5776
Sök

Tips dubbdäck ID4

9 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Jag ska byta till dubbdäck på min ID4 GTX.

Vad har ni för rekommendation?
Är Nokias hakkapeliita bäst?
Kör ni däck avsedda för elbil? Spelar det någon roll?

Tack på förhand!

Fri fart för ett fritt folk!
14 857 Inlägg
för 5 timmar sedan
jag hade valt hakkapilita men vet att dom hade problem med 10orna   att dom släppte dubb   jag har 8or på2bilar och där sitter ju dubben väldigt bra

men det har varit dom ända däcken som inte blir dubbfria efter en halv vinter.   
efter jag körde 4or på min 850turbo och jag misshandlade dom där däcken rejält   körde över 230 med dubbdäck och endå satt dubben kvar efter det har jag bestämt mig att hålla mig till hakka däcken.    när dubben sitter kvar när mönstret istort sätt är olagligt så vet man att däcket är ett bra däck.

Kör fort så hinner inget hända...

185 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hakkapeliitta 10 EV är, enligt min erfarenhet av dessa, mycket bullriga och inte särskilt stabila på asfalt.
I låg fart på ren isgata i centrum är dom strålande bra.
Jag åkte en säsong på dessa innan jag valde Goodyear Ultragrip dubbfritt istället och jag anser det är ett bättre alternativ.
Elbilar har som bonus ett blixt-(pun)-snabbt antispinn tillika antisladd.

Jag hade skippat dubbdäck mao.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 046 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hakkas dubbdäck brukar som regel vara bra och oftast knipa hem toppresultat i testerna. Dvs det är ett säkert kort om man vill slippa chansa på vad som kan vara bra eller mindre bra.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

9 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Hakkapeliitta 10 EV är, enligt min erfarenhet av dessa, mycket bullriga och inte särskilt stabila på asfalt.
Jag åkte en säsong på dessa innan jag valde Goodyear Ultragrip dubbfritt istället och jag anser det är ett bättre alternativ.

Ok, förstår! Jag körde dubbfria förra året och det var väldigt slitigt. Det är isiga vägar så därav tänkte jag byta till dubb.

185 Inlägg
för 3 timmar sedan
LM73 skrev:
The-GOAT skrev:

Ok, förstår! Jag körde dubbfria förra året och det var väldigt slitigt. Det är isiga vägar så därav tänkte jag byta till dubb.

Har du kommit till rätta med bilens instabilitet?
Vilka friktionsdäck åkte du på förra säsongen?

Av dubbade däck är Hakkapeliitta 10 EV ett av de bästa alternativen, men med 21" och din däckbredd förutspår jag att det inte kommer bli en stabil känsla.
Jag har mindre och smalare hjul på min låga samt lättare 4dr AWD elbil med 235/45R18, så givetvis kan upplevelsen vara divergerande mellan bilmodeller och biltyper.

14 857 Inlägg
för 2 timmar sedan
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

185 Inlägg
för 2 timmar sedan
Growe skrev:
har inte kört en id4 men id3 och den är ju igenligen totalt hopplös på vintern väldigt känsliga.. 

derför skulle jag inte köra en meter utan dubb     vem bryr sig om ljudnivå?!   grepp är prio ett alltid    stereo på och man hör inget vägljud i huvudtaget smile

det som gör att jag väljer hakkorna är att dubbarna sitter kvar även när däcken är gamla och slitna..  kört på mycket olika däck och sätt andra kört på många andra märken av däck och det jag stör mig på att redan efter första vintern fattas det en jävla massa dubb..  visst att något dubb släpper det får man räkna med men när 25% av dubben hoppar ur första vintern så är det inte värt att köpa skiten..      jag har mina dubbdäck som satt på nya 2018   dom börjar bli väldigt dåligt mönsterdjup  men är hakka 8or   och det kanske fattas max 5dubb totalt på 4däck..

Vid ett enda tillfälle är det bättre grepp med dubb än dubbfritt och det är vid körning på is.
Vid alla andra väglag är dubbfria bättre på att bromsa, styra, accelerera.
Hur många km om året körs bilen på isgata kontra snö, slask, blöt asfalt.
Ekvationen är för mig väldigt enkel och väljer därför dubbfritt, det har fungerat utmärkt i 25år vintertid även på allehanda underlag på vägar som inte hunnits åtgärdas nattetid under 11år som chaufför i personbil.

14 857 Inlägg
för 2 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Growe skrev:

Vid ett enda tillfälle är det bättre grepp med dubb än dubbfritt och det är vid körning på is.
Ekvationen är för mig väldigt enkel och väljer därför dubbfritt, det har fungerat utmärkt i 25år vintertid även på allehanda underlag på vägar som inte hunnits åtgärdas nattetid under 11år som chaufför i personbil.

jag som kör mesta dels tidiga mornar och sena kvällar/nätter föredrar att ha grepp på is..  på snö kan jag köra med ett sommardäck utan minsta oroan..  men just tex id3 som har noll grepp och bakhjuldriven törs jag inte ens tänka tanken vad som händer på is..     arbetskamraten som har bilen har även en e-up och hans fru vägrar köra id3 på vintern det säger en hel del om vilken farlig bil det igentligen är och att man behöver maximera greppet..  nu vet jag inte hur id4an är   eftersom jag inte kört den..
men det första jag tänkte när jag körde arbetskamratens id3 att jag skulle vilja ha spikdäck och ut på isen med den    en volvo 740 är ju tungrövad i jämförelse

185 Inlägg
för 2 timmar sedan
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Growe skrev:

jag som kör mesta dels tidiga mornar och sena kvällar/nätter föredrar att ha grepp på is..  på snö kan jag köra med ett sommardäck utan minsta oroan..  men just tex id3 som har noll grepp och bakhjuldriven törs jag inte ens tänka tanken vad som händer på is..     arbetskamraten som har bilen har även en e-up och hans fru vägrar köra id3 på vintern det säger en hel del om vilken farlig bil det igentligen är och att man behöver maximera greppet..  nu vet jag inte hur id4an är   eftersom jag inte kört den..
men det första jag tänkte när jag körde arbetskamratens id3 att jag skulle vilja ha spikdäck och ut på isen med den    en volvo 740 är ju tungrövad i jämförelse

Jag har som beskrivs i min text kört mycket personbil under varierande väder tillika underlag.
Jag föredrar att kunna bromsa maximalt möjlighet under 90% av kilometerna och vid glansis helt enkelt köra lite långsammare, dubbdäck får ju inte de fysikaliska lagarna att upphöra som många tror.
Angående id3 är den inte lättare bak än en 740, oavsett om det är BMW eller Volvo då id3 har 50/50 viktfördelning.
Volvo 740 55/45.
BMW 740 G11 exempelvis har 50/50.

Däremot är det i regel regen som ställer till det för elbilsnybörjare, att man kliver av pedalen hastigt och VAGs mjukvara är inte riktigt lika snabb som vissa andra rena elbilsfabrikat.
Det blir som att köra Ascona A på 2ans växel i 5000varv och släppa gaspedalen på halt underlag, med den stora skillnaden att antisladd går in på id3 och rätar upp bilen.
På min förra RWD elbil hade jag inte något bekymmer alls vintertid, utöver de vingliga Hakkapeliitta 10, jämfört med original sommargummin Michelin PS4.

Id4 GTX är AWD samt har längre hjulbas och därmed stadigare än lilla id3.
Något högre med mer bodyroll å andra sidan.

Sök