1844
Sök

Går snålt efter trimning.

166 Inlägg
för 8 timmar sedan
Nja tjuvluft går det väl snålt?
Du får in mer luft i motorn som LMM inte mättupp därav skickar datorn på för lite soppa jämfört med mängd luft som tagit sig in (LMM uppmätt luft + tjuvluft).

Rökmaskin är ju väldigt smutt för just sånt här. xD

684 Inlägg
för 7 timmar sedan
turboblondie skrev:
Så testkört och resultatet blev att den går lite snålt även på tomgång.
Afr 15-16 på tomgång med lite vandrande tomgång.
Ettans växel drar den iväg som vilken bil som.
Afr ligger allt mellan 14-16 och börjar gasa lite då ligger afr typ samma och den varvar ut hyfsat med sina 0.6 i ladd.
Växlar dom vanligt och gasar åter igen men nu ligger afr 17-18 och den rycker smått och vill inte acca typ alls förrän om en liten stund typ som att den måste hämta sig.
Om det inte är kabelhärvan som är felkopplad vad är det då?
Om den nu måste hämta sig en stund så i min tanke är det dåligt soppatryck men sitter ju helt ny walbro 255 pump och ingen kopia.
Hur kan den isf ge dåligt tryck.
Sitter ju helt nya ledningar och filter.
Tom satt direktström från batteriet bak i skuffen via ett relä så borde ju få ström.
Tillbaka på den vandrande tomgången, kan det vara nån tjuvluft?
Tjuvluft borde väl ge fet bränsleblandning eller jag tänker fel?
Tex insugningspackningen om den skulle vara dålig fast motorn har typ gått 1000 mil sen renovering.
Slut på idéer nu men tänker inte ge mig för en 230fk med gröna spridare och 19t och allt det där borde ju gå bra

Eller så har du modifierat motorn så pass mycket att original ECU inte längre kan anpassa sig till förändringarna. Bränslet kan justeras ungefär 15% upp och ned.

Kanske dags för nytt sprut? Eller byt till annat chip och se hur den reagerar.

Om det var fel på kabelhärvan, och jag antar då att du menar att vissa sensorer inte är inkopplade korrekt. Då får du börja gå till varenda sensor till motor och dubbelkolla funktionen. Tveksamt att tempgivare ska orsaka det här problemet. Om något MAF som är fel men hur? Ingen aning.

Professionell hatare

684 Inlägg
för 7 timmar sedan
Måste vara ett mindre vakuumläckage om det är det som är problemet. Nog litet för att bara orsaka konstig tomgång och "lite" tunnare AFR.

Exempelvis när min tomgångsmotor har fallit ur så har tomgången landat på 3000 varv konstant.

Ska inte dessa LH-system ha lambdasensorer för att uppmäta bränslemängden? Hade inte den då kompenserat för tjuvluften som finns? Om hålet då inte är utöver 15% kapaciteten. Går det att mäta värdena från lambdan innan ECU börjar trimma bränslemängden?
Senast redigerat av Blanke (för 7 timmar sedan)

Professionell hatare

Fri fart för ett fritt folk!
14 700 Inlägg
för 7 timmar sedan
Blanke skrev:
turboblondie skrev:
Afr ligger allt mellan 14-16 och börjar gasa lite då ligger afr typ samma och den varvar ut hyfsat med sina 0.6 i ladd.
Växlar dom vanligt och gasar åter igen men nu ligger afr 17-18 och den rycker smått och vill inte acca typ alls förrän om en liten stund typ som att den måste hämta sig.
Om den nu måste hämta sig en stund så i min tanke är det dåligt soppatryck men sitter ju helt ny walbro 255 pump och ingen kopia.
Tom satt direktström från batteriet bak i skuffen via ett relä så borde ju få ström.
Tex insugningspackningen om den skulle vara dålig fast motorn har typ gått 1000 mil sen renovering.
Slut på idéer nu men tänker inte ge mig för en 230fk med gröna spridare och 19t och allt det där borde ju gå bra

Eller så har du modifierat motorn så pass mycket att original ECU inte längre kan anpassa sig till förändringarna. Bränslet kan justeras ungefär 15% upp och ned.

Om det var fel på kabelhärvan, och jag antar då att du menar att vissa sensorer inte är inkopplade korrekt. Då får du börja gå till varenda sensor till motor och dubbelkolla funktionen. Tveksamt att tempgivare ska orsaka det här problemet. Om något MAF som är fel men hur? Ingen aning.

ja Lh2.4 är ju hedenhös och väldigt korkat system.    lambdasonden är stendum och dessutom stängs den av under full gas.

Kör fort så hinner inget hända...

684 Inlägg
för 6 timmar sedan
Growe skrev:
Blanke skrev:
turboblondie skrev:

ja Lh2.4 är ju hedenhös och väldigt korkat system.    lambdasonden är stendum och dessutom stängs den av under full gas.

Jasså? Tycker folk prisar lh 2.4 mot lh 2.2. Men lh 2.2 utför inga justeringar alls så vitt som jag vet, har inte förmågan till att göra det. Drar man lambdasonden så går den enbart lite rikare på tomgången.

Men en lambda som stänger av vid fullgas låter ju väldigt bra och effektivt för effekt! Tycker min bredbandslambda är onödig under full gas, kastar mig massa siffror men vem orkar ens bry sig. Den går ju som den ska!

Professionell hatare

Sök