4084
Sök

Montera LED-ramp på en XC60 2023 med adaptivt helljus?

* Voff voff *
11 066 Inlägg
lördag 11:03
Trådstartare
#1
Någon som vet om detta fungerar?

Förstår bilen att den har en LED-ramp eller måste man slå över på automatiskt helljus alt. blända av själv?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 166 Inlägg
382 Inlägg
lördag 21:43
#3
Jesper328 skrev:
Svaret är ja, om du har en CAN-avlyssnare/styrenhet gjord för ändamålet.
Exempelvis en sådan styrenhet: https://www.valostore.se/sv/produkt/can … tning_1200

Funkar det med XBB?

* Voff voff *
11 066 Inlägg
söndag 08:35
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Svaret är ja, om du har en CAN-avlyssnare/styrenhet gjord för ändamålet.
Exempelvis en sådan styrenhet: https://www.valostore.se/sv/produkt/can … tning_1200

Aha, snyggt. Blir dock inte riktigt klok på om den så att säga bara klarar att ta signalen eller om den faktiskt fungerar aktivt ihop med adaptivt helljus?

För att förtydliga, om man har det adaptiva helljuset igång och får möte så skärmar ju bilen av helljuset för att inte blända mötande. Vad händer med rampen i det läget? Släcks den som tex vid användning av det automatiska helljuset och tänds igen när mötet är över (och bilen slutat skärma av helljuset mot mötande bil), eller måste man köra i läge automatiskt helljus istället för adaptivt för att rampen ska "sköta sig"?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 166 Inlägg
Igår 15:00
#5
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Svaret är ja, om du har en CAN-avlyssnare/styrenhet gjord för ändamålet.
Exempelvis en sådan styrenhet: https://www.valostore.se/sv/produkt/can … tning_1200

Aha, snyggt. Blir dock inte riktigt klok på om den så att säga bara klarar att ta signalen eller om den faktiskt fungerar aktivt ihop med adaptivt helljus?

För att förtydliga, om man har det adaptiva helljuset igång och får möte så skärmar ju bilen av helljuset för att inte blända mötande. Vad händer med rampen i det läget? Släcks den som tex vid användning av det automatiska helljuset och tänds igen när mötet är över (och bilen slutat skärma av helljuset mot mötande bil), eller måste man köra i läge automatiskt helljus istället för adaptivt för att rampen ska "sköta sig"?

Ah, då missförstod jag.
Tänkte på auto-avbländning.
Din fråga bör nog isåfall tas med tillverkare eller återförsäljare.
Rimligtvis hänger det på mjukvara som kan tolka de meddelanden som vill att strålkastarna skärmar av, men jag kan tyvärr inte ge ett definitivt svar på det.


* Voff voff *
11 066 Inlägg
Igår 17:48
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Svaret är ja, om du har en CAN-avlyssnare/styrenhet gjord för ändamålet.
Exempelvis en sådan styrenhet: https://www.valostore.se/sv/produkt/can … tning_1200

Aha, snyggt. Blir dock inte riktigt klok på om den så att säga bara klarar att ta signalen eller om den faktiskt fungerar aktivt ihop med adaptivt helljus?

För att förtydliga, om man har det adaptiva helljuset igång och får möte så skärmar ju bilen av helljuset för att inte blända mötande. Vad händer med rampen i det läget? Släcks den som tex vid användning av det automatiska helljuset och tänds igen när mötet är över (och bilen slutat skärma av helljuset mot mötande bil), eller måste man köra i läge automatiskt helljus istället för adaptivt för att rampen ska "sköta sig"?

Ah, då missförstod jag.
Tänkte på auto-avbländning.
Din fråga bör nog isåfall tas med tillverkare eller återförsäljare.
Rimligtvis hänger det på mjukvara som kan tolka de meddelanden som vill att strålkastarna skärmar av, men jag kan tyvärr inte ge ett definitivt svar på det.

Jag får nog helt enkelt ställa frågan till tillverkaren av Modernum-boxen.

Känns ju spontant som att bilen borde kunna skicka ut signal att släcka rampen då den ju har både automatiskt och adaptivt helljus. Men man vill ju veta innan man slänger ut 2000 kr på en box som kanske inte löser det...

Läser man kommentarerna på sidan där så verkar det funka fint för vissa och sämre för andra så där blev man inte ett dugg klokare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

920 Inlägg
Igår 17:51
#7
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Brådhis skrev:

Aha, snyggt. Blir dock inte riktigt klok på om den så att säga bara klarar att ta signalen eller om den faktiskt fungerar aktivt ihop med adaptivt helljus?

För att förtydliga, om man har det adaptiva helljuset igång och får möte så skärmar ju bilen av helljuset för att inte blända mötande. Vad händer med rampen i det läget? Släcks den som tex vid användning av det automatiska helljuset och tänds igen när mötet är över (och bilen slutat skärma av helljuset mot mötande bil), eller måste man köra i läge automatiskt helljus istället för adaptivt för att rampen ska "sköta sig"?

Ah, då missförstod jag.
Tänkte på auto-avbländning.
Din fråga bör nog isåfall tas med tillverkare eller återförsäljare.
Rimligtvis hänger det på mjukvara som kan tolka de meddelanden som vill att strålkastarna skärmar av, men jag kan tyvärr inte ge ett definitivt svar på det.

Jag får nog helt enkelt ställa frågan till tillverkaren av Modernum-boxen.

Känns ju spontant som att bilen borde kunna skicka ut signal att släcka rampen då den ju har både automatiskt och adaptivt helljus. Men man vill ju veta innan man slänger ut 2000 kr på en box som kanske inte löser det...

Läser man kommentarerna på sidan där så verkar det funka fint för vissa och sämre för andra så där blev man inte ett dugg klokare.

Släng iväg ett mail till dom som gör XBB också, den tar ju signal från helljus via OBD och är otroligt mycket smidigare att installera än canbus-boxen.

Que Sera, Sera

Forummoderator
18 349 Inlägg
Igår 17:53
#8
MrHyde skrev:
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:

Ah, då missförstod jag.
Tänkte på auto-avbländning.
Din fråga bör nog isåfall tas med tillverkare eller återförsäljare.
Rimligtvis hänger det på mjukvara som kan tolka de meddelanden som vill att strålkastarna skärmar av, men jag kan tyvärr inte ge ett definitivt svar på det.

Jag får nog helt enkelt ställa frågan till tillverkaren av Modernum-boxen.

Känns ju spontant som att bilen borde kunna skicka ut signal att släcka rampen då den ju har både automatiskt och adaptivt helljus. Men man vill ju veta innan man slänger ut 2000 kr på en box som kanske inte löser det...

Läser man kommentarerna på sidan där så verkar det funka fint för vissa och sämre för andra så där blev man inte ett dugg klokare.

Släng iväg ett mail till dom som gör XBB också, den tar ju signal från helljus via OBD och är otroligt mycket smidigare att installera än canbus-boxen.

Har själv XBB i bilen. Fungerar mycket bra. Aldrig krånglat. Kollegan har en ID Buzz och där har varit en del krångel vet jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

710 Inlägg
för 1 timme sedan
#9
Dum fråga. Men varför går det inte att göra det här på ordinarie sätt med signalkabel från strålkastare?

För komplicerat byggt?

Professionell hatare

3 839 Inlägg
för 17 minuter sedan
#10
Blanke skrev:
Dum fråga. Men varför går det inte att göra det här på ordinarie sätt med signalkabel från strålkastare?

För komplicerat byggt?

Ja, så kan man uttrycka det.
Signalen för hel och halv är digital ändå in i strålkastaren.

Har själv XBB på min Toyota Corolla E210 och det är otroligt enkel installation.
Nackdelen, är att den (på den bilmodellen) INTE fungerar med auto ljuset. Varken autoavbländningen eller hel från autoläget för ljuset.  Man måste slå på ljuset med vredet för att extraljuset ska funka.  Inte med autoavbländningen då heller.

Skitsak för mig.  Kanske inte för andra.
Behöver ju inte komplettera för extra brytare för extraljuset. Tex i snö eller dimma.
Men det är just DEN bilmodellen som sagt, och det framgick mycket tydligt på hemsidan.
Senast redigerat av Mossan1 (för 15 minuter sedan)


Sök