1962
Sök

Peugeot 208 1.0 2015 vibrerar/skakar i låga hastigheter

25 Inlägg
måndag 22:32
Trådstartare
#1
Jag köpte nyligen en Peugeot 208 årsmodell 2015 med 1.0 litersmotorn på 68 hk (en riktig raket!) som en extrabil.

Bilen är mycket välskött och har endast haft en tidigare brukare (68 årig dam som ägt bilen i 10 år). Allt känns bra förutom en detalj: bilen skakar/vibrerar när man kör den på låga varv, ca 1500 rpm +- 300 rpm. Det märks tydligt när man kör i låga hastigheter, typ krypkörning/kökörning då man oftast rullar fram långsamt på ettan eller tvåans växel. Bilen går riktigt bra i övrigt och det känns som att den går jämnt och fint så fort man gasar på lite och passerar 2000 rpm.

Jag har aldrig haft något liknande fel tidigare på någon annan bil jag ägt och förstår inte riktigt vad som skulle kunna vara fel. Motorn känns fräsch och stabil och kopplingen tar bra och känns bra, dvs den biter direkt och inga missljud vad jag hört. Växellådan känns också bra och det är aldrig något problem med att få i någon växel.

Är det någon som känner igen symptomen antingen på en 208:a eller någon annan bilmodell och vet vad det kan vara eller har en bra gissning?

Bilen har bara gått 6800 mil på 10 år och körts varsamt (antar jag) av en gammal dam.

58 Inlägg
måndag 23:45
#2
Trecylindriga småmotorer kan få lite ojämn gång vid vissa varvtal under hög belastning.
Det kan hjälpa med nya tändstift och bränslefilter, beroende på om det är servicerelaterat eller enbart en motoregenskap, svårt att avgöra i text då det som en person tycker är mycket skakningar märker nästa inte ens av.
(Jag tillhör kategorin som känner skakningar och vibrationer samt om det saknas ~10psi i något hjul.)

7 726 Inlägg
för 18 timmar sedan
#3
Föreslår att du kollar motorfästena.

25 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#4
Tack för svaren än så länge!

Jag köpte hem lite delar för någon vecka sedan och tanken är att jag ska serva den inom en snar framtid. Jag har bl.a köpt nya NGK tändstift samt det vanliga (olja, oljefilter, luftfilter, soppafilter mm). Det hade jag tänkt fixa ändå men det skadar ju inte om skakningarna försvinner av servicen även om jag är lite tveksam till det.

torsen: Motorfästen var en grej jag tänkte på också. Jag har inte hunnit kolla alla dock. Enbart det man ser direkt när man öppnar huven (till vänster om motorn på den här bilen). Det såg OK vad jag kunde se, men om jag förstår det rätt finns det två stycken till som kan behöva kollas upp. Ett under motorn och ett på höger sida av motorn under batterihållaren. Jag ska kolla lite extra på de andra när jag hissar upp bilen när jag gör oljeservice på den.


Sök