1721
Sök

Trimma

3 Inlägg
måndag 21:31
Trådstartare
#1
Hej vill trimma min sharan 1.8t orginal har den 150hk mitt mål är att få upp den till 300 hk vad måste göras kom med ärliga svar om de lönt o göra det på denna bil

680 Inlägg
måndag 21:54
#2
Ingen aning om det är lönt att göra på din bil.

Till din fördel så har du redan turbo och det enda du behöver göra i teorin är:

Större turbo
Större spridare
Wastegate (?)
Intercooler/större intercooler
Kanske annat avgassystem / downpipe
Mappning

En enkel optimering av exempelvis BSR sätter dig nog i 200hk området. Men för att komma högre måste du börja installera nya grejer.

Professionell hatare

680 Inlägg
måndag 21:58
#3
https://www.bar-tek.com/tuning-guide-fo … erformance

Verkar som att du behöver göra det jag skrev ovan, men också montera H-stakar och ny koppling som klarar av effekten.

Katalysatorn är för nära turbon enligt artikeln och avgastemperaturerna blir för höga om du inte monterar annan katalysator.

Professionell hatare

3 064 Inlägg
måndag 22:33
#4
Ett ärligt svar?
Nej.
Hade det varit en VR6 Sharan så hade det varit häftigt med överladd, men en 1.8t?.. nja.


3 Inlägg
måndag 23:40
Trådstartare
#5
Då blir det bsr ?? tack för ärligheten

Fri fart för ett fritt folk!
14 697 Inlägg
för 16 timmar sedan
#6
Jesper328 skrev:
Ett ärligt svar?
Nej.
Hade det varit en VR6 Sharan så hade det varit häftigt med överladd, men en 1.8t?.. nja.

1.8t är en underskattad motor..   den är väldigt bra..

300hk ska orginal kolvar och stakar klara   över det så är det h-profil som gäller om jag inte minns fel. 

men det är en del grejer som måste bytas så klart  turbon är i storlek med en gräsklippar turbo smile

https://www.turbo-parts.de/en/Turbo-kit … 41311.html

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 697 Inlägg
för 16 timmar sedan
#7
Blanke skrev:
Ingen aning om det är lönt att göra på din bil.

Till din fördel så har du redan turbo och det enda du behöver göra i teorin är:

Större turbo
Större spridare
Wastegate (?)
Intercooler/större intercooler
Kanske annat avgassystem / downpipe
Mappning

En enkel optimering av exempelvis BSR sätter dig nog i 200hk området. Men för att komma högre måste du börja installera nya grejer.

det första man ska göra är att byta turbon  med s3ans grejer så är det väll 260-265hk som det stoppar på   
då är det turbo och spridare.. över det så måste man börja riva rejält i dom..  men 260hk mot 150 är rätt stor skillnad endå smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 064 Inlägg
för 11 timmar sedan
#8
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Ett ärligt svar?
Nej.
Hade det varit en VR6 Sharan så hade det varit häftigt med överladd, men en 1.8t?.. nja.

1.8t är en underskattad motor..   den är väldigt bra..

300hk ska orginal kolvar och stakar klara   över det så är det h-profil som gäller om jag inte minns fel. 

men det är en del grejer som måste bytas så klart  turbon är i storlek med en gräsklippar turbo smile

https://www.turbo-parts.de/en/Turbo-kit … 41311.html

Givetvis, har själv gått i tankarna länge om något fyrhjulsdrivet med en sådan maskin.
..men i en Sharan? lol
Senast redigerat av Jesper328 (för 11 timmar sedan)


Fri fart för ett fritt folk!
14 697 Inlägg
för 11 timmar sedan
#9
Jesper328 skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Ett ärligt svar?
Nej.
Hade det varit en VR6 Sharan så hade det varit häftigt med överladd, men en 1.8t?.. nja.

1.8t är en underskattad motor..   den är väldigt bra..

300hk ska orginal kolvar och stakar klara   över det så är det h-profil som gäller om jag inte minns fel. 

men det är en del grejer som måste bytas så klart  turbon är i storlek med en gräsklippar turbo smile

https://www.turbo-parts.de/en/Turbo-kit … 41311.html

Givetvis, har själv gått i tankarna länge om något fyrhjulsdrivet med en sådan maskin.
..men i en Sharan? lol

kanske skaffat en massa ungar och nu försöker hitta en utväg att ha något form av liv kvar

Kör fort så hinner inget hända...

680 Inlägg
för 5 timmar sedan
#10
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Growe skrev:

1.8t är en underskattad motor..   den är väldigt bra..

300hk ska orginal kolvar och stakar klara   över det så är det h-profil som gäller om jag inte minns fel. 

men det är en del grejer som måste bytas så klart  turbon är i storlek med en gräsklippar turbo smile

https://www.turbo-parts.de/en/Turbo-kit … 41311.html

Givetvis, har själv gått i tankarna länge om något fyrhjulsdrivet med en sådan maskin.
..men i en Sharan? lol

kanske skaffat en massa ungar och nu försöker hitta en utväg att ha något form av liv kvar

Det jag tänkte också. Känner bara en person med en Sharan och det är en familjefar. Jag försökte arbeta på bilen någon gång men dom köpte såklart fel på ALLA delar och ingenting gick min väg för att framvagnen var så rostig.

Professionell hatare


Sök