2232
Sök

Bytte batteri på gammal Leaf själv

47 Inlägg
14 juni
Trådstartare
#1

5 845 Inlägg
15 juni
#2
Inga problem mecka elbil själv bara man ser till att högvoltsystemet är korrekt avstängt innan man börjar pilla på HV-kablar och HV-komponenter.

Så länge man inte öppnar batteriet så är risken väldigt liten att få högvolt i sig.


6 691 Inlägg
15 juni
#3
Största misstaget folk kommer skada sig (förmodligen bara en sista gång) med är underskattning av batteriets vikt

286 kg väger 14.4 kwh batteriet i Ford kuga

De/Dem

774 Inlägg
för 22 timmar sedan
#4
Är det någon som vill ha hjälp med detta så hör av dig till mig.


870 Inlägg
för 4 timmar sedan
#5
Frågan är ju snarare om man FÅR göra det i Sverige, Du får ju som lekman inte pilla med högvolt alls i Sverige, du får ju knappt byta 230v vägguttag utan behörighet..
Tvivlar faktiskt på att det skiljer sig på bilar och distributionsel, tror det är högvolt som högvolt. I alla fall om man frågar försäkringsbolagen.
Det folk inte förstår är att det kan göra ont att göra fel med 12v, men att göra fel på 800v eller liknande gör inte ont för du hinner dö först..

Jag förstår såklart att det är svindyrt med elbilsbatterier och arbetet med att byta ut dom, och förstår tankegångarna med att skruva själv, men att vara dumsnål med så farliga saker är inte bra, det är ändå ditt liv som insats och hur mycket är det värt i pengar?

Que Sera, Sera


Sök