2676
Sök

Köpråd: Kia Picanto. Vad ska jag verkligen vara uppmärksam på att inte köpa?

1 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Mitt första inlägg här och ny på forumet.
Väldigt tacksam för upplysningar.

Fråga som jag söker är mer just klassisa problem som slits med kända fenomen.
Ex -Jag vet att hjullager slits.men hur vanligt är det egentligen! Alltså är det ett problem om det sticker ut som fenomen och då är det intressant att veta att undvika just den cylindervolym, växellådetyp, byt alltid termostat eller kamaxel ändå efter dessa mil.

*Vad ska jag undvika?
*Motorproblem ?
*Elproblem?
*Årsmodeller?
*Automatlåda eller manuellt om sådant finns på marknaden?

Frågan är helt öppen och jag tänkt mig en budget på 50.000k med en bil som gått grovt runt 11000/13.000mil

Mvh och tack på förhand och vi har haft bara Kia ceed JD och Kia ceed SW innan.
Är supernöjda med Kia i övrigt.
Senast redigerat av Mack (för 1 timme sedan)

3 089 Inlägg
för 7 timmar sedan
Tändspolar och kablage till psensorer är vad jag ser mest av, även om det inte är speciellt ofta jag arbetar med just Picanto.
De verkar knalla och gå, och personligen så hade jag valt en modell med 4-cyl och manuell låda.

Som andra bilar så bör man se till att den servats enligt intervallerna.
Se till att den inte rasslar allt för mycket om kedjan vid uppstart.
Senast redigerat av Jesper328 (för 7 timmar sedan)

874 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Tändspolar och kablage till psensorer är vad jag ser mest av, även om det inte är speciellt ofta jag arbetar med just Picanto.
De verkar knalla och gå, och personligen så hade jag valt en modell med 4-cyl och manuell låda.

Som andra bilar så bör man se till att den servats enligt intervallerna.
Se till att den inte rasslar allt för mycket om kedjan vid uppstart.

Håller med, de Kia Cee'd/Picanto/Rio jag jobbat på har oftast haft tändproblem. Men i övrigt inga problem, sällan man stöter på dom och då har ändå små Kia fått stryk som bland annat Foodora-bilar. Ett annat att hålla koll på om dom gått en bit är väl den klassiska rosten. Bromsrör, skärmkanter, hundben, bagagelucka runt handtaget/knappen och om det är individuell bakvagn så nedre länkarmar bak.
Jag älskar japanska och koreanska bilar och vill inte äga nåt annat, men jag lägger mig platt och säger att rosten är dom fan inte alltid så duktig på tongue

Que Sera, Sera

Sök