2550
Sök

Byta bromsvätska, hur extrem ska man vara? (Honda Accord 1992)

288 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Börjar bli dags att byta bromsvätska på bilen, gjordes för drygt 2 år sen om jag inte minns fel.

Verkar ju gå att göra på olika sätt och olika grad av byte.

Man kunde suga upp bromsvätska ur behållaren i motorutrymmet och hälla i nytt, och klart. ELLER så kunde man även göra en genomsköljning (flush) där man tömmer ut bromsvätska ett hjul i taget tills det är rent, fylla på med nytt, nästa hjul, fylla på, osv.

Såg en anordning man hade gjort där man kopplade en akvarieslang till en flaska med vätska i (förhindra luft i systemet) och trampa på bromsen för att få ut smutsig vätska.

Då är just frågan hur mycket bromsvätska man behöver till sådant, och om vad det finns för risk om man bara byter bromsvätskan utan att flusha igenom?

När verkstan gjorde det sist hade de skrivit 0,5 l vätska. Vet inte hur de gjorde, om de ens pumpade igenom systemet eller bara bytte det som gick att komma åt med nån sugslang.

Från Finland
430 Inlägg
för 5 timmar sedan
Ett liter bromsvätska är så billigt så jag köper en liters burk i gången.

Jag har en bromsluftare som funkar med tryck. Jag fyller den med bromsvätska och pumpar upp trycket på huvudcylinderns behållare, sen lossar jag luftskruven på bromsoken ett i gången. Jag har en slang på luftskruven som går till ett uppsamlingskärl. Jag tittar på vätskan och när den ser klar och fin ut skruvar jag igen luftskruven. Går vidare till nästa hjul och upprepar. Kan nog hända det går en halvliter eller mera.

Professionell nybilshatare

3 093 Inlägg
för 1 timme sedan
Man sköljer igenom systemet.
Börjar höger bak > vb > hf > vf.
Åtgår ungefär en liter.

Sen är två års intervaller endast för att sälja på mer jobb på verkstan. smile

3 721 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag suger först ur koppen och byter där så allt som lämnar koppen är färskt.
Sen trycksätter jag koppen och släpper ut ca lite mer än en dl vid varje hjul.
Ibland deras man kulörskillnad på vätskan.
Ja, man får mellanfylla behållaren så den inte blir tom.

Sök