4468
Sök

Broms håller ej tryck (volvo 240)

47 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
hallåj, har en volvo 240 81- som gör mig galen. bytte hela bromssystemet bak å de satt fast, bytte även en slang fram, luftade allt men bak vänster tjuvade luft, tillslut bytte jag huvudcylinder då felsökningen inte hjälpte, nu finns inget luft i systemet, har även luftat huvudcylinder, men ej på bänk. bilen bromsar om man pumpar bromsen, men så fort man släpper en sekund så går den till botten igen. hittar inga läckage, luftat alla bromsar (i rätt ordning) och luftat huvudcylindern, vad ska jag göra...

7 781 Inlägg
för 3 timmar sedan
Låter för mig som defekt kolvpackning i huvudbromscylindern.
Inte ovanligt fel efter att man luftat med "pedalpumpmetoden" utan kloss under bromspedalen = kolven med packning har tvingats över vändkanten i loppet och därvid skadats.

3 847 Inlägg
för 3 timmar sedan
Så huvudculindern är också bytt.

Jag minns 240 var jobbiga att lufta.
Dels pga två kretsar i varje framhjul, men också för blockeringsventilen som stoppar flödet till bakhjulen vid slangbrott.

Man fick ibland trycka in kolvarna bak och på så sätt pressa upp vätskan [och luften) i koppen

Fram minns jag att översta nippeln skulle luftas sist för bäst resultat.  Var det inte tre luftnipplar per ok fram, tror jag?

624 Inlägg
för 2 timmar sedan
köp typ sån här luftare
en som trycker bromsvätskan genom behållaren
det bästa sättet att lufta på
https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.html … QoEALw_wcB

47 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Så huvudculindern är också bytt.

Jag minns 240 var jobbiga att lufta.
Dels pga två kretsar i varje framhjul, men också för blockeringsventilen som stoppar flödet till bakhjulen vid slangbrott.

Man fick ibland trycka in kolvarna bak och på så sätt pressa upp vätskan [och luften) i koppen

Fram minns jag att översta nippeln skulle luftas sist för bäst resultat.  Var det inte tre luftnipplar per ok fram, tror jag?

Jo asså bromsarna fungerar ju som sagt om man bygger upp trycket, har dock ingen aning om vad det är för blockeringsventil? Borde den påverka frambroms också?

47 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Låter för mig som defekt kolvpackning i huvudbromscylindern.
Inte ovanligt fel efter att man luftat med "pedalpumpmetoden" utan kloss under bromspedalen = kolven med packning har tvingats över vändkanten i loppet och därvid skadats.

Huvudcylindern är bytt nyss pga detta problem, är väl inte lika känslig ny?

5 917 Inlägg
för 1 timme sedan
Misstänker att ventilen nere på framvagnsbalken är problemet.
Kolven inuti kan få för sig att fastna åt ena hållet och blockerar då ena kretsen av bromsarna och pedalen känns då som man har luft i bromsarna trots man inte har det.

Sök