3601
Sök

Laddar 18 volt efter motortvätt

274 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#1
Gäller en saab 9-5 aero 2003 som jag tätat ett oljeläckage och därefter gjorde en motortvätt.
Avfetta och sen spolade med vatten.
Blåste med tryckluft rikligt och försökte få bort allt vatten från sladdarna osv.
Starta och gick som vanligt men efter en stund så tändes batterilampan.
Slocknade efter en liten stund så tänkte att okej var väl lite vatten som spöka.
Körde typ en mil och då tändes en massa lampor i panelen .
Väl hemma satte jag i felkodsläsaren och fått felkod på växellåda att det var fel spänning.
Kollade volt och den laddade 18.6 volt.
Batteriet kokte.
Har nu bytt generator och allt fungerar som vanligt igen.
Vad har hänt?
Och är det själva generator eller laddrelä som är kass?


3 833 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
Jag är ingen petimeter, men för kuriosa:
LaddRELÄ försvann redan på 70talet.
LaddREGULATOR snackar vi om här.

Oavsett om den är elektroniskt styrd via LIN signal från styrdon eller mer analog i sig själv så har fukt eller avfettning förstört den verkar det som.

Motortvätt är alltid en risk. Är något inte så tätt som det borde kan detta och annat än tråkigare uppstå.

Gränsen för vad elektroniken i bilen klarar är runt 18v, så det hade kunnat gå än värre. Håll koll på spänningen utifall det är annat styrdon som reglerar spänningen  egentligen.

7 772 Inlägg
för 1 timme sedan
#3
SAAB har i alla tider varit känd för låg kvalité på elsystemet i allmänhet och på laddningsregulatorer i synnerhet.
Är det sedan så att man är så okunnig att man motortvättar med högtryckstvätt får man skylla sig själv.
SPECIELLT SAAB!

85 Inlägg
för 1 timme sedan
#4
torsen skrev:
SAAB har i alla tider varit känd för låg kvalité på elsystemet i allmänhet och på laddningsregulatorer i synnerhet.
Är det sedan så att man är så okunnig att man motortvättar med högtryckstvätt får man skylla sig själv.
SPECIELLT SAAB!

Var står det att hen har använt högtryckstvätt?

/Hälsningar Claes


Sök