Mossan1 skrev:
Om jag inte minns tokigt justerades bara Stromberg på 140 serien medelst justerskruv undertill. Läckte gärna bensin.
240serien hade väl uteslutande justeringen ned verktyg via dämpkolvens lock. Man lyfter nålen för mer bränsle. Minns inte rotationsriktningen.
Sliten nål och säte så var CO hopplöst att få till.
Membranet måste vara mjukt och fint och utan sprickor. Sitter också en oring vid temperaturkompensatorn som ska vara hel. (Skruvad på sidan).
Spjällaxeln ska vara utan radiellt glapp, Packningen mot grenröret hel, bra luftfilter och sist men inte minst ska elventilen på grenröret fungera. Den klickar med ström och ska vara till så länge tändningen är på.
Jag minns katten inte om den öppnade eller stängde med ström. Syftet är iaf att förhindra ånglås, men framförallt glödtändning vilket B20 hade problem med. Därav ventilen på B21 och framåt.
Skulle den ha dålig komp borde väl snarare HC dra iväg. B21 har sluten vevhusventilation, så man kan ju se över den också. Även om PulsAir ventilerna funkar som dom ska.
Du har säkert en EGR också vars klocka regleras via vakuumslang.
EGR röret sotade gärna igen. Går motorn på tomgång ska gången påverkas märkbart om man suger i vakuumslangen till EGRen. Annars är det tätt.
Så testade också Bilprovningen förr.