Jesper328 skrev:
En modern diesel med DPF, katalysator, EGR, och Adblå släpper inte ut mycket elakheter inte.
Hur de står upp mot en modern bensinare med GPF och sånt är oklart, men verkningsgraden är onekligen högre.
Däremot så är en dieselmaskin tyngre och dyrare att tillverka.
Oavsett så kommer en dieselmaskin av samma volym vara mer effektiv vid en given belastning.

Ännu bättre om man kunde kliva upp mot kompförhållanden kring 22:1 igen.
Är det inte så att man väljer bort diesel vid hybriddrift för att dom blir varma (når driftstemp) betydligt långsammare än en bensinare och dels då får lite skeva utsläpp och dels lever ett ganska miserabelt liv när det startas och stoppas hela tiden?
Så fort nå´n tänkt köra mindre än 76 mil per dag med en diesel brukar ju kören här på Garaget basunera ut budskapet att den genast kommer få igensatt DPF och skära ihop och akut rekommendera bensinmotorer från Asien.

Så jag har lite svårt att se varför man skulle rekommendera diesel i en hybrid där motorn som mest/bäst(?) går halva tiden man är ute och kör.

Senast redigerat av Brådhis (för 1 timme sedan)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...