3439
Sök

Projekt Billjud

Då var jag igång med billjud i min s70! Jag har kommit en liten vart, men har långt mer o fixa. Jag är relativt ny med ljud, men detta har varit en lång dröm, och otroligt nog något av de roligaste jag gjort. Jag vill också med... Visa mer

1 610 Visningar
Uppdaterades senast 5 september
9 Inlägg
5 september
Trådstartare
Del nr. 1.
Jag köpte in 8 högtalare, 2 GAS MAD K1 och 2 GAS MAD X1, kitsystem med diskanter till dörrarna och 4 st GAS PM1-64 till hatthyllan. Jag älskar ljud, men på budget kanske man inte har råd med värsta flashiga ljudet. Så detta blev steg nr 1. Jag stötte på mycket problem med dörrhögtalarna. Bl.a insåg jag att bakdörrarna är parallellkopplade med hatthyllan, så att stereon skulle kunna driva 6 högtalare blev ett big no no. När diskanterna var ikopplade i instrumentpanelen så försvann dessutom ljudet i dörrarna, så det blev ?inga diskanter alls?.
Ljudet i högtalarna var inte alls vad BRL ?lovade i sin beskrivning?. Vad som skulle vara ?bättre än original? även drivet på ?originalstereo, var en STOR nedgradering. Originalljudet var rätt bra faktiskt.

Jag satte mig sen ner och drog kablar till batteriet (fick montera bort säkringsboxen för o komma åt röret) och stereon för att koppla in slutsteg (biltema) till hatthyllan. Fick såga lite hål i hatthyllan för att få ner 2 extra högtalare på ett snyggt sätt, och sen blev ljudet AMAZING!

Hela projektet med att dra kablar och få igång detta själv, med enbart ?snapchat-hjälp? var så roligt, så jag har bestämt mig för att bygga vidare på detta.
Desvärre så överröstar hatthyllan alla dörrhögtalarna EXTREMT mycket. Så det behövs ett till slutsteg till dörrarna, dras nya kablar osv. Vilket blir nästa projekt i mitt billjudsbygge smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251913/251913-324a38cb265b634d9fafcac84f7db788.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251913/251913-2bfda0de3460cc5fed29b4c9cbb6bbe7.jpg
Senast redigerat av Juniiorjonsson (5 september )

IQ på 130! Kanske därför jag out-smartar de flesta! #girlpower #autism

Sök