Kände "behovet" av en till Volvo 240 för att testa saker med året om samt nöjesköra med på vintern
Efter jag hållt utkik i ca en vecka efter lämpliga bilar så dök det upp en i mitt tycke perfekta 240in för mina planer, en obesiktad 1975 Volvo 244 för 13500kr med 2" Simons sportsystem, B23A, portad samt planad 530-topp, VX3-kam, Fajs 45or och svetsdiff som jag slog till på direkt. Köpte bilen 2025-06-22. Original insug och förgasare låg i bagaget så meckade bort Fajsarna, monterade en osvetsad bakaxel, bytte den trasiga original-vindrutan och kollade så all belysning fungerade. Besiktade bilen Torsdag 10/7. Åkte hem med två stycken enkla tvåor som jag fixade dagen efter, ombesiktade på måndagen den 14/7 och bilen är nu besiktningsbefriad!
Rost som behöver fixas, hö skärmkant bak samt bakom båda baljorna. Besiktningen påpekade även på rost i golvet på förarplatsen som jag fixade efter bes.
Bilder på Fajs45orna samt portningen som förra ägaren gjort.
Bild från vindrutebytet, den begagnade rutan jag monterade var hälften så tjock som originalrutan. Limmade fast den "nya" vindrutan då jag hade en tub 1k rutlim liggandes.
Besiktningspapperna.
"Tvättade" bilen med grå slipduk för att få bilen lite mer grön i färgen.
Såg att difflocket på svetsdiffade bakaxeln var skadad så öppnade upp och kollade hur det såg ut. Möttes av en av dom sämre svetsdiffarna jag sett, två svetsar har släppt och skadat difflocket och pinjonglagret.
Städade ur bilen, tog ut golvmattan, fixade den lilla rost i golvet som fanns och klistrade på lite ljudisolering
Brorsan klädde om hatthyllan och monterade en biltema-varvräknare i mätarhuset under tiden jag fixade inuti bilen.
Byggde dit 2st 1993 Pontiac Firebird framstolar jag hade liggandes. Jag som är 185cm lång tyckte det blev perfekt, brorsan som är ca 10cm kortare tycker man sitter för långt ner.
Köpte Julas billigaste överdragsklädsel och monterade på det sunkiga baksätet, ser betydligt bättre ut.
Hatthyllan stoppades dit i samband med att baksätet återmonterades. Monterade dit MDS 6x9or jag hade liggandes för att ersätta dom söndertorkade Avant (netonnet) högtalarna som satt där innan.
Bytt bussningar i ett panhardstag som ska monteras vid bakaxelbyte, nya Meyle-bussningar.
Gjort en mall och kapat ut 2mm plåt till att förstärka bärarmarna fram.
Meckat lös bärarmar fram och svetsat dit förstärkning samt bytt bussningarna till nya Meyle-bussningar.
Bytte till 21mm krängningshämmare fram i samband med framvgansmecket.
19mm, 20mm och 21mm krängningshämmare.
Fick även hem en beställning med Geparts sportstötdämpare, kommer bli kul att testa! Blir jag nöjd med dom köper jag en uppsättning likadana till min röda 75a
Kört bilen 10mil sen jag bytte krängningshämmare och bussningar till bärarmarna fram samt förstärkte bärarmarna, gjorde stor skillnad på väghållningen! Förstärka bärarmarna är något jag måste uppgradera min röda 75a med för den är märkbart mjukare fram trots lika grov krängare, nya bussningar och nya stötdämpare.
Meckat lite till idag
Meckade isär två fjäderben jag hade liggandes för att montera Geparts sportstötdämpare, nya genomslagsgummin, nya damasker, Meyle-fjäderbenslagring och Meyle servo-spindelleder.
Fick samma problem som jag haft på en 245a jag ägt för flera år sedan, dvs att dom nya stötdämparna är ca 5mm för långa. Provade ta bort distansen i botten av fjäderbensröret, stötdämparen går då ner lika långt som original men spindelledens gänga kommer då pressa in botten på stötdämparen vid montering... Jag har läst något om detta på internet och vad jag minns så finns det flera olika distanser, ni får gärna berätta hur det ligger till om ni har koll på detta! Som tur var så är Geparts stötdämparmuttern tilllräckligt lång för att stötdämparen ändå ska gå att montera, skippade brickan som följde med stötdämparen och skruvade dit muttern. Lika mycket gängor ingängat som sticker ut utanför fjäderbenet, borde räcka till.
Packade även om hjullagerna med nytt fett och knåpade ihop nya bromsrör. 4st 30cm M10x1 enkelkona hane krävs för två fjäderben om ni undrar. (75-79 så är det m10x1 hona i ena änden och samma bromsslangar som 140)
Väntar nu bara på en beställning från CVR, innehållandes bland annat nya bromsslangar, innan jag kan montera fjäderbenen.
Pressat lös lager från pinjong och diff och slipat upp lagerna så dom går på för hand för att kunna shimsa in en Spartan torsen-diff. Flyttade även kronhjulet från den trasiga svetsdiffen till den nya Spartan-diffen.
Fick till slut min beställning från CVR, en del i beställningen var polyuretan-bussningar till krängningshämmarstagen så det blev att smacka i bussningarna i ett par stag jag hade liggandes.
I helgen blir det då att byta fjäderbenen och krängningshämmarstagen fram nu när jag jag har alla delar som behövs
Blev inte att byta fjäderben förra helgen utan blev istället att akut-laga mina morföräldrars Renault.
Men har meckat lite smått på kvällarna i veckan och nu denna helg
Meckade lös fjäderbenen och monterade mina krängningshämmarstag med polyuretanbussningar.
Jämförde 1975 med 1986 fjäderben, tycker det ser ut som att spindeln på 75ans fjäderben lutar lite mer utåt. Får se när jag gör hjulinställning om det går att få negativ camber med 86ans fjäderben.
Bromsslangarna fram var mycket torrsprickor i, förvånad att jag inte fick anmärkning på dom på besiktningen. Märkte även en sak jag glömt, 75orna har utvändig gänga på båda sidor av slangen medan nyare 240 har invändig gänga i slangen på båda sidor. Det blev då att knåpa ihop nya bromsrör på karossidan också och borra upp slanghållarna för att passa med dom modernare slangarna jag köpt. 2st 100cm långa m10x1 hane enkelkona till passagerarsidan. 1st 45cm och 1st 35cm m10x1 hane enkelkona till förarsidan.
Innan jag skruvade tillbaka hjulen så sprutade jag på bitumen rostskydd i hjulhusen fram samt tunnflytande rostskydd inuti alla hålrum jag kom åt.
När nu framvagnen är klar så står bilen så här, syns ingen skillnad vilket är precis det jag var ute efter Provkörde en sväng igårkväll och Geparts sportstötdämparna fram gjorde stor skillnad. Märkbart hårdare i dämpningen men inte för hårt, ungefär som en modern bil. Bilen känns stabilare och man känner verkligen att stötdämparna gör sitt jobb
Shimsat in torsen-diffen så gott jag kunde få det med dom shims som följde med i renoveringssatsen jag köpt. Vad jag lyckas hitta på nätet så är kontaktbilden duglig. 0,10mm kuggspel enligt en billig indikatorklocka, lite i tajtaste laget vad jag läst mig fram till. Pinjongen har ca 4Nm vridmotstånd enligt min snart 15år gamla analoga biltema-momentnyckel och det ska vara ok när det är nya lager enligt den info jag hittat. Får se om axeln kommer låta illa, första gången jag någonsin shimsat in en diff.
Monterat nya oljetätningar i bakaxelrören.
Förstärkt en uppsättning undre bärarmar bak och bytt bussningar.