3933
Sök

Världens första elväg på motorväg testas nu i Frankrike

3 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Frankrike har öppnat en 1,5 kilometer lång motorvägssträcka där elbilar och lastbilar kan ladda medan de kör. Under vägen ligger kopparspolar som trådlöst överför el till fordonen, helt utan att de behöver stanna vid laddstationer.

Tekniken är en del av projektet Charge as You Drive, som drivs av bland andra Vinci Autoroutes och Electreon. Målet är att på sikt minska behovet av stora batterier och bygga upp en mer effektiv laddinfrastruktur för framtidens eltrafik.

Läs hela artikeln här: Elväg i Frankrike låter elbilar laddas under färd

Vad tror ni ? kan elvägar bli nästa stora steg för elbilar, eller är det en dyr och komplicerad lösning som riskerar att rinna ut i sanden?

911 Inlägg
för 7 timmar sedan
Eh, va? STOR skopa skitsnack om att den är "världens första elväg" kan jag säga, för 10 år sedan fanns det en sträcka i Gästrikland.. Sen var den enbart för lastbilar och laddades ovanifrån, men lik förbaskat en väldigt missledande rubrik!
Läs här:
https://www.regiongavleborg.se/samverka … ter/elvag/

Que Sera, Sera

3 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Tack för ditt svar och länken ? bra påpekande! Du har helt rätt i att Sverige var tidigt ute med elvägen på E16 i Gästrikland (mellan Sandviken och Kungsgården), som invigdes 2016 och beskrevs som världens första elväg på allmän väg. Den använde överliggande kontaktledningar för lastbilar och var ett viktigt pilotprojekt som pågick till 2020 innan det demonterades. Det var en pionjärinsats för tung trafik och fossilfria transporter.

Men rubriken i artikeln om Frankrike syftar nog mer på att det är den första dynamiska trådlösa laddningen på en motorväg , med kopparspolar under asfalten som funkar för både elbilar, lastbilar och bussar utan att behöva stanna. Det är en annan teknik jämfört med den svenska, och projektet startade tester nu i oktober 2025. Inte "världens allra första elväg" överhuvudtaget, men kanske missvisande formulerat i vissa artiklar.

Jag tror ändå att båda visar på potentialen för elvägar ? Sverige leder ju utvecklingen med fler piloter, som den trådlösa på Gotland.

201 Inlägg
för 3 timmar sedan
Intermittent laddning utförs i bla Göteborg där bussar laddas vid vissa hållplatser där de står still lite längre.

Trådlöst under färd är spännande, det skulle säkert underlätta för några elbilister, framförallt de som kör långa sträckor och inte har någon större kapacitet/låg förbrukning likt hantverkarbilar och andra transporter.

Jag tror på det.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 513 Inlägg
för 3 timmar sedan
först när detta blir bra kan vi börja tänka på elbilar på riktigt, sen är jag lite skeptiskt hur det funkar här på vintern wink

Sök