4002
Sök

Servoolja som läcker på Audi 100 c3 Avant 1990

2 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
? Bilmodell
100 Avant 2.0 E, 2.0E (5-cylindrig med 115 hästkrafter, bensin).

? Årsmodell
1990

? Miltal
Ca 32 776

? Modifikationer på bilen
Nej

? Hur yttrar sig felet?
Läcker styrservo-olja någonstans från servopumpen. När jag fyller på servovätska är behållaren i princip tom efter en dag eller två.
Läckaget är någonstans där slangarna mynnar ut från pumpen.

? Vilken felsökning har redan gjorts?
Servoslangen som går till styrservo är bytt. Ej slangen för bromsservo. Slangarna ser hela ut.

Hur ska jag gå tillväga för att som fattig, okunnig student enklast och billigast lösa problemet?

Behöver jag byta ut hela servopumpen? Är det svårt att byta ut den? Eller kan jag byta packning på slangarna?

Är det någon som haft liknande problem?

All visdom mottages gärna!
[Fotot visar var jag kan se att det läcker mest]

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244006/244006-a5a252d3ed1f5d96468fc0cdf0ae666d.jpg
Senast redigerat av Bandicoot (för 8 timmar sedan)

6 531 Inlägg
för 8 timmar sedan
Hej!
Har också en Audi 100 2,0E (Kallas för RT motorn) och det vanligaste felet när det är är läckage från servopumpen är att det läcker från någon av de tätningarna med kryss! Detta är förskruvningar med en O-ring innanför som tätar.
Det kan naturligtvis också läcka genom packboxen framtill (bakom drivremshjulet). Packboxen är ganska lätt att byta men du måste ha en avdragare för att få bort remhjulet.
Så när du startar motorn observera var det läcker! Det borde vara enkelt att se eftersom du säger att det läcker ut så mycket hydraulvätska.
Hydraulvätska kan du köpa på Biltema (LHM+), det är samma som Audi säljer fast Audis är mycket dyrare.
Nya hydraulpumpar finns att köpa på eBay. Där har jag tidigare köpt till min bil. Hydraulpumpen pumpar med ca 150bar så det är högt tryck i grejerna!

2 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Har också en Audi 100 2,0E (Kallas för RT motorn) och det vanligaste felet när det är är läckage från servopumpen är att det läcker från någon av de tätningarna med kryss! Detta är förskruvningar med en O-ring innanför som tätar.
Det kan naturligtvis också läcka genom packboxen framtill (bakom drivremshjulet). Packboxen är ganska lätt att byta men du måste ha en avdragare för att få bort remhjulet.
Så när du startar motorn observera var det läcker! Det borde vara enkelt att se eftersom du säger att det läcker ut så mycket hydraulvätska.
Hydraulvätska kan du köpa på Biltema (LHM+), det är samma som Audi säljer fast Audis är mycket dyrare.
Nya hydraulpumpar finns att köpa på eBay. Där har jag tidigare köpt till min bil. Hydraulpumpen pumpar med ca 150bar så det är högt tryck i grejerna!

Alright! Tack så mycket för ett så utförligt svar och bra tips, nu vet jag vad jag ska börja med!

Sök