2755
Sök

Är det lagligt att måla bilen grön och vit med texten Polizie?

12 Inlägg
lördag 17:20
Trådstartare
Hej jag har köpt en Mercedes w202 från 1997 och tänkte det skulle vart roligt att måla den som en gammal tysk polisbil. Min fråga är om det är lagligt?

Trucker
1 428 Inlägg
lördag 18:23
Ingen kommer tro det är en svensk polisbil så ja, det är lagligt smile
förr var det t.om lagligt att åka runt i en bil som såg exakt ut som en svensk polisbil, tills det blev ändrat i lagen..

så kör på smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

12 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
zleepy skrev:
Ingen kommer tro det är en svensk polisbil så ja, det är lagligt smile
förr var det t.om lagligt att åka runt i en bil som såg exakt ut som en svensk polisbil, tills det blev ändrat i lagen..

så kör på smile

Tror du det är tillåtet att måla Polizie på också?

130 Inlägg
för 3 timmar sedan
Ja det är tillåtet att åka runt i en Polizie-målad bil i Sverige.
Precis som några ragglare kör runt i fullkittade gamla crown vic eller impalor.

Jag hade för många år sedan en svart 2dr Rekord -62 med vita framskärmar/tak/bagagelucka och texten POLISH på dörrarna.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Forummoderator
18 342 Inlägg
för 2 timmar sedan
The-GOAT skrev:

Jag hade för många år sedan en svart 2dr Rekord -62 med vita framskärmar/tak/bagagelucka och texten POLISH på dörrarna.

Mötte en svart 240 som var svart/vit med 2 stora blåa saftblandare på taket. Rätt uppenbart inte en polisbil så det är grönt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

130 Inlägg
för 1 timme sedan
Hybrid_ skrev:
The-GOAT skrev:

Mötte en svart 240 som var svart/vit med 2 stora blåa saftblandare på taket. Rätt uppenbart inte en polisbil så det är grönt.

-Har du lämnat bilen olåst?!
-Ingen snor väl en polisbil!

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

51 Inlägg
för 1 timme sedan
Styrbord skrev:
Hej jag har köpt en Mercedes w202 från 1997 och tänkte det skulle vart roligt att måla den som en gammal tysk polisbil. Min fråga är om det är lagligt?

Trådstartens fråga gäller alltså specifikt en
"gammal tysk polisbil".
Svaret är att det kan vara olagligt, beroende på tidsepoken och vad du målar, och hur knäpp du är om du är det.

1 205 Inlägg
för 26 minuter sedan
Borde inte vara några problem med tanke på att det inte kommer likna en svensk polisbil. Få inte för dig att klistra på polisens heraldiska vapen på den bara! Det blir böter direkt.

Om du är "seriös" med det och ska nyttja bilen på allmänna vägar så kan du ju maila och fråga polisen också. Och vara beredd på att bli ståendes länge i kontroller när konstaplarna på plats ska lista ut om det faktiskt är lagligt eller ej (:

12 Inlägg
för 26 minuter sedan
Trådstartare
Blixen skrev:
Styrbord skrev:

"gammal tysk polisbil".
Svaret är att det kan vara olagligt, beroende på tidsepoken och vad du målar, och hur knäpp du är om du är det.

Blixen skrev:
Styrbord skrev:

"gammal tysk polisbil".

Jag tänkte som tidigare nämnt måla den till grön och vit så epoken är väll ca 89-2000? Men inte som dagens polisbilar i Tyskland som är silver och blå.

Sök