Bygger elbil på en Volvo S70. Första provkörningen klar! Finns några spöken kvar att jaga innan bilen ska besiktas på nytt, häng på! Vill du bygga om din bil? Hör av dig så hjälper jag dig. 070-2960636
Ja om din aldrig släcks så är det snarare någon signal som saknas.
Annars borde den släckas när du startar och sedan när du börjar rulla så borde den sätta felkod isf.
Vilken årsmodell har du på kärran? Kan du inte köra med felkodsläsare? Är det en 98 måste du väl köra Vol-FCR, men vid 00 borde du kunna ha vanliga obd läsare.
Ja om din aldrig släcks så är det snarare någon signal som saknas.
Annars borde den släckas när du startar och sedan när du börjar rulla så borde den sätta felkod isf.
Vilken årsmodell har du på kärran? Kan du inte köra med felkodsläsare? Är det en 98 måste du väl köra Vol-FCR, men vid 00 borde du kunna ha vanliga obd läsare.
Får mäta hela systemet på lördag, alla givare och kablar, söka kabelbrott osv, annars så har jag förstått att det är vanligt med en lödning i abs-styrenheten som brukar ge sig.. Har även läst mig till att själva tändningslåset kan va ett problem. Vi får se vad jag hittar på lördag.
Min är en 1997, den funkar inte med vanliga felkodsavläsare "såklart" Här behövs ett speciellt volvoprogram då de va i brytet mellan blinkkoder och obd.
Denna pump är inte tillräckligt stark för att orka ge det vacuum jag behöver. Så ni som kopierar mitt mästerverk vet nu att denna pump inte funkar. Jag behöver alltså köpa en biffigare modell. Suck, ett steg fram, två steg bakåt. Men det är ju såhär det funkar när man sätter ihop saker som inte ska leka med varandra hehe
Noterade att 12V-batteriet är Litium. Har detta en inbyggd BMS eller uppkoppling till vadå? Bilen bör väl veta hur mycket den ska ladda detta?
En annan fråga är hur du löser problemet med värme/kyla i kupé?
12v batteriet har inbyggt bms, det tar ej emot laddning när det känner att det överladdas, det stänger även av om det blir en kortslutning i 12v systemet, eller om det tas ut för mycket ampere plötsligt.
Denna bil är aldrig tänkt att den ska få ac. Nästa bil jag bygger kommer jag göra ac i.
Till värme så kan jag gå olika vägar, men det behövs inte värme för att gå igenom en besiktning, så länge du har fläkt på framrutan "defrost" så räcker det för att bli godkänd.
Jag kommer nog att montera en värmare som går på diesel i denna bil, en sån som är vattenburen, & på så vis kan jag ansluta den till bilens egna värmeelement. Med en dieselvärmare så tar jag inte energi från 30kwh batteriet, på så vis behåller jag räckvidd på vintern.
Så nu om någon fler undrar så behöver man inte skicka canbus signaler eller skapa nån vevaxelsignal till motorstyrningen eller annat för att göra abs glad, se bara till att alla givare är hel så kan man montera vilken motor som helst i en volvo s70, iallafall om den är byggd 1997.
Söker nu fler som vill bygga om sin bil till eldrift. Är du intresserad eller känner någon som vill bygga om sin bil? Bor du i Umeå och behöver hjälp med ett liknande projekt? Hör av dig så hittar vi på nått!
Noterade att 12V-batteriet är Litium. Har detta en inbyggd BMS eller uppkoppling till vadå? Bilen bör väl veta hur mycket den ska ladda detta?
En annan fråga är hur du löser problemet med värme/kyla i kupé?
12v batteriet har inbyggt bms, det tar ej emot laddning när det känner att det överladdas, det stänger även av om det blir en kortslutning i 12v systemet, eller om det tas ut för mycket ampere plötsligt.
Denna bil är aldrig tänkt att den ska få ac. Nästa bil jag bygger kommer jag göra ac i.
Till värme så kan jag gå olika vägar, men det behövs inte värme för att gå igenom en besiktning, så länge du har fläkt på framrutan "defrost" så räcker det för att bli godkänd.
Jag kommer nog att montera en värmare som går på diesel i denna bil, en sån som är vattenburen, & på så vis kan jag ansluta den till bilens egna värmeelement. Med en dieselvärmare så tar jag inte energi från 30kwh batteriet, på så vis behåller jag räckvidd på vintern.
Jag råkar ha en Eberspächer vattenvärmare på 5kW liggande. Helt ny med tillbehör. Hör av dig via pm om intresse finns.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nu är det dags för att Färdigställa bilen för en besiktning.
Att göra fram tills dess är följande:
1. Fixa nya bussningar till krängningshämmarna. "Gnekar" 2. Byta fjäderbenslager. "Gnekar" 3. Montera högspänningskablar bättre under bil. "Idag plåtskruv" 4. Montera kablar i motorrummet permanent. 5. Byta vakuumpump till starkare modell. "Bromsservo" 6. Skyddsplåt under för kablar/batteri. 7. Tankband för batterierna under bil. "Extra säkerhet" 8. Allmän kontroll.
Sedan måste allt skrivas ned och göras dokument på såklart.
Sen tror jag den borde ta sig igenom en provning faktiskt. Görbart på en månad? Hoppas det, för nu är det dags att sätta det som en deadline!
Har ringt och bokat möte med en som jobbar på besiktningen nära där jag bor, får se vart det leder.
Tror ni jag behöver göra nått mer? Nån kanske ser stt nått mer borde va bra o göra?