1741
Sök

Var läcker det in i min Toyota?

9 Inlägg
Igår 09:53
Trådstartare
Hej! Vi upptäckte för några dagar sedan att hela passagerarsidan fram och högersidan bak var helt dyngvåt under gummimattan vid fötterna. När vi lyfte gummimattan var filten plaskvåt och vi fick torka ut flera liter vatten. Ingen annan stans i bilen var det blött. Först tänkte vi regn kanske genom fönster eller dåligt sittande lister men sedan upptäckte vi när vi kört bilen några dagar senare att det läckte massa vatten från undersidan av bilen. Då hade vi åkt några mil i sommarvärmen med AC på och sen stannat vid vägen. Då läckte det något för jävligt från undersidan på bilen på höger sidan, som för övrigt var rostig. Har ni några idéer om vad detta kan vara och om de två sakerna (filtmattor genomvåta under gummimattorna på höger sida + droppande vätska under rostig kaross på högersidan) kan vara? Ska försöka få fram bilder på detta men lyckades inte ladda upp på forumet. Tacksam för all hjälp smile

9 Inlägg
Igår 09:59
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252106/252106-02ae46d01b126a8280abee6343f200dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252106/252106-d22496b0d1a9a1cc74dbad285a575fec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252106/252106-4bcb8c541a7a6f56e9e3537af9824b8e.jpg

9 Inlägg
Igår 10:05
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252106/252106-f04870c82f8aa3cb794a063c6d3549c9.jpg

104 Inlägg
Igår 15:39
Troligtvis kondensvatten från AC:n.
Brukar gå ner en slang från värme paketet under bilen.
Sätts den slangen igen fylls värmepaketet med vatten som sen tar vägen in i bilen via ventilationen.

6 514 Inlägg
Igår 16:54
Kondensvatten kan väl adrig skapa så mycket vatten att mattorrna både fram och bak blir "dyngblöta"? Nej!
Det är nog värmepaketet som läcker och behöver bytas.
Men det var en j...rostig bil!

Fri fart för ett fritt folk!
14 749 Inlägg
Igår 17:15
jaka54 skrev:
Kondensvatten kan väl adrig skapa så mycket vatten att mattorrna både fram och bak blir "dyngblöta"? Nej!

kan det göra..  visst kanske inte på en dag..  men tex på min buss rinner det bokstavlingen litervis med vatten hela tiden när det är varmt ute smile

men visst en bil har en ganska liten anläggning men det är endå så pass att det på sikt faktist blir en hel del vatten

men vanligare med stopp i avrinning i torkardiket och ifrån takluckan vid regn

jag hade ett jävla vattenfall  för någon vecka sen i min a2  då var det stopp i dräneringen på motorhuven så det var säkert 4liter vatten i motorhuven smile

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
nucken skrev:
Troligtvis kondensvatten från AC:n.
Brukar gå ner en slang från värme paketet under bilen.
Sätts den slangen igen fylls värmepaketet med vatten som sen tar vägen in i bilen via ventilationen.

OM det är detta fel, vad borde det kosta att åtgärda ?

9 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:

Vad ÄR värmepaketet och vad skulle det kosta att åtgärda?

9 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:

Jo...bör man sälja den illa kvickt eller vad är den realistiska risken med en så rostig kaross?

3 436 Inlägg
för 9 timmar sedan
Hade exakt samma fenom på min bmw. Det var en igensatt dräneringshål, under gallret framför framrutan. Smakar det glykol så är det nog värmpaketet.

9 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Low skrev:
Hade exakt samma fenom på min bmw. Det var en igensatt dräneringshål, under gallret framför framrutan. Smakar det glykol så är det nog värmpaketet.

Hmm, känner mig inte så sugen på att SMAKA glykol? Men tack! Kanske bara dräneringshålet då. Men om det är värmepaketet, hur åtgärda och till vilken kostnad?
Funderar med tanke på rosten om det är värt att behålla blien...

3 708 Inlägg
för 5 timmar sedan
Det räcker att doppa fingret, torka av det och lägga fingerspetsen mot tungan. Glykol är jättesött.  Så minimal mängd är inte farligt.  Äckligt kanske, beroende på hur kräsmagad man är.
Men det ska OCKSÅ försvinna påtagliga mängder kylvätska isf.

AC vatten eller regnvatten är sannolikast.

Byta värmeelement är i regel väldigt dyrt!  Arbetet är OFTA jättestort men inte alltid.
Men det försvinner som sagt inte flera liter kylvätska utan att det märks på nivån åtminstone.  Så elementet är lite osannolikt.  Slang till ACs avrinning är troligare än elementet och borde inte kosta så mycket.

Vatten utifrån är också möjligt och kostnaden beror på varför.  Blockerade kanaler där ute är inte så dyrt, medan läckande vindruta kostar mer.  Om taklucka är den misstänkt först gällande regnvatten. Täta dräneringsslangar händer förr eller senare med taklucka. När, inte om.

Det som rann under bilen, ungefär vid torpedväggen låter som helt normalt AC dränage av vattenkondensat.  Frågan är om en del av det hamnar i kupén.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

6 514 Inlägg
för 5 timmar sedan
Som de andra har sagt så kolla först dräneringshålet för regnvattnet först . -Det kan vara igensatt.
Men som också sagts så smaka lite grand på vattnet  vid mattorna ,ta lite på fingret och smaka, det är inte det minsta farligt! Smakar det konstigt /sött är det kylarvätska som läckt ut från värmepaketet. och nytt värmepaket (det är det som ger värme i kupen) måste bytas. Men...har inte nivån i expansionkärlet (för kylarvätska) minskat ...så är det nog inte fel på värmepaketet!
Har du läckage i värmepaket så minskar vattenvolumen i expansionskärlet!
Vad det kostar att laga?? Jag gjorde det själv på min  Audi 100 Avant och min brors Audi 100 Turbo Avant för två år sedan och då köpte jag två värmepaket från Autodoc...kostade ca 500:-
Om det är svårt att byta själv? På gamla Audi är det inte så svårt men hur det är på modernare bilar . Ingen aning!https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ddfef0f8715b880486479d3715506849.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 749 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jag snalr på allt så länge det inte är gul vätska ?. Det är det enda sättet att vara säker på vad det är

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det räcker att doppa fingret, torka av det och lägga fingerspetsen mot tungan. Glykol är jättesött.  Så minimal mängd är inte farligt.  Äckligt kanske, beroende på hur kräsmagad man är.
Men det ska OCKSÅ försvinna påtagliga mängder kylvätska isf.

AC vatten eller regnvatten är sannolikast.

Byta värmeelement är i regel väldigt dyrt!  Arbetet är OFTA jättestort men inte alltid.
Men det försvinner som sagt inte flera liter kylvätska utan att det märks på nivån åtminstone.  Så elementet är lite osannolikt.  Slang till ACs avrinning är troligare än elementet och borde inte kosta så mycket.

Vatten utifrån är också möjligt och kostnaden beror på varför.  Blockerade kanaler där ute är inte så dyrt, medan läckande vindruta kostar mer.  Om taklucka är den misstänkt först gällande regnvatten. Täta dräneringsslangar händer förr eller senare med taklucka. När, inte om.

Det som rann under bilen, ungefär vid torpedväggen låter som helt normalt AC dränage av vattenkondensat.  Frågan är om en del av det hamnar i kupén.

Stort tack för utförligt svar!

Tror du att det handlar om två separata problem? Alltså ett där dropparna från chassit är en grej och ett där vattnet under filtmattan är ett separat problem?

Om vi säger att det är en trasig ACslang, skulle det kunna göra att vattnet kommer in i kupén istället för att ledas ut fullständigt?

9 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:

Tror du rosten är ett problem för säkerheten?

Sök