3605
Sök

Knarrande ljud när vi backar och lös plåt under bilen?

172 Inlägg
måndag 19:38
Trådstartare
Sedan va 3 veckor tillbaka har det skallrat en hel del när vi backar med vår Volkswagen Cross Up (från 2016). Det har låtit som något sitter löst. Vi har inte märkt det när vi kör framåt utan speciellt när vi backar och man släpper upp kopplingen till en specifik postition. Idag tittade jag under bilen och mörkret att en plåt sitter löst. När jag rörde vid plåten droppar det också vatten från undersidan ungefär i höjd med framhjulen (kan i och för sig vara kondens från ACn men jag nämner detta ändå). Jag misstänker att det eventuellt är den här lösa plåten som orsakar ljudet. Jag filmade allt med telefonen om någon vill titta för att få en bättre uppfattning om vad jag menar. Finns det någon här som har en aning om vad det är för plåt? Om min misstanke om att det är detta som orsakar knarrandet när vi backar är korrekt och isåfall vad det skulle kunna tänkas kosta att få det åtgärdat på en bilverkstad? Google Gemini säger att det är värmeskölden som skyddar avgasröret, och det låter ju rimligt, men jag vill gärna fråga er också. Tack på förhand!

https://youtu.be/IeDmGRF0DmI
Senast redigerat av Flamslag (måndag 19:46)

4 558 Inlägg
måndag 21:48
Ja,där har du hittat orsaken till "skramlet knarret"

172 Inlägg
Igår 15:24
Trådstartare
Vi lämnade in vår Volkswagen UP till en bilverkstad i Göteborg idag och jag fick precis ett tråkigt samtal. De menar att det knarrande ljudet kommer från växellådan och rekommenderar att vi byter den. Offerten vi fick från dem för bytet av växellådan landade på  17000kr. Jag har precis varit i kontakt med bilhandlaren vi köpte den av (oktober förra året) och de slår ifrån sig allt ansvar kring att felet skulle vara ursprungligt. Hela kostnaden kommer troligen såldes på oss då vår helförsäkring inte täcker detta. Vad gör man i ett sånt här läge? Ringer runt och försöker få offerter från olika bilverkstäder som eventuellt kan vara billigare eller bara låter verkstaden som fann felet årgärda det? Kanske finns det en verkstad som kan laga växellådan och så vi inte behöver byta den men jag misstänker att det är nästan en lika dyr historia, Jag tror också att trycka mer på bilhandlaren och hävda att detta är ett ursprungsfel inte kommer leda någonvart. "All in all" en ganska trist situation då vi bara ägt bilen sen i oktober förra året och hade förhoppningar om en bra upplevelse när vi köpte den av en stor bilhandlare.

6 495 Inlägg
Igår 16:10
Börja med att skruva dit värmeskölden! Hur enkelt som helst att fixa ,bara att åka till en gör det själv hall och hissa upp eller hissa upp med domkraften som du har hemma.

3 691 Inlägg
Igår 16:12
En vanlig manuell då antar jag eftersom det kalaset "bara" kostade 17kkr?

Om den inte lät illa vid köpet, och inget oljeläckage nämns, så är felet inte ursprungligt utan uppstått efter.

Manuella brukar annars hålla hyfsat bra.
Men allt kan paja....

Men som föregående säger: sätt fast skölden först.  Man har hört historier om vansinnigt fel diagnoser av verkstäder, och byter dom låda och SEN plåten om den ännu låter får du nog aldrig veta ....

Patentband / hålband är bra att hålla i lossnade värmeplåtar. Man böjer upp vid ett hål i var ända så man kan dra ned en skruv och mutter som en typ slangklamma.

Sitter plåten i karossen är plåtskruv och karosseribricka bra, men, se upp för att skada ev kabelstammar på insidan.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 16:20)

172 Inlägg
Igår 16:34
Trådstartare
jaka54 skrev:
Börja med att skruva dit värmeskölden! Hur enkelt som helst att fixa ,bara att åka till en gör det själv hall och hissa upp eller hissa upp med domkraften som du har hemma.

Värmeskölden är redan fastsatt igen och knarrandet försvann, det usprungliga skälet till att vi lämnade in bilen är alltså fixat. Jag antar att växellådan var något de upptäckte i samma veva. Är alltid lite tveksam till bilverkstäder dock, men han bedyrade att växellådan måste bytas så då är det väl detta som gäller. Kan inte säga att jag hört/kännt eller upplevt att det skulle vara något fel med växellådan dock, men så är jag tyvärr väldigt okunnig när det kommer till sådant här också.
Senast redigerat av Flamslag (Igår 16:37)

3 691 Inlägg
Igår 17:10
Flamslag skrev:
Vi lämnade in vår Volkswagen UP till en bilverkstad i Göteborg idag och jag fick precis ett tråkigt samtal. De menar att det knarrande ljudet kommer från växellådan och rekommenderar att vi byter den.

Flamslag skrev:
Värmeskölden är redan fastsatt igen och knarrandet försvann, det usprungliga skälet till att vi lämnade in bilen är alltså fixat.

Här är det något som inte stämmer med informationen av någon.

Flamslag skrev:
Jag antar att växellådan var något de upptäckte i samma veva.

Än mer märkligt, och att inga andra fel har märkts av.....

172 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Flamslag skrev:
Vi lämnade in vår Volkswagen UP till en bilverkstad i Göteborg idag och jag fick precis ett tråkigt samtal. De menar att det knarrande ljudet kommer från växellådan och rekommenderar att vi byter den.

Flamslag skrev:
Värmeskölden är redan fastsatt igen och knarrandet försvann, det usprungliga skälet till att vi lämnade in bilen är alltså fixat.

Här är det något som inte stämmer med informationen av någon.

Flamslag skrev:
Jag antar att växellådan var något de upptäckte i samma veva.

Än mer märkligt, och att inga andra fel har märkts av.....

Jag förstår att det låter lite märkligt men jag upplever att ?knarrandet? försvann när det satte fast värmeskölden trots att dom sa att ljudet beror på att växellådan är på väg att haverera. Jag kan ha fel för jag har inte gjort någon grundlig undersökning av detta. Att jag inte märkt något fel på växellådan trots att han sa att det är uppenbart när man kör kan också ha och göra med min okunskap. Kanske att det hat varit lite svårt att få in backen emellanåt men det är det enda jag märkt. Hursomhaver så lutar det åt att vi får lämna in bilen och få det åtgärdat.

4 558 Inlägg
för 21 timmar sedan
Kör o prova ett tag till, är knarret/skramlet borta så.är det väl bra.
Det värsta som kan är ju att lådan verkligen rasar..

6 495 Inlägg
för 20 timmar sedan
Har "knarrandet" upphört och bilen beter sig normalt när du växlar så är ju allt frid och fröjd!
Du måste ju fråga dig själv... Vad bilfirman grundade sin bedömning  på att det skulle vara fel på växellådan!! Ring firman och hör efter om du är nyfiken...jag är det definitivt!

172 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Har "knarrandet" upphört och bilen beter sig normalt när du växlar så är ju allt frid och fröjd!
Du måste ju fråga dig själv... Vad bilfirman grundade sin bedömning  på att det skulle vara fel på växellådan!! Ring firman och hör efter om du är nyfiken...jag är det definitivt!

Jag frågade honom om han var säker på att växellådan behöver bytas och han menade att det är helt uppenbart när man kör att den sjunger på sista versen. En närmare beskrivning om så gav han inte. Som okunnig är det väldigt svårt då man alltid är i händerna på de som kan bättre och de kan i princip säga vad som helst och det är väldigt svårt att utröna exakt hur mycket sanning det ligger bakom bedömningen. Jag upplever dock att just den här oberoende bilverkstan är seriös och jag kan inte göra mer än att ta honom på orden, jag är beroende av bilen då jag pendlar till jobbet och jag kan inte riskera att något händer på E6:an påväg till jobbet. Jag hade dock en lång diskussion med min fru som är mer av uppfattningen att varför inte köra ett tag och se, hon är lite mer skeptisk, men vi svor också över det faktum att vi inte känner någon som är lite mer haj på bilar (på riktigt) som vi kan fråga om råd när något inträffar eller låta provköra bilen. Okunskap kostar oftast väldigt mycket pengar. Hade gärna gått en sommarkurs i motorteknik om det fanns. Vi funderar lite på att ta den till en annan bilverkstad för att få ett andra utlåtande. Kan det vara en bra idé när det handlar om så här mycket pengar ändå?
Senast redigerat av Flamslag (för 19 timmar sedan)

* Voff voff *
10 989 Inlägg
för 9 timmar sedan
Ni ska definitivt ta bilen till någon för ett andra utlåtande. Dock helst utan att berätta varför, dvs inte servera dom med "felet".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 720 Inlägg
för 9 timmar sedan
vet inte om jag missar något  men du hittar en lös plåt under bilen  och bilen låter konstigt vid backning ljudet försvinner när plåten nu sitter fast.. 

var i den bilden kommer växelådan in..  om ursprungsfelet är löst så är det väll inget annat fel. 

låter väldigt väldigt märkligt måste jag säga.  för om jag tolkar det rätt är det inga fel på bilen. om vi bortser från något verkstaden säger right?

eller har du ett problem med bilen om vi bortser från verkstadens påstånde om man helt enkelt tar bort den tanken helt

utan bara kör bilen utan att någon bakgrundshistoria  är det några fel på bilen?!

Kör fort så hinner inget hända...

3 691 Inlägg
för 7 timmar sedan
Som sagt, be någon annan köra bilen.
Är det så uppenbart behöver man inte vara expert, men varför inte en annan verkstad.
Antagligen handlar det om missljud, snarare än funktion.
För ljud är verkligen något subjektivt.
Jag har en bekant som jobbade på däckverkstad för länge sedan. (80tal)
En kund ville ha balansen kollad på en gammal Saab för den "skakade lite"  Bilen  rullade på fälgen höger bak. 
Han nämnde inget om ljud....
Tro mig, det skulle låta REJÄLT så absoluta majoriteten av människor skulle stanna bilen och titta. Inte han.

43 Inlägg
för 7 timmar sedan
Flamslag skrev:
Jag frågade honom om han var säker på att växellådan behöver bytas och han menade att det är helt uppenbart när man kör att den sjunger på sista versen. En närmare beskrivning om så gav han inte. ...............

Fråga honom efter en "närmare beskrivning",
eftersom du/ni inte upplever nåt fel.
Det är förstås inte "helt uppenbart" (som han sa) om inget uppenbarar sig för Dig/Er när ni kör.

Hur långt har bilen gått?

????????????????????????????????????????????????????????
Senast redigerat av Blixen (för 7 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 720 Inlägg
för 4 timmar sedan
Mossan1 skrev:
En vanlig manuell då antar jag eftersom det kalaset "bara" kostade 17kkr?

Om den inte lät illa vid köpet, och inget oljeläckage nämns, så är felet inte ursprungligt utan uppstått efter.

Manuella brukar annars hålla hyfsat bra.
Men allt kan paja....

Men som föregående säger: sätt fast skölden först.  Man har hört historier om vansinnigt fel diagnoser av verkstäder, och byter dom låda och SEN plåten om den ännu låter får du nog aldrig veta ....

Patentband / hålband är bra att hålla i lossnade värmeplåtar. Man böjer upp vid ett hål i var ända så man kan dra ned en skruv och mutter som en typ slangklamma.

Sitter plåten i karossen är plåtskruv och karosseribricka bra, men, se upp för att skada ev kabelstammar på insidan.

tror inte upen finns som automat tack och lov.. smile 
e-upen är iof "automatisk" eftersom den inte har några växlar så vete tusan vad man ska räkna en sån som..

Mossan1 skrev:
Som sagt, be någon annan köra bilen.
Är det så uppenbart behöver man inte vara expert, men varför inte en annan verkstad.
Antagligen handlar det om missljud, snarare än funktion.
För ljud är verkligen något subjektivt.
Jag har en bekant som jobbade på däckverkstad för länge sedan. (80tal)
En kund ville ha balansen kollad på en gammal Saab för den "skakade lite"  Bilen  rullade på fälgen höger bak. 
Han nämnde inget om ljud....
Tro mig, det skulle låta REJÄLT så absoluta majoriteten av människor skulle stanna bilen och titta. Inte han.

hade en kund som ringde polarns verkstad när jag var där en skoda felica  hon sa att hjulagret börjat låta lite.  så bad henne komma förbi när vi hissade upp bilen fick jag ena bakhjulet i näven..   det hon sa just hänt hade hållt på en stund men så klart när trumman låg i mot backarna det var förstå då hon tyckte det lät om hjulagret..  det blev rätt dyrt då trumman var totalt skrot smile

Kör fort så hinner inget hända...

172 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Både jag och frun har kört runt med bilen en hel del idag, både backat och kört framåt på det sättet som förut direkt orsakade knarrandet och verkligen lyssnat, ljudet är helt borta och vad gäller missljud från växellådan eller att det skulle vara något fel när vi växlar kan vi inte urskilja. Rent spontant känns det som bilmekanikern testade bilen lite snabbt och trots det blev övertygad att det inte var den lösa värmeskölden som orsakade missljudet utan växellådan (han sa att det låter som det kommer från motorn nämligen) och sedan direkt ringde till oss med det utlåtandet. Jag tror inte han testade att köra runt med bilen efter att han satt på värmeskölden då jag fick be honom att fästa den då han ringde tillbaka till oss. Kan det helt enkelt vara så att han gjorde en felaktig analys och att han struntade i att köra runt med bilen efter att han fäst värmeskölden? Efter att vi testkört bilen idag så känns det scenariot ganska troligt. Å andra sidan så kan han ju säkerligen mycket mer än oss och kanske även gör ljud som vi inte lägger märke till för vi kan verkligen inte urskilja något nu när knarrandet är borta.
Senast redigerat av Flamslag (för 1 timme sedan)

565 Inlägg
för 3 timmar sedan
Kör vidare bara. Om allt då fungerar fint så när det sedan är dags för service lämna in till Auktoriserad verkstad och se om dom anmärker på nått (VAG har numera hyfsade service priser på äldre bilar)

Sök