ex så gäller WV 502 00 ,505 00.
Självfallet ska du använda helsyntetolja och är det en nyare Audi (från 1990 och framåt) så skulle jag tro att ovanstående specar gäller. Om du kan använda/blanda dina oljo?? -Visst! Men varför inte åka till t.ex Biltema och köpa en dunk med ovanstående oljor.

413 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Vilket bilmärke???
Det står på oljedunken vilka specar som gäller.
För VW /Audi 5Wx40 helsyntetolja  t.ex så gäller WV 502 00 ,505 00.
Självfallet ska du använda helsyntetolja och är det en nyare Audi (från 1990 och framåt) så skulle jag tro att ovanstående specar gäller. Om du kan använda/blanda dina oljo?? -Visst! Men varför inte åka till t.ex Biltema och köpa en dunk med ovanstående oljor.

Okej jag tror jag försöker få tag i olja med rätt specifikation istället. Det är högst tillfälligt jag skall ha den men som du säger bättre att få tag i olja med rätt spec.

Audi Sport ///
Quattro 4-ever

413 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Nja, inte tror jag motorn kommer skära nu på sommaren, men jag hade alla dagar I veckan köpt 1l av rätt typ.

Ja det är ju alltid bättre att fylla på med rätt typ men här i stan är det omöjligt att hitta någon 15w50 olja men jag skulle nog iafall leta reda på en med rätt specifikationer då jag såg att denna inte är riktigt rätt spec på.

Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Fri fart för ett fritt folk!
14 696 Inlägg
för 4 timmar sedan
UrPeppe skrev:
Mossan1 skrev:

Ja det är ju alltid bättre att fylla på med rätt typ men här i stan är det omöjligt att hitta någon 15w50 olja men jag skulle nog iafall leta reda på en med rätt specifikationer då jag såg att denna inte är riktigt rätt spec på.

15w50 låter som någon diesel olja till en gammal lastbil eller buss smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 211 Inlägg
för 4 timmar sedan
Genom att blanda dom 2 oljorna så får man en ca 10W-40 olja
så det är nog bara att hinka i

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

413 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Growe skrev:
UrPeppe skrev:
Mossan1 skrev:

15w50 låter som någon diesel olja till en gammal lastbil eller buss smile

Kör min quattro på Motul 300V Competition 15w50 men behöver nu fylla på någon liter tillfälligt i väntan på att kunna byta olja.
Senast redigerat av UrPeppe (för 1 timme sedan)

Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Sök